Köpråd - Dator till vardagsrum

Permalänk
Medlem

Köpråd - Dator till vardagsrum

Hej!

Efter tre tidigare lyckade datorköp med eran hjälp, söker jag återigen eran expertis för en dator till mitt vardagsrum.

Det är tänkt att datorn ska vara placerad i TV bänken på en begränsad yta. Djup: 400mm, Bredd: 530mm, Höjd: 240mm

Datorn kommer framför allt att användas till följande:

  • Film/serier/netflix/twitch

  • Emulatorspel: Snes, Gamecube, Sega etc.

  • Surf

  • Musik

Har kollat runt lite på chassin som fallit mig i smaken, jag vet dock inte om det begränsade ytan kommer skapa värmeproblem.

Fractal Design node 605
https://www.inet.se/produkt/6909778/fractal-design-node-605-s...
Fractal Design node 202
https://www.inet.se/produkt/6910104/fractal-design-node-202-s...

Kraven jag har på datorn är att den ska hålla en normal temperatur på den begränsade ytan och att den ska vara snabb vid användning. Lagring sköter jag på extern hårddisk, kan montera själv och behöver inte operativsystem.

Budget 6k-10k. Väldigt bred budget, men känner rent spontant att jag kan plocka en övertid eller två för att täcka upp för bra och prisvärda uppgraderingar. Ser att 9xx serien på grafikkort har fått en rejäl prissänkning som kanske är värd att utnyttja för att kunna spela lite mer krävande spel med handkontroll.

Hoppas att någon har möjlighet att hjälpa mig med lite vägledning för att göra ett smart val!

Mvh Judiljak

Permalänk
Medlem

Något sådant:
Webhallen varukorg

Borde fungera bra och vara uppgraderings klart. Sedan får du kika på något mini grafikkort som du borde vänta till efter 29 juni och köpa ett då. Silverstone och Lian-Li och kanske Jonsbo är andra tillverkare som tillverkar små chassin i liknande design.

Permalänk
Medlem

Kanske lite overkill med en i5'a för 2300 när en i3'a för 1200 duger gått.
Eller köp i5'an och strunta i ett grafikkort, då det inbyggda gör allt han vill med bonus att den blir billigare,tystare och drar mindre ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Kanske lite overkill med en i5'a för 2300 när en i3'a för 1200 duger gått.
Eller köp i5'an och strunta i ett grafikkort, då det inbyggda gör allt han vill med bonus att den blir billigare,tystare och drar mindre ström.

Han skrev något om att kunna spela mer krävande spel, annars var grundtanken en I3-6100. Prisskillnaden mellan I5 med K och utan var minimal. Men det går ju alltid att justera innehållet.