Behöva inhandla ett nytt nätagg?

Permalänk
Medlem

Behöva inhandla ett nytt nätagg?

Hej!

Jag sitter och plockar ihop en uppgradering till min dator och har ett gammalt Fractal Design Integra R2 750 W 80+ som jag inhandlade årsskiftet 2012/13. Med tanke på att jag nu kommer att byta i stort sett hela riggen bortsett från grafikkortet (men på sikt är det tänkt att uppgradera till ett GTX 1080) så är man ju nyfiken på om man behöver uppdatera även nätagget, eller om det går att fortsätta jobba vidare med den gamla räven från 2012/13?

Tacksam för svar!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Mitt nätaggregat i dator i signaturen är från 2008 och rullar på än. Är ett Corsair TX650W. Så om det fortfarande fungerar ser jag ingen större anledning att byta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått någon indikation om att det inte skulle fungera i nuläget (eftersom datorn rullar), så då behåller jag det i burken!

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Plockade ihop den nya datorn och nätagget sa *plopp* samtidigt som säkringen gick.

FML.

Nu får man bara hoppas att moderkortet inte stektes också...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Neriath: Det är inte så att du ex. råkade glömma moderkortsdistanser eller kortslutit/kopplat fel på något annat vis?
Har du verifierat att nätagget har gått sönder?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag använde samma chassi också, så kopplade i princip bara bort de gamla delarna, ersatte moderkortet och kopplade in de nya delarna på samma ställen. Moderkortsdistanserna var på plats och det var samma formfaktor.

Hur kan jag verifiera att det gått sönder?

Det small till exakt samtidigt som jag tryckte på power, säkringen gick och det luktade sedan typisk kortslutning från nätaggregatet när jag snabbt som satan kastade mig ner för att dra ut sladden och lukta efter just den sista lukten jag ville känna i det läget

Öppnade chassit sen och upptäckte eventuellt en USB 3.0-kabel som satt snett på plats. I övrigt verkar alla kablar suttit fast helt och hållet. Har inte försökt sätta på nätaggregatet igen dock. Vågar man det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Neriath: Koppla bort nätagget helt från datorn och brygga det med t.ex. ett gem så kan du nog se om fläkten i nätagget går igång.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Neriath: Koppla bort nätagget helt från datorn och brygga det med t.ex. ett gem så kan du nog se om fläkten i nätagget går igång.

Hmmmm. Har gjort det nu. Och det rullar igång. Fläkten kör och det luktar typ ingenting från utblåset. Eventuellt något liknande el-fel, men är svårutvärderat då jag inte brukar lukta på mitt nätaggs utblås.

Vågar man försöka koppla in saker igen nu då?

Edit: När jag bröt strömmen till nätaggregatet så small det till igen. Känns lagom ohållbart faktiskt. Men det kanske berodde på att jag haft igång det en stund (typ 5 - 10 min) med endast ett gem som bryggade över strömmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Neriath: Small det till i nätagget? Då verkar det onekligen som att det är något lurt med själva nätagget. Att det är bryggat med ett gem spelar ingen roll.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Neriath: Small det till i nätagget? Då verkar det onekligen som att det är något lurt med själva nätagget. Att det är bryggat med ett gem spelar ingen roll.

@Guybrush82 Jag har det kopplat till en förgreningsdosa med en nät-switch på. Kopplade in det, satte på strömmen. Nätaggs startade och verkade fine. Tryckte sedan på switchen på förgreningsdosan för att stänga av och då small det till rejält från nätaggregatet. Luktade återigen "el-fel" eller kortslutning.
Provade efter en stund att sätta på det igen. Fungerade då utmärkt igen (fläkten gick igång osv). Den andra gången kom det inte någon smäll när jag bröt strömmen.

Känns lite tveksamt att chansa med helt nya delar till det här nätaggregatet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Neriath:

Känns lite tveksamt att chansa med helt nya delar till det här nätaggregatet
Skickades från m.sweclockers.com

Ja det håller jag med om. Jag är varken elektriker eller expert på nätaggregat, men mitt råd blir nog att skaffa dig ett nytt nätaggregat av bra kvalité.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82
Förhoppningsvis så är inget stekt iaf. Blir att åka ut till Inet imorgon för att handla nätagg då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Neriath: Ja förhoppningsvis så har övriga komponenter i datorn klarat sig. Modernare nätagg av någorlunda kvalité borde inte förstöra övriga komponenter om de skulle gå sönder, så vi hoppas på det bästa

Visa signatur

Citera för svar.