Installera win 7 starter på Asus Eee pc 901

Permalänk
Medlem

Installera win 7 starter på Asus Eee pc 901

Har försökt installerar på 4 gb hårddisk men kräver NTSF formaterad hårddisk. Standard är FAT32.
Win 7 Starter är anpassat för minidatorer, men hur funkar det på 901?

Jag har försökt hitta en xp som är original men finns inte verkar det som.

Ska ha den som mediaspelare till tv:n. Orkar den med?

Har även testat Linux, men samma där. För litet utrymme.

Kan man installera en vanlig större SSD disk. verkar finnas plats för det? Billiga 120 gb diskar finns ju.

Permalänk
Sötast

Linux vill du köra på den, det finns gott om distar som rullar på den disken.
T.ex DamnSmallLinux ligger på 50MB men jag skulle nog rekommendera någon dist med xfce

Varför inte Xubuntu Core som ligger på runt 2GB installerat?

Oavsett så tror jag att du lär finna rätt mycket missnöje med en 901:a, har haft en själv och de är........frustrerande

Permalänk
Medlem

OK

Ja jag har inte tänkt att köra något avancerat med den. Jag tycker mest det är synd att den bara ligger oanvänd. Knappt använd.
Hur tror du den skulle kunna funka som mediadator till tv:n Köra filmer från nätet och surfa på tv:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulan:

Hur tror du den skulle kunna funka som mediadator till tv:n Köra filmer från nätet och surfa på tv:n?

Den är för seg för det.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Kulan:

OK

Ja jag har inte tänkt att köra något avancerat med den. Jag tycker mest det är synd att den bara ligger oanvänd. Knappt använd.
Hur tror du den skulle kunna funka som mediadator till tv:n Köra filmer från nätet och surfa på tv:n?

ja har en sån liten EeePC 901 du kan på sin höjd spela upp 360p filmer, 1 av 10ggr funkar 480p, allt över det och det blir ingen film utan slide show av stillbilder...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ok så det går inte streama från nätet med den ens?

Permalänk
Medlem

Vilket fall som helst så har jag försökt installerat Xbuntu 16.04.
Allt verkar funka och går bra tills jag ska starta upp systemet.
tar ut USB:et och startar om efter jag gått in i BIOS och ändrat startordningen till hårddisken.

Får upp meddelandet "/dev/sda1: clean, 55340/181424 files, 263856/724736 blocks" vid uppstart direkt.

Vad har blivit fel? Hur löser jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulan:

Ok så det går inte streama från nätet med den ens?

Med största sannolikhet så lär det inte fungera tillfredsställande.

Har själv en 1215B och den kan med nöd och näppe streama via webbläsare. CPUn flaskar totalt. Kollar du youtube eller liknande så går den upp i 100% CPU-användning direkt, kör du HD-material så kan du räkna med att det hackar och har sig. Även .MKV-filer kan vara för tungdrivna. Eftersläp och hack blir resultatet.
Kan dock streama via tredjepartsprogram utan att det börjar trilskas. T ex via livestreamer.

Ang. felet som du nämnt så har jag tyvärr inget att säga om det hela.

Permalänk
Medlem

Inga problem att installera Ubuntu MATE på en 900 i alla fall, det kör jag.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Inga problem att installera Ubuntu MATE på en 900 i alla fall, det kör jag.

kan du streama film på den och hur bra upplösning ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@MatteN:

Ubuntu MATE kräver ju 8 gb fritt på disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulan:

@MatteN:

Ubuntu MATE kräver ju 8 gb fritt på disken?

16 GB i PC900.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

kan du streama film på den och hur bra upplösning ?

Nix, det funkar hyfsat att surfa, thats it.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jaha, då får jag börja om igen då.

Vad kan funka på denna häck?

En del kör Win 7 specialversion för mindre kraftiga datorer, men där är problemet som jag inte löst att hårddisken ska formateras i NTSF, och den vill inte det.

Någon som vet var jag kan ladda hem orginal XP som satt i då jag köpte den?

Permalänk
Skrivet av Kulan:

Jaha, då får jag börja om igen då.

Vad kan funka på denna häck?

En del kör Win 7 specialversion för mindre kraftiga datorer, men där är problemet som jag inte löst att hårddisken ska formateras i NTSF, och den vill inte det.

Någon som vet var jag kan ladda hem orginal XP som satt i då jag köpte den?

ja säger linux windows är för tungdrivet
xubuntu
kubuntu
peppermintos three hade jag på min EeePC 901 det funkar, surfa en sida i taget, betala räkningar, se på film när man sitter på SJ-tåget/bussen jag hade den med 16GB ssd..
just det du kan ha ett SDkort med 32/64GB så har du mesta lagringen där..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Har ett 32 gb kort isatt.
Men går det inte att installera op:et på andra disken som är på 8 gb, eller måste man installera på den lilla på 4 gb?

Hört att man kan sätta i en vanlig SSD disk i stället. Är det rätt?

Permalänk
Rekordmedlem

Puppylinux brukar vara ett vettigt val på klena datorer.
http://puppylinux.org/main/Overview%20and%20Getting%20Started...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Testade det men gick inte.

Installerar ISO fil från USB och allt funkar så långt.
Men sedan omstart utan USB går inte.

Annars skulle det kunna vara ett alternativ.

Men vid omstart efter installation och då jag tar ur USB:t så händer inget mer.

Får upp meddelandet: /dev/sda1: clean, 55340/181424 files, 263856/724736 blocks vid uppstart direkt

Går att köra från USB men så fort jag stänger ner får jag installera om igen.

Är inte helt hemma i Linux och skulle tycka det var ett bra alternativ att lära sig genom denna version.
Vet inte vad jag gör för fel.

Permalänk
Skrivet av Kulan:

@mrqaffe:

Testade det men gick inte.

Installerar ISO fil från USB och allt funkar så långt.
Men sedan omstart utan USB går inte.

Annars skulle det kunna vara ett alternativ.

Men vid omstart efter installation och då jag tar ur USB:t så händer inget mer.

Får upp meddelandet: /dev/sda1: clean, 55340/181424 files, 263856/724736 blocks vid uppstart direkt

Går att köra från USB men så fort jag stänger ner får jag installera om igen.

Är inte helt hemma i Linux och skulle tycka det var ett bra alternativ att lära sig genom denna version.
Vet inte vad jag gör för fel.

Startar du från ett usbminne så har du inte installerat nånting. & när du stänger av datorn så försvinner allt igen..

Skrivet av Kulan:

@Grönahunden:

Har ett 32 gb kort isatt.
Men går det inte att installera op:et på andra disken som är på 8 gb, eller måste man installera på den lilla på 4 gb?

Hört att man kan sätta i en vanlig SSD disk i stället. Är det rätt?

okej just för att klara ut alla missförstånd det finns inte både en 8GB och en 4GB på den datorn. det du troligen menar är en partition, det är uppdelningen av ssd´n tanken är att ssd´n är helt raderad innan du installerar Linux på den.

nja det är en ssd med mini-PCI kontakt standarden är rätt gammal. det går inte att plugga in en vanlig 2,5tums disk rakt av.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Tack för dina svar.

Nej jag startar inte från USB
Jag installerar och blir sedan ombedd att ta ur insallationsmediet och starta om.

Men vad betyder
/dev/sda1: clean, 55340/181424 files, 263856/724736 blocks

Permalänk
Skrivet av Kulan:

@Grönahunden:

Tack för dina svar.

Nej jag startar inte från USB
Jag installerar och blir sedan ombedd att ta ur insallationsmediet och starta om.

Men vad betyder
/dev/sda1: clean, 55340/181424 files, 263856/724736 blocks

så efter att du tagit bort insallationsmediet och startat om datorn hur ser det då ut Windows 7 igen ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulan:

@Grönahunden:
Men vad betyder
/dev/sda1: clean, 55340/181424 files, 263856/724736 blocks

Det innebär att i /etc/fstab är det inställt att fsck ska kontrollera filsystemet på /dev/sda1 vid varje uppstart och meddelandet berättar att inga fel hittades under den senaste kontrollen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Nej helt svart med den textrad jag skrev.
Sedan blinkande streck

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion:

Tack då är det inget fel då.