Måste ha hjälp med hastighetsdelning!

Permalänk
Medlem

Måste ha hjälp med hastighetsdelning!

Hej!
Jag är och hälsar på familj och har då här inte Fiber. Jag spelar en hel del Clan-matcher och i och med ADSL på 7Mbit/s ner så har jag en del problem när flera streamar samtidigt.

Jag får alltså galet höga svarstider(ping).

De alla klarar sig på 2mbit/s helt klart och jag har ingen aning om hur jag ska göra för att dela upp det så?

Det är Telias standard router/gateway. Kan ni hjälpa mig med detta så skulle jag bli oerhört glad.

Poängtera: de flesta utav enheterna är iPad.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hoppas någon förstår vad jag menar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte routern stödjer QoS för prioritering av trafik men en trevlig workaround:
1. Umgås med familjen eller var ute i det fina sommarvädret
2. Be familjen att inte streama när du spelar (eller stäng helt enkelt av WiFi när det är dags. Kanske inte lika populärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Tror inte routern stödjer QoS för prioritering av trafik men en trevlig workaround:
1. Umgås med familjen eller var ute i det fina sommarvädret
2. Be familjen att inte streama när du spelar (eller stäng helt enkelt av WiFi när det är dags. Kanske inte lika populärt.

1. Det gör jag på dagarna.
2. Då blir det bråk. De går och lägger sig för.sömn och streamar under tiden. Blir galna om jag stänger av.

Måste få att lösa på något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Måste få att lösa på något sätt?
Skickades från m.sweclockers.com

Köp en router med QOS/Shaping.
Eller sätt modemet/routern i en plåtlåda, då kommer folk få fördjävlig hastighet. Shaping on the cheap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Köp en router med QOS/Shaping.
Eller sätt modemet/routern i en plåtlåda, då kommer folk få fördjävlig hastighet. Shaping on the cheap.

Haha! 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Måste få att lösa på något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Går inte att lösa utan QoS. Problemet är att ADSL inte har tillräckligt med upload, det går oftast bra med bara surf eller liknande, men spel är en annan sak när man vill ha låg latens och stabil uppkoppling. Även om du inte laddar upp filer så kommer information fortfarande skickas.