Permalänk
Medlem

Köpa ny CPU

Hej!

Jag tänkte köpa ny CPU. Har siktat in mig på Intel i7 6700k. Dock ingen aning om vilket moderkort jag ska ha till.
Är det här paketet bra? Rekommenderas annat?

Dustin paket

Mina nuvarande komponenter är:

CPU: AMD FX-6300
Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3
Ram: 8 GB
GPU: Sapphire Radeon R9 390 Nitro
PSU: EVGA Supernova G2 750W

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Dovebeam:

Hej!

Jag tänkte köpa ny CPU. Har siktat in mig på Intel i7 6700k. Dock ingen aning om vilket moderkort jag ska ha till.
Är det här paketet bra? Rekommenderas annat?

Dustin paket

Mina nuvarande komponenter är:

CPU: AMD FX-6300
Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3
Ram: 8 GB
GPU: Sapphire Radeon R9 390 Nitro
PSU: EVGA Supernova G2 750W

Tack på förhand!

Det är ett bra paket!

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovebeam:

Hej!

Jag tänkte köpa ny CPU. Har siktat in mig på Intel i7 6700k. Dock ingen aning om vilket moderkort jag ska ha till.
Är det här paketet bra? Rekommenderas annat?

Dustin paket

Mina nuvarande komponenter är:

CPU: AMD FX-6300
Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3
Ram: 8 GB
GPU: Sapphire Radeon R9 390 Nitro
PSU: EVGA Supernova G2 750W

Tack på förhand!

Bra prylar.
Det blir faktiskt billigare att köpa delarna löst eftersom de har helgkampanj på 6700k.
Glöm inte CPU-kylare om du inte har en.

https://www.dustinhome.se/favorites/index/4426139

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Bra prylar.
Det blir faktiskt billigare att köpa delarna löst eftersom de har helgkampanj på 6700k.
Glöm inte CPU-kylare om du inte har en.

https://www.dustinhome.se/favorites/index/4426139

Jag har en sån där Cooler Master Hyper 212 Evo, så jag hoppas den duger. Borde ha kvar monteringsprylarna nånstans.
Betyder helgkampanj att jag måste beställa idag för att få billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovebeam:

Jag har en sån där Cooler Master Hyper 212 Evo, så jag hoppas den duger. Borde ha kvar monteringsprylarna nånstans.
Betyder helgkampanj att jag måste beställa idag för att få billigare?

212 Evo fungerar fint.

Priset på 6700k gäller till midnatt idag.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått grejorna. Att sätta ihop allt bör inte va så svårt, men jag är lite orolig för hur det ska gå att installera om Windows 10. För jag ska rensa disken när jag skaffat nytt moderkort?
Någon som har tips på hur jag får detta att gå så smidigt som möjligt?

MvH

Permalänk
Skrivet av Dovebeam:

Nu har jag fått grejorna. Att sätta ihop allt bör inte va så svårt, men jag är lite orolig för hur det ska gå att installera om Windows 10. För jag ska rensa disken när jag skaffat nytt moderkort?
Någon som har tips på hur jag får detta att gå så smidigt som möjligt?

MvH

Antar att du har uppgraderat från tidigare windows till 10:an?

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Använd verktyget för att göra en Windows 10 install på valfri skiva eller USB. Sen när du installerar så välj "jag har ingen kod", windows kommer själv aktivera sig mot deras servrar senare om licensen du har är en fullversion. Har du inte fullversion så måste du köpa en ny nyckel. Finns billigt om du letar runt lite, Allkeyshop eller G2A t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Antar att du har uppgraderat från tidigare windows till 10:an?

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Använd verktyget för att göra en Windows 10 install på valfri skiva eller USB. Sen när du installerar så välj "jag har ingen kod", windows kommer själv aktivera sig mot deras servrar senare om licensen du har är en fullversion. Har du inte fullversion så måste du köpa en ny nyckel. Finns billigt om du letar runt lite, Allkeyshop eller G2A t.ex.

Kan jag se nu innan om jag har en fullversion av Win 10? Jag hämtade hem det genom skolan.

Permalänk
Skrivet av Dovebeam:

Kan jag se nu innan om jag har en fullversion av Win 10? Jag hämtade hem det genom skolan.

Öppna kommandotolken,

Skriv: slmgr.vbs /dlv ENTER

Står det Retail så har du fullversion.

Jag vet inte om man kan lita på det riktigt dock då jag använde gratisupgraderingen från Windows 7 OEM -> Windows 10 och nu står det Retail på min. Så antingen visar den fel eller så har Microsoft råkat ge mig fullversion när jag uppgraderade

Använd ShowKeyPlus om du vill veta din nyckel, skriv ner innan du installerar på nytt så är du säker ifall den inte vill aktivera sig igen. Blir det problem så kontakta Microsoft online eller via telefon så ska det nog gå bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Öppna kommandotolken,

Skriv: slmgr.vbs /dlv ENTER

Står det Retail så har du fullversion.

Jag vet inte om man kan lita på det riktigt dock då jag använde gratisupgraderingen från Windows 7 OEM -> Windows 10 och nu står det Retail på min. Så antingen visar den fel eller så har Microsoft råkat ge mig fullversion när jag uppgraderade

Använd ShowKeyPlus om du vill veta din nyckel, skriv ner innan du installerar på nytt så är du säker ifall den inte vill aktivera sig igen. Blir det problem så kontakta Microsoft online eller via telefon så ska det nog gå bra

Najs, verkar som att jag har retail och så skrev jag ner nyckeln.

Tack!