Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows crashar efter att installerat ny processor

Permalänk

Windows crashar efter att installerat ny processor

Så jag köpte den nya amd a10-7890k processorn. Installerade det och sedan började all besvär. Windows crashar hela tiden och nu när man försöker starta datorn så crashar den på direkten. Startreparation fungerar inte, vill inte försöka ominstallera windows (för att jag gjorde det och då crashade windows och allt blev fuckat så jag behövde köpa ny windows). Mina specs är:
Processor: Amd A10-7890K
Moderkort: gigabyte ga-f2a58m-ds2
Ram: 2X4 Crucial ballistix
Hdd: 1TB
Nätaggregat: SFC SF-500P12P

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort du använder? kanske BIOS som behöver uppgraderas? andra delar i det bygger?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Man ska alltid installera om när man byter hårdvara..
Varför va du tvungen o köpa nytt windows för att du skulle installera om ?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

jajamen! Man ska allllllllltiiiid installera om windows när man byter hårdvara! Det fick jag uppleva själv nu när jag fick min nya dator i julas. För cirka en vecka sedan fick jag installera om med mitt favoritos- windows 7 mitt windows 10 jag hade på gamla datorn funkade bra i början men sedan så fick jag felaktig minnesavbildning när jag skulle öppna mina program så då var det bara att göra backup och säga hejdå... hursomhelst så fungerar windows 7 så mycket bättre

Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk

@Nevil: Före jag köpte ny win så hade jag samma problem efter jag hade installerat nya processorn. Sedan när jag försökte ominstallera så crashade windows som jag sa. Efter det när man försökte starta datorn så kom det alltid upp en vit text som sa bara att ''no operating systems found''. Efter det kontaktade jag en person som kan datorer väldigt bra (jobbar med sånt). Han jobbade i timtal men fick inte windows att funka igen. Han sa bara att om han hade haft product keyn (Som jag inte hade då) så skulle han bara kunnat göra det easy. Så det var därför jag behövde köpa ny win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohannesHarju:

@Nevil: Före jag köpte ny win så hade jag samma problem efter jag hade installerat nya processorn. Sedan när jag försökte ominstallera så crashade windows som jag sa. Efter det när man försökte starta datorn så kom det alltid upp en vit text som sa bara att ''no operating systems found''. Efter det kontaktade jag en person som kan datorer väldigt bra (jobbar med sånt). Han jobbade i timtal men fick inte windows att funka igen. Han sa bara att om han hade haft product keyn (Som jag inte hade då) så skulle han bara kunnat göra det easy. Så det var därför jag behövde köpa ny win.

Ok.. Men då har du ju en nyckel nu, Då behöver du ju inte köpa ny.. :S

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det är bara om man byter moderkort man behöver installera om Windows.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Enligt gigabyte så behöver ditt moderkort ha bios version F3a installerad.
Har du kollat så att kablar till ström och sata är hela och sitter fast som dom ska.
Kolla minnena och hårddisken efter fel.

Permalänk
Skrivet av thomson:

Enligt gigabyte så behöver ditt moderkort ha bios version F3a installerad.
Har du kollat så att kablar till ström och sata är hela och sitter fast som dom ska.
Kolla minnena och hårddisken efter fel.

Om jag nu har nån annan version av bios så hur kan jag uppdatera för att om jag ens försöker starta datorn så crashar den på direkten. Kan inte ens komma in på skrivbordet :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer du in i biosen?

Permalänk
Medlem

Har du någon annan processor som fungerar med moderkortet då? I så fall kan du använda den när du ska uppdatera BIOS.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av thomson:

Kommer du in i biosen?

Ja jag kommer in i bios i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Står det vilken version du har på biosen?

Permalänk
Skrivet av thomson:

Står det vilken version du har på biosen?

Ser ut som att den har versionen "F2".
Om jag måste nu uppdatera det till version "F3a" så hur kan jag göra det? Kan man uppdatera det utan att man kan ens komma till skrivbordet, elr så behöver jag installera in min gamla processor och se om det funkar och sedan uppdatera bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Där har du garanterat dina problem med crasherna.
Du bör kunna ladda ner filen på ett USB minne och sedan gå in i biosen och flasha den därifrån.
För säkerhets skull så kolla manualen hur man går tillväga.

Permalänk
Medlem

Gigabyte har något som heter Q-flash som är till för att flasha biosen i icke Windows läge

Permalänk
Skrivet av thomson:

Där har du garanterat dina problem med crasherna.
Du bör kunna ladda ner filen på ett USB minne och sedan gå in i biosen och flasha den därifrån.
För säkerhets skull så kolla manualen hur man går tillväga.

Ok nice nice men jag har ingen manual i alla fall för att jag beställde datorn från greattech så den kom redan färdigbyggd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thomson:

Där har du garanterat dina problem med crasherna.
Du bör kunna ladda ner filen på ett USB minne och sedan gå in i biosen och flasha den därifrån.
För säkerhets skull så kolla manualen hur man går tillväga.

Oj det var inget med manualen jag ör helt dum i huvudet jag kan bara ladda ner den från internet xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk

@thomson: Okej crasherna har slutat nu efter att jag uppdaterade bios, men nu har datorn börjat freeza. Ska jag bara försöka ominstallera win om det skulle hjälpa elr nåt annat som skulle kunna hjälpa?

Permalänk
Medlem

@JohannesHarju: Skönt att crasherna har slutat.
Kan vara att saker har blivit korrupt i filsystemet.
Testa först med att köra Systemfilsgranskaren, innan du gör en nyinstallation utav windows.

https://support.microsoft.com/sv-se/kb/929833#bookmark-use%20...

Permalänk

@thomson: Okej jag gjorde Systemfilsgranskingen. Den hittade korrupta filer som den lagade, men det lagade inte det att datorn freezar. Nu har jag sett att alltid när jag försöker ändra min gpus inställningar till tex ''silent mode'' så freezar datorn. Och samma händer när jag ska skriva in nåt tecken, tex ''@'' elr ''£'' så freezar datorn. Ska jag bara ominstallera windows nu elr nåt annat förslag?

Permalänk
Medlem

@JohannesHarju:
Har du installerat dom senaste AMD drivisar?
http://support.amd.com/en-us/download/apu?os=Windows+10+-+64

På fliken Features ladda ner grafikdrivisen
På fliken optional downloads ladda ner moderkortsdrivrutiner

Permalänk

@thomson: Är du säker att det kmr fixa det med om du skriver in nåt tecken så freezar datorn?

Permalänk
Medlem

@JohannesHarju: Kan inte garantera något, men det innehåller dom drivrutiner för bland annat USB 3.0 och drivrutiner för moderkort.
Se nedan

AMD Chipset Drivers
AMD AHCI Driver
AMD USB 3.0 Driver
​ AMD SB9xx RAID Drivers for Windows 7
AMD A-Series APU Chipset RAID Drivers
AMD E-Series APU Chipset RAID Drivers​​​

Permalänk

@thomson: När jag installerade alla drivers och installerade steelseries engine och tog bort min asus gpu tweak II (som man ändrar grafikkortets prestanda med), så funkar allt som det ska. Inga freezes ingenting. Men sen när jag installerade asus gpu tweak II igen så kunde jag inte ändra grafikkortets prestanda, det freezade på direkten om jag gör det, och när jag försöker skriva tecken så freezar det då med. Sen tog jag bort asus gpu tweak II igen då funkade allt som det ska. Ganksa konstigt med det ser ut som att jag måste köra utan den appen då :/

Permalänk
Medlem

@JohannesHarju:
Konstigt att det strular så.
Har du testat MSI Afterburner https://gaming.msi.com/features/afterburner

Permalänk

@thomson: Mitt grafikkort är en Asus Radeon R9 380X så skulle inte tro att msi afterburner funkar då elr?

Permalänk
Medlem

@JohannesHarju: Har för mig att det funkar med dom flesta märkena på marknaden