Varför köper ni ny mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Byter när den inte fungerar som den skall eller till det jag använder den till. Skulle få för mig att byta om den nya har någon feature som är värd att byta för. Såklart om batteriet börjar bli dåligt eller telefonen sliten. Visst då kan man byta batteri / laga men roligare med nytt. Sedan är det viktigt att den nya inte är ett steg tillbaka på något plan heller

Permalänk
Medlem

Köper ny när den går sönder. Brukar hålla 2-3 år..

Permalänk

Kör på till den går sönder eller på annat vis blir obrukbar. För tillfället har jag en Nexus 5 som får rulla på så länge det går. Efter 2,5 år känns den fortfarande som ny Nästa gång blir det nog en One Plus! Tycker det är onödiga pengar att byta ut en lur innan den är slut när man gör exakt samma sak med den nya.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Då majoriteten här är tekniskt kunniga eller iallafall intresserade, undrar jag hur många av er som rootar och lägger in custom romar?

Är i min mening ett av de bästa sätten för att förlänga livet på hårdvaran.

Jag gör det ca 10 minuter efter jag öppnat förpackningen. Främst för att det är kul men även för att det är många funktioner jag måste ha som kräver root och batteritiden och prestandan som en ny kernel ger ger ju oftast en dubbelt så bra telefon för pengarna.

Permalänk
Avstängd

Köper ny när det kommer en ny oftast, främst för batteritiden och förbättrad kamera. Med alla appar jag kör i bakrunden så rinner batteriet iväg.
Senast var det iphone 6 och nu 6s plus (gillar iphone)

Blir ofta att jag ger min gamla mobil till någon nära eller säljer den (ofta ca 1år gammal).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crockett:

Då majoriteten här är tekniskt kunniga eller iallafall intresserade, undrar jag hur många av er som rootar och lägger in custom romar?

Är i min mening ett av de bästa sätten för att förlänga livet på hårdvaran.

jag kan och har kört in custom rom på flera telefoner och vist man kan få nyare android men är oftast lite små problem med så jag skiter i det och rensar min telefon istället efter ett par år och kör vanilla då skillnaden är ganska marginell men tycker oftast om att pilla med saker i linux och windows och modda hårdvara har även flashat/lödit chip i tvspel oc/underklocka men roms är inget jag fastnat för känns lite orka bry sig och skulle möjligt vis vara strömsnålare rom eller så men blir alltid nått man irriterar sig på sen 23 roms senare så aja får duga så blir omoddat för min del om inte android versionen börjar bli problematiskt last gammal där appar ballar ur o.s.v

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Well eftersom man kör på ett abbonemang och bindningstiden är 24 månader så byter jag typ efter 24+ månader eftersom det blir mer eller mindre gratis. Bara att förlänga abbonemanget och få en ny tele ju.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Köper ny när telefonen har gått sönder eller när batteriet börjar ge vika.
Blir väl efter runt 2 år för min del.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

jag kan och har kört in custom rom på flera telefoner och vist man kan få nyare android men är oftast lite små problem med så jag skiter i det och rensar min telefon istället efter ett par år och kör vanilla då skillnaden är ganska marginell men tycker oftast om att pilla med saker i linux och windows och modda hårdvara har även flashat/lödit chip i tvspel oc/underklocka men roms är inget jag fastnat för känns lite orka bry sig och skulle möjligt vis vara strömsnålare rom eller så men blir alltid nått man irriterar sig på sen 23 roms senare så aja får duga så blir omoddat för min del om inte android versionen börjar bli problematiskt last gammal där appar ballar ur o.s.v

Jag kommer hädanefter välja telefon efter att ha kollat om den stöds av CM officiellt.

Väljer man en snapshot och kan stå över frestelsen att köra nightlies, så har jag erfarit bättre stabilitet och prestanda än vad stock rom kan erbjuda.

Nu måste jag erkänna att jag kört nightlies sedan någon månad tillbaka efter att ha kontrollerat vad som rapporteras på Xda. CM13 är nu nära att släppa en snapshot till min Galaxy s3:a.

Permalänk

På grund av dåligt batteri. Mobiler med utbytbart batteri finns ju i princip inte numera.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Min Oppo Find 7a med CyanogenMod 13 lever på än efter 2 år . Används bara i princip till att surfa, kolla youtube och bankid tillsammans med swish. Inget som den har blivit slö för dvs.

Bytt ut batteriet efter 1 år däremot då den blev helt knas med VOOC Flash Charge 1.0 och började använda andra laddare med lägre Ampere istället då jag ändå mest bara laddar den under tiden jag sover.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

För mig nu senast handlade det om att få ner månadskostnaden. Sålde min Iphone och lite annan skit jag hade liggandes och löste ut slutfaktura hos Telia och hoppade på ett grymt erbjudande hos 3 (bättre täckning hemma hos mig med 3 dessutom).

Gick från en Iphone 6 till en Sony Z5 compact. Månadskostnaden gick från 619kr till 289kr. Något mindre surf, men klarar mig med god marginal på 6,5Gb i månaden.

Så för mig var det en mer prisvärd lösning som fick mig att byta nu senast.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Byter så fort telefonen slutar få uppdateringar förr byte jag ganska ofta, men nu för tiden så byter jag mest när telefonen slutar få uppdateringar till telefonen både som OS och månatliga säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem

Byter när jag känner att jag stör mig på telefonen mer än vad jag tycker om att använda den. Detta orsakas oftast av t. ex dålig batteritid.

Senaste köpet var då en iPhone 6s Plus efter att ha ägt en Nexus 4 i 3 år. Hade spricka på skärmen, kändes inte värt att reparera, ladduttaget glappade satan så att den slocknade mitt i natten ofta (ledde till att jag kom för sent till jobbet några gånger) och batteritiden var rent ut sagt tragisk. Utöver dessa ganska många skavanker så var jag otroligt nöjd med den faktiskt. Hade gärna använt än idag.

Ser inte mig själv byta ut min nuvarande telefon på många år... däremot stör jag mig på storleken som är alldeles för stor. Får se hur länge jag orkar med det

Permalänk
Skrivet av Jink:

Tråkigt om den gamla går sönder, har hört att brevduvor ska vara rätt dyra.

Indeed

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar nytt

Permalänk
Inaktiv

Jag köper ny när den är utsliten. Tyvärr börjar batteriet på min z1 Compact bli rätt dåligt, så det är kanske dags snart....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

CM13 är nu nära att släppa en snapshot till min Galaxy s3:a.

Är det bara 4G S3'an eller alla?
Har en vanlig liggande i en låda, vore kul att testa vad som hänt med android sen 4.3.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Är det bara 4G S3'an eller alla?
Har en vanlig liggande i en låda, vore kul att testa vad som hänt med android sen 4.3.

Det är den vanliga i9300.

Här hittar du romarna: https://download.cyanogenmod.org/?type=nightly&device=i9300

Här är Xda forumet där man kan följa utvecklingen: http://forum.xda-developers.com/galaxy-s3/orig-development/ro...

Här är changelog sidan: https://www.cmxlog.com/13/i9300/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Det är den vanliga i9300.

Här hittar du romarna: https://download.cyanogenmod.org/?type=nightly&device=i9300

Här är Xda forumet där man kan följa utvecklingen: http://forum.xda-developers.com/galaxy-s3/orig-development/ro...

Här är changelog sidan: https://www.cmxlog.com/13/i9300/

Tackar.
Ska vi se om jag orkar sätta mig in hur man rootar mm igen bara

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Tackar.
Ska vi se om jag orkar sätta mig in hur man rootar mm igen bara

Glad att kunna hjälpa

Kan rekommendera denna metod för att få root åtkomst: http://www.technobezz.com/how-to-root-samsung-galaxy-s3-i9300...

Permalänk
Medlem

Av alla inlägg att dömma låter det som att man hade kunnat minska sopbergen ganska mycket bara genom att ge utbytbara batteri. Säkert 2/3 här verkar byta för att batteriet är dåligt.

Det går att byta själv även om batteriet är inbyggt, det är bara lite mer pill. Ett nytt batteri brukar kosta runt 300kr med verktyg.

Permalänk
Medlem

När det slutar komma säkerhetsuppdateringar till operativet, i huvudsak. Så sällan som möjligt.

Vägrar köpa en telefon som inte går att byta batteri på, så aldrig av den orsaken.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Kör på en htc one m7 sedan tre år tillbaks som är konverterad till google edition får fortfarande regelbundet uppdatering. Finns absolut ingen anledning att byta telefon. Batteriet börjar dock bli kasst men jag kör på några år till förhoppningsvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Byter så fort telefonen slutar få uppdateringar förr byte jag ganska ofta, men nu för tiden så byter jag mest när telefonen slutar få uppdateringar till telefonen både som OS och månatliga säkerhetsuppdateringar.

Om du kör efter den principen och vill spara pengar så hade iphone blivit billigare för Apple uppdaterar sina lurar runt 5år.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-ryttge:

Android 6.0 - Note 3 är för gammal för att ta emot större uppdateringar.

Fast... är den verkligen det? De bloatar ju ditt OS för att du ska vilja köpa nytt. Bara roota och va nöjd.

Min kompis använder fortfarande min gamla HTC Desire.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Fast... är den verkligen det? De bloatar ju ditt OS för att du ska vilja köpa nytt. Bara roota och va nöjd.

Min kompis använder fortfarande min gamla HTC Desire.

Den har varit rootad sedan någon månad efter jag fick den. KNOX void var ju ganska skit, var bra för dess tilltänkta område men mindre bra för oss som vill lira rootat.

Varken CM12.1 eller CM 13 finns så vitt jag vet i något annat än nightlys. Vilket känns sådär för en telefon jag använder dagligen. Det finns 6.0 builds som alla bygger på CM 13 kerneln där jag betvivlar stabilitet. S-Pen fungerar mellan dåligt och inte alls på alla icke officiella builds jag testat.

5.0 är den sista officiella release till note 3 om jag inte missminner mig.

Hur som haver var dubbla simkort den enda vettiga anledningen till att jag köpte en ny telefon, annars hade note3 hängt med till den stendog gissar jag.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

brukar byta när jag får problem med den jag har.

senast jag bytte var pga att min zte grand flex s råkat knäcka loss usbkontakten från kretskortet så den va lite tjurig att ladda.

flexen skaffade jag för att min Zte nubia z5 fick spräckt skärm efter att ha åkt ner från tvrumsbordet.

nubian skaffades efter att min gammla trokänare Sony-Ericsson Xperia blivit för sliten samt råkat få ett dött område på skärmen efter att ha fått en skvätt smält metall där fått bada en gång m.m.
(den lever dock gav bort den när en fattig student behövde en "tillfällig" telefon då hennes svindyra telefon krossades efter att ha åkt i backen och slutat fungera helt) tror iaf hon fortfarande använder den då hennes bilder fortfarande ser ut att vara tagna med en potatis.

innan den hade jag en ZTE Blade fungerade bra men batteritiden var hemsk.
typ 4h batteritid om man körde musik.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Är det bara nyhetens behag som lockar? (hos mig är det detta) Jag är jättenöjd med min sony z1 compact som blir två år gammal i augusti och har ingen anledning att byta då dagens telefoner alla är likvärdiga/lika bra. Men fasen vad det kliar i fingrarna! Ville köpa ny mobil redan förra sommaren. Men varför? Jag är ju nöjd med den jag har fast den är två år gammal och som ny. Jag tänkte plocka ut en ny telefon hos Telenor och sälja med en gång då jag behöver lite kontanter. Mer om detta i en annan tråd.. men som sagt, byter ni telefon vartannat år? Kanske i onödan?

Jag köper ny mobil nu i Juli då min Z2 börjar få problem med batteriet samt sprucken baksida. Den är köpt 2013 eller 2014 i April så det är dags för en uppgradering. Min åsikt är att det är inte så många som byter varje år längre. Då de insett den hårda vägen att abonnemang inte är så lukrativt som det låter. Att pumpa ut 6000 om året är kanske inte så kul längre.

Permalänk
Medlem

Av samma anledning som datorhårdvara... Vill ha det senaste helt enkelt. Med tanke på iPhones cykler blir det en ny mobil om året.