Att handla säkert på nätet!

Permalänk
Medlem

Att handla säkert på nätet!

Hej alla glada på Sweclockers!

Jag visste inte riktigt vilket underforum denna tråd gjorde sig bäst att sorteras under, så jag chansade på att posta min tråd här. Hoppas det går för sig!

Jo, det är som så att jag söker efter olika sätt att verkligen göra det säkert för mig att handla på Internet. Förutom att följa de vanligaste råden, som man b.la. kan läsa om på t.ex. diverse bankers hemsidor, eller från typ tidningen "PC för alla", så vill jag dra mig till minnes att jag en gång läste om ett smart sätt att kringgå alla eventuella virus och malware man eventuellt kan tänkas ha lagrade på sin "huvudsakliga" hårddisk. Det gick ut på att man laddade ner något slags "programpaket" som innehåller endast det absolut mest grundläggande du kan tänka dig behöva för att kunna genomföra en transaktion på nätet. Du installerar detta "programpaket" på t.ex. ett USB, och varje gång du ska utföra en transaktion så startar du upp detta programpaket med medföljande OS från ditt USB och genomför transaktionen. Ingenting ytterligare kan installeras på detta USB, och det ska uppenbarligen vara ett förhållandevis säkert sätt att kringgå alla styggelser man kan tänkas utsättas för under ens vistelse på nätet. Jag tror att den amerikanska militären utvecklade någon form av "programpaket" av detta slag och lade ut det gratis på nätet för vem som än skulle kunna tänkas vilja använda sig av det.

Det var iaf så här jag tror att det gick till när jag läste om det för ett tag sedan.

Om ni har en aning om vad jag pratar om så får ni gärna upplysa mig om vad lösningen heter och var jag kan ladda ner ett sådant här "programpaket"!

Mvh / Seriegubben

Permalänk
Medlem

Am. miltären skapar endast saker som är bra för dem, du kan inte lita på att programpaket från dem inte är fulla med bakdörrar. Principen är dock sund, en virituell maskin för att shoppa eller göra bankärenden på är ingen dum idé alls, borde finnas bra guider för att skapa sådana någonstans, vet dock inte var.

Permalänk
Medlem

"Tails" kanske ?
https://tails.boum.org/
https://en.wikipedia.org/wiki/Tails_(operating_system)

Om det är immunt mot malware/spyware vette 17 dock nu när UEFI och Intels ME ligger och lurar i alla datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Om ni har en aning om vad jag pratar om så får ni gärna upplysa mig om vad lösningen heter och var jag kan ladda ner ett sådant här "programpaket"!
Mvh / Seriegubben

Vitrtuell maskin där du snapshottar och rullar tillbaka efter varje inloggning.
VirtualBox är ett gratis sådant verktyg.

Permalänk
Medlem

att boota ifrån usb kan man ju, har kört enklare versioner av windows på dom. Skulle dock rekommendera att använda ubuntu då det finns bra stöd för att installera just på usb och du vet att det är helt rent ifrån virus om du laddar ner ifrån deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Förutom linux på usb/virtuel maskin så använd aldrig ditt kontokort.
Bästa är ju att köra med direktbetalning men det finns ju enbart på svenska sidor och tyvärr ej alla svenska.

Måste du handla med kort så använd någon typ av e-kort som tex swedbanks e-kort dessa e-kort funkar på dom flesta sidor som tex steam/ebay/amazon/aliexpress/dealextreme/osv.
Det gör inte så mycket om det kort nummret kommer ut då du gör sätter datum och belopp när du "gör" e-kortet.

Den enda sida som jag hittat som inte funkar med e-kort är humblebundle varför vet jag inte då beloppet reserveras men humble säger att det misslyckades och drar aldrig några pengar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chloe:

Am. miltären skapar endast saker som är bra för dem, du kan inte lita på att programpaket från dem inte är fulla med bakdörrar. Principen är dock sund, en virituell maskin för att shoppa eller göra bankärenden på är ingen dum idé alls, borde finnas bra guider för att skapa sådana någonstans, vet dock inte var.

Det är inte säkert militärers programpaket innehåller bakdörrar. Ryktena säger att man nu betraktar cyber-attacker som reguljära attacker vilket innebär fullskaligt krig så fort man hittar en bakdörr. En amerikansk domstol som öppnar upp en utländsk medborgares telefon kan därför sägas utföra en fientlig handling om sagda person skulle ha statlig anknytning. När det gäller cyber-attacker behövs tydligen inte längre en öppen krigs-deklaration utan endast misstanken att en cyber-attack ägt rum. Då kan man hänvisa till självförsvarsprincipen samt till praxis av preemptive strike. Den lyder:
"Om vi tror, att du tror, att du kan komma undan. Då har du fel-fel-fel. Här kommer hela jövla flottan och hans moster. Ta den om du kan." (överanvänd inte jövla så att ordet svartflaggas i filter)
En variant av pre-praxis:
"Om vi tror, vi kan, komma undan med en lögn. Då jövlar, Ronny. Här kommer hela jövla flottan och hans moster. Ta den om du kan."

Således kan en idiotunge på 14 år orsaka WWIII bara för att idiotungen skulle imponera på sina compadre scriptkiddiez. Men då är idiotungen inte ensam utan spenderar en evighet i helvetet tillsammans med Gavrilo Princip. Om man nu tror på den sortens sagor. Virtuell verklighet i verkligheten.

Till alla 14-åringar med programmerartalanger:

Vill du gå till världshistorien som den som skapade WWIII. Låtsas attackera någon stormakt, från en annan stormakts territorium och se dem bomba ihjäl mänskligheten med sina ABC-stridsmedel. Skratta hela vägen till nästa reinkarnation som en muterad, trebröstad prostituterad på Mars.

Testa alla fysikers och religioners teorier nu, från multiversum till reinkarnationsläran, Varför tveka, se om du blir trebröstad i nästa liv! You may be the one, one.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0