Extern ac dc adapter för att driva GPU, vilken?

Permalänk

Extern ac dc adapter för att driva GPU, vilken?

Hej,
jag höll på med ett specialbygge för ett tag sedan där jag använde en thin-itx bräda och ett Gtx 970 drivet av en egen extern ac dc adapter (ebay from china). Det fungerade bra ett tag men sedan tvärdog grafikkortet. Jag frågade runt lite och det verkar som dålig kvalite på adaptern kan gett dödsstöten.

Så nu undrar jag om kan tipsa om en bra extern strömkälla, mina krav är:
- hög kvalitet
- 12 volt (ska endast driva gpu)
- 150+ W

Vet inte om gamla tv spels konsoler kan ha något passande eller så, men alla tips mottages tacksamt!

Mvh.

Permalänk
Medlem

kom ihåg att du måste se till att dom har gemensam jord. annars kommer du steka kortet!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Jag har pluggat fysik för många år sedan, men förstår inte riktigt varför de måste ha gemensam jord? Är det något med olika potentialer och ojämn volt, eller en säkerhettåtgärd?

Permalänk
Medlem

Funkar inte ett helt vanligt nätagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklump87:

Hej,
jag höll på med ett specialbygge för ett tag sedan där jag använde en thin-itx bräda och ett Gtx 970 drivet av en egen extern ac dc adapter (ebay from china). Det fungerade bra ett tag men sedan tvärdog grafikkortet. Jag frågade runt lite och det verkar som dålig kvalite på adaptern kan gett dödsstöten.

Så nu undrar jag om kan tipsa om en bra extern strömkälla, mina krav är:
- hög kvalitet
- 12 volt (ska endast driva gpu)
- 150+ W

Vet inte om gamla tv spels konsoler kan ha något passande eller så, men alla tips mottages tacksamt!

Mvh.

Kan du ta ett foto på ditt bygge o lägga här?
Blir ju nyfiken.

En extern ac dc adapter har väl bara en sladd med +12 V (?)

Gpu Power Connections på 8pin kräver väl 3st +12 V + 3st Gnd

Jag hade "tjuvkopplat" ett nätagg istället.

Hur du gör det, är bara att googla/bilder så ser du.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklump87:

Jag har pluggat fysik för många år sedan, men förstår inte riktigt varför de måste ha gemensam jord? Är det något med olika potentialer och ojämn volt, eller en säkerhettåtgärd?

volt är bara ett mått på spänningsskillnaden mellan två punkter. vilket betyder att den negativa ledningen vid mätning till en noll-referens kan ha -60, och den positiva -55, då har du 5 volt mellan dom två ledningarna. lika om det skulle vara +200 och +205 så har du fortfarande 5 volt mellan dom.

vilket betyder att om du har två strömkällor som båda har en positiv och en negativ ledning, båda med tex 5 volt. skulle du använda den positiva på den ena, och den negativa på den andra så skulle du potentiellt få en skillnad som är betydligt högre/lägre än vad du förväntar dig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Det är en Nintendo PC jag försöker bygga!

Jag använder en thin-itx bräda som har en egen strömadapter. (ansluter som en bärbar dator med en plugg). Sen hade jag kopplat in ett Gtx 970 med en modifierad pcie extender (moderkortet har bara en 4x plats). Så jag behövde ström till grafikkortet och löste det genom att köpa en 12V 150W ac dc adapter på ebay, cuttade sladden och skarvade på en hemgjord pcie powerconnector, 12V delades till de pins som skulle ha juice och jorden till resterande. Startade allt "samtidigt" och det fungerade som sagt ett tag. Men skärmen flimrade och efter 1-2 veckor dog grafikkortet.

Kan rita en paint över kopplingarna senare, middagen är på gång nu.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Dessa är ganska trevliga. Hyffsat små inbyggnadsmått vilket jag antar är viktigt för dig. Har ingen aning om hur bra de är dock, kanske rena skräpet

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Tack för tipset bardbard, kan vara värt att kolla på om jag inte hittar en bra "vanlig" adapter.

Här är kopplingsschemat jag använde:

Om jag vill ordna gemensam jord, kan jag helt enkelt koppla ihop de 2 jordarna, så de likställs? Bara löda dit en sladd mellan dem?
Finns det andra smartare sätt att ordna strömförsörjningen? Antar att jag skulle kunna använda ett vanligt nätagg utanför datorn, tjuvstarta det och bara koppla på en sladd från 12v linorna på 24 pin till moderkortet och använda pcie power connectorn direkt.

länk till moderkort:
Asus Q87T

Ska inhandla ett begagnat grafikkort och testa snart, skulle vara trevligt om inte det dog med.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Vad lustigt, jag såg rubriken på denna tråd och tänkte: "Kul, det där höll ju jag på med förut". Sen gick jag in och läste och insåg att det var ju min gamla tråd.

Och passande nog har jag jobbat en del på Nintendot. Jag har tagit ett gammalt nätagg, köpt en 12 till 19V transformator och kopplat in allt. Snodde brorsans grafikkort och testade att montera ihop det på landet. Och jag fick igång det! Bildbevis:

Jag hade en intel anniversary g325x nånting och ett gammalt 760, LOL fungerade hyffsat, men när jag körde cities skylines så dog skärmen och fick ingen bild när jag försökte starta om. Ska testa om gpu brunnit eller vad som hänt, men kanske läggs på is ett tag till nu.

Tack för visat intresse!