Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Installera Windows på en MBP

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Hej. Jag tror att du får många svar här som flyger över ditt huvud eftersom många här är väldigt avancerade användare.
Du vill föra över film från vhs till digital, antingen på DVD eller kanske till fil.
Att installera Windows på en mbp är rätt svårt och dessutom ändrar det många saker på din maskin som jag inte tror du önskar dig för framtiden (mindre hårddisk ledigt bla)
Jag rekommenderar verkligen att du lånar en Windows maskin av en vän eller köper en enkel laptop här på marknaden eller på inrego om de finns kvar (handlar med begagnade datorer.)
Då borde det vara enkelt att installera ditt program, göra det du ska och sen lämna tillbaka eller sälja vidare datorn om du inte behöver den mer.
Lycka till!

Om du läser tråden så ser du att han fick tips om att göra på helt annat vis än att försöka köra Windows. Jag försökte få han att berätta vad för hårdvara han försöker fånga video med (Pinnacle har släppt ett gäng olika modeller) och jag tipsa om ett Mac-program som fungerar med några av Pinnacles-videofångarkort. Modell av hårdvaran är viktigt då det styr om du ens har drivrutiner till 64-bit operativsystem. Han skulle fått svar på allt direkt om han skrev allt relevant i första inlägget. Hade han varit tydlig med att det rör sig om hårdvara så skulle ingen ha tipsat om Wine exempelvis. Eftersom vi fortfarande inte vet vilken hårdvara det rör sig om så kan vi inte säga att ditt egna tips skulle hjälpa heller.

Permalänk
Inaktiv

Hej,

nu har jag fört över en hel del VHS filmer till en Windows dator och fört över dem vidare till en USB- sticka och till sist lagt in den på min MBP

Men vad för program behöver jag för att kunna spela filen med?

Vet inte om det är rätt men står VTS på filen alt. exec.

Permalänk
Inaktiv

Gick med QTP.

Permalänk

Använd då t.ex. Handbrake som ju nämnts 1000 gånger tidigare i tråden för att t.ex. göra en mp4!
Handbrake har t.o.m. färdiga templates för olika Macdevices!

Googlea!

Permalänk
Inaktiv

Tja,

tänkte klistra ihop videsekvenserna till en hel lång film. Räcker det med Imovie eller behöver jag en mer avancerad program? Helst vill jag inte köp program om det finns ett gratis program att ladda ned.

Permalänk
Medlem

iMovie räcker mer än väl. Det ingick i ditt mac-köp, så du kan använda det gratis. "Inbyggda" programmen som Bilder, Kalender, Mail och iMovie är kompetenta. iMovie är inte till för proffs (Apple har ju Final Cut Pro X, och konkurrenter paket som kostar tusentals kronor), men räcker mer än väl för att klippa och är välintegrerat i plattformen. Läs på hur man använder programmet bara, så flyter det på.

Permalänk
Inaktiv

Det här inlägget har inget direkt med vad jag efterfrågade i tråden men en annan sak, jag har nu fört över filer från Windows till min Mac via USB- sticka men het plötsligt så kan jag inte föra över filer till USB:n. Jag har raderat varje gång jag fört över filer, när jag tittar på USB:n på Macen går det inte göra något, formatera USBn men på Windows dator går det. Är allt gjort bara för Windows dator?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

iMovie räcker mer än väl. Det ingick i ditt mac-köp, så du kan använda det gratis. "Inbyggda" programmen som Bilder, Kalender, Mail och iMovie är kompetenta. iMovie är inte till för proffs (Apple har ju Final Cut Pro X, och konkurrenter paket som kostar tusentals kronor), men räcker mer än väl för att klippa och är välintegrerat i plattformen. Läs på hur man använder programmet bara, så flyter det på.

Bra, då har jag något att göra över hela sommarlovet, får lära mig hur olika program funkar Tänk att det skulle komma en dag då man behöver kunna

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Det här inlägget har inget direkt med vad jag efterfrågade i tråden men en annan sak, jag har nu fört över filer från Windows till min Mac via USB- sticka men het plötsligt så kan jag inte föra över filer till USB:n. Jag har raderat varje gång jag fört över filer, när jag tittar på USB:n på Macen går det inte göra något, formatera USBn men på Windows dator går det. Är allt gjort bara för Windows dator?

Se till att USB-minnet kör filsystemet FAT bara, så är det inga problem om nu inte minnet tagit stryk, om det hade tagit stryk kör med ett annat minne bara. Det är inte rekommenderat att du kör minnet formaterat som NTFS och sen gör ändringar (som att ta bort filer) på minnet från macen, NTFS går fint att läsa men man bör undvika att skriva till det på Mac – även om det går att aktivera den möjligheten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Se till att USB-minnet kör filsystemet FAT bara, så är det inga problem om nu inte minnet tagit stryk, om det hade tagit stryk kör med ett annat minne bara. Det är inte rekommenderat att du kör minnet formaterat som NTFS och sen gör ändringar (som att ta bort filer) på minnet från macen, NTFS går fint att läsa men man bör undvika att skriva till det på Mac – även om det går att aktivera den möjligheten.

Tror det kör FAT, trycker jag på info står det; MS- DOS (FAT-32)

Innan jag formaterade om den så var den helt tömd (nästan) sne när jag lade i två filer på ca vardera 1gb och tog bort filerna efter lagt in den på Macen så är minnet på ca 6gb fast jag tagit bort filerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Se till att USB-minnet kör filsystemet FAT bara, så är det inga problem om nu inte minnet tagit stryk, om det hade tagit stryk kör med ett annat minne bara. Det är inte rekommenderat att du kör minnet formaterat som NTFS och sen gör ändringar (som att ta bort filer) på minnet från macen, NTFS går fint att läsa men man bör undvika att skriva till det på Mac – även om det går att aktivera den möjligheten.

Har inte provat på andra datorn men på Macen kan man inte göra några ändringar på USBn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Har inte provat på andra datorn men på Macen kan man inte göra några ändringar på USBn.

Du kan formatera USB-minnet i Skivverktyget eller på Windows-datorn, välj exempelvis FAT32 eller exFAT. FAT32 listas som MS-DOS i Skivverktyget och det går bra att köra med det, och fungerar bra med både OS X och Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Du kan formatera USB-minnet i Skivverktyget eller på Windows-datorn, välj exempelvis FAT32 eller exFAT. FAT32 listas som MS-DOS i Skivverktyget och det går bra att köra med det, och fungerar bra med både OS X och Windows.

Jag gjorde det på Windows datorn, varför jag ville göra det var att filerna tydligen var kvar i USBn fast jag hade tagit bort det. Men jag googlade på problemet och fick en grym träff som fixade mitt problem. Varenda gång jag tar bart nåt från USBn skulle man tömma PK också vilket jag gjorde vips så var hela minnet tom igen som från början Märkligt att man behöver tömma PK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Jag gjorde det på Windows datorn, varför jag ville göra det var att filerna tydligen var kvar i USBn fast jag hade tagit bort det. Men jag googlade på problemet och fick en grym träff som fixade mitt problem. Varenda gång jag tar bart nåt från USBn skulle man tömma PK också vilket jag gjorde vips så var hela minnet tom igen som från början Märkligt att man behöver tömma PK.

Ja, har du inte ställt in eller fixat att filerna ska raderas permanent så måste du tömma papperskorgen oavsett operativsystem. I princip då. På OS X kan du använda option + command + delete (finns också i menyn i finder om du föredrar att klicka runt) för att ta bort filer permanent och hoppa över papperskorgen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Ja, har du inte ställt in eller fixat att filerna ska raderas permanent så måste du tömma papperskorgen oavsett operativsystem. I princip då. På OS X kan du använda option + command + delete (finns också i menyn i finder om du föredrar att klicka runt) för att ta bort filer permanent och hoppa över papperskorgen.

Ställa in en USB? Hur gör man det då? Kan inte hitta någon medföljd skiva eller program för det :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Ställa in en USB? Hur gör man det då? Kan inte hitta någon medföljd skiva eller program för det :-/

Operativsystemet. För Windows menar jag t.ex. detta – www.tenforums.com/tutorials/32831-recycle-bin-permanently-del... eller att du tar bort filerna med Shift + del på Windows. Enklast i OS X är att använda option + command + delete för att ta bort filerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Operativsystemet. För Windows menar jag t.ex. detta – www.tenforums.com/tutorials/32831-recycle-bin-permanently-del... eller att du tar bort filerna med Shift + del på Windows. Enklast i OS X är att använda option + command + delete för att ta bort filerna.

Helst skulle jag vilja göra det på OS eftersom jag nog inte kommer använda windows mer efter det här. Det händer inget när jag trycker på det fetade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Helst skulle jag vilja göra det på OS eftersom jag nog inte kommer använda windows mer efter det här. Det händer inget när jag trycker på det fetade.

Markera filen/filerna du vill ta bort i finder och tryck på option + command + delete eller välj det alternativet i finder under menyn arkiv. Ska fungera under El Capitan och senare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

iMovie räcker mer än väl. Det ingick i ditt mac-köp, så du kan använda det gratis. "Inbyggda" programmen som Bilder, Kalender, Mail och iMovie är kompetenta. iMovie är inte till för proffs (Apple har ju Final Cut Pro X, och konkurrenter paket som kostar tusentals kronor), men räcker mer än väl för att klippa och är välintegrerat i plattformen. Läs på hur man använder programmet bara, så flyter det på.

Nästan en månad senare kommer en fråga om det här

Det går inte föra över filer till Imovie. Någon aning om vad jag ska göra?

Permalänk
Medlem

@MJÖLEN: Vad är det för filformat? Normalt med video in i editeringsprogram brukar man importera filerna istället för att öppna dem.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!