Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hej! Jag har en fråga om moderkort!!

Jag har tänkt köpa ett nytt moderkort (ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX) och just de moderkortet stödjer intels sjätte generations processorer. Just nu har jag en i5 2500k och den funkar fint och vill därför nt uppgradera den. Jag undrar om detta moderkort stödjer min processor. Är det samma med ram minnen? (Har ddr3, den stödjer ddr4)

Permalänk
Medlem

Nej, det har varken stöd för din processor eller ditt RAM. Varför skulle du vilja byta moderkort utan att byta något annat? Det ger ingen som helst prestandaförbättring.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

DDR3 minnen passar inte i DDR4 slots

Permalänk

Z170 MB går endast ihop med Socket 1151 och med DDR4 samt på vissa MB även med DDR3L.
Din procesor endast ihop med MB Socket 1155.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem

Jag har vissa problem med min dator och tror att det är mitt moderkorts fel eftersom att den är ganska billig (tror nt den passar bra med mina komponenter). Min dator startar om (sällan det händer, brukade hända ofta innan) och när jag spelar csgo fastnar den helt o enda sättet att komma ur det är att stänga av och tända på igen. Ibland händer det att jag får ett meddelande i sidan som säger att grafikrutimerna misslyckats, men jag är up to date. Behöver hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kaisrg:

Jag har vissa problem med min dator och tror att det är mitt moderkorts fel eftersom att den är ganska billig (tror nt den passar bra med mina komponenter). Min dator startar om (sällan det händer, brukade hända ofta innan) och när jag spelar csgo fastnar den helt o enda sättet att komma ur det är att stänga av och tända på igen. Ibland händer det att jag får ett meddelande i sidan som säger att grafikrutimerna misslyckats, men jag är up to date. Behöver hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du ha bra hjälp så skriv vad du har för grejer i datorn. Vad har du för temp på grafikkortet och cpu? Har du blåst ut datorn på damm de senaste åren? Hur gammalt är din psu?
Mvh

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Är just nu nt i Sverige, men jag kan speccen, men tyvärr nt temperaturen på den. I5 2500k, 16gb ram, 7970, sen vet jag nt vad moderkortet heter. Finns det nåt mer som behövs? Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kaisrg:

Är just nu nt i Sverige, men jag kan speccen, men tyvärr nt temperaturen på den. I5 2500k, 16gb ram, 7970, sen vet jag nt vad moderkortet heter. Finns det nåt mer som behövs? Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara värt att kolla upp temperaturen när du kommer hem då det låter som överhettning, tror inte det är nått fel på moderkortet så det bästa är att kolla tempsen och har du normal temp så kan man utesluta det och kolla vidare om det är något annat.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Har läst några inlägg där dem skriver att PSU eller minnen kan orsaka dessa typer av problem. Jag har även märkt att problemet med omstart av datorn har minskat väldigt mycket jämfört med innan,men kan nt hitta anledningen till det. Överhettning kan det vara eftersom att min dator låter som ett flygplan när jag spelar spel, som nt ens är väldigt krävande (csgo).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaisrg:

Har läst några inlägg där dem skriver att PSU eller minnen kan orsaka dessa typer av problem. Jag har även märkt att problemet med omstart av datorn har minskat väldigt mycket jämfört med innan,men kan nt hitta anledningen till det. Överhettning kan det vara eftersom att min dator låter som ett flygplan när jag spelar spel, som nt ens är väldigt krävande (csgo).

inte för att vara sån... Men snälla skriv INTE istället! Blir tokig på att läsa dina meningar

Har du rensat datorn på damm? Ibland kan det bli väldigt mycket sådant som fastnat i kylflänsarna på grafikkortet och processorkylaren.
Vid överhettning av grafikkortet så kan allt möjligt hända, bl.a. det du beskriver om att Grafikdrivrutinerna slutar svara och startar om(vilket även kan få datorn att hänga sig).

Det har med störst sannolikhet ingenting med ditt moderkort och göra..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hahahah Oki
Jag rensar min dator, gjorde det även med "luftflaskorna" som brukar användas till sånt. Men det var ett tag sedan, men även då jag rensat den låter den väldigt mycket. Kan det vara så att mitt grafikkort är trasigt? Har tänkt på att byta ut den, men vill först veta vad problemet är med min dator så att jag inte behöver slösa pengar på komponenter som inte har med saken att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaisrg:

Ibland händer det att jag får ett meddelande i sidan som säger att grafikrutimerna misslyckats, men jag är up to date. Behöver hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta problem hade jag med mitt gtx 760. Kortet var defekt. Behövde klocka ner det 100mhz, och då fungerade det felfritt.. (var inte temp problem, tror jag aldrig var över 70C)

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Medlem

Vet inte om mitt kort är överklockat, men är det värt att försöka att klocka ner den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaisrg:

Vet inte om mitt kort är överklockat, men är det värt att försöka att klocka ner den?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan det spara dig pengarna för att köpa ett nytt grafikkort - Självklart!

Det är även riktigt enkelt, ladda ner MSI Afterburner och kör det. Här hittar du den senaste versionen.

Det du vill göra är att skriva in -100 på Core Clock(MHz) så sänker den din nuvarande frekvens med 100MHz, sen klickar du i "Apply overclocking at system startup" och sen "Apply".

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Tack! Ska pröva det så fort jag kommer hem, hoppas att det hjälper

Skickades från m.sweclockers.com