Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Problem med portforward

Hej!

Det hela började med att jag fick för mig att lira lite Diablo 2 och det visar sig att ska jag köra på privat server så måste port 6112 och port 4000 vara öppen.
Jag har följt guider på portforward.com utan framsteg, men trots detta så vill dom inte öppna sig.

Lite fakta:
ADSL uppkoppling
Modem/router från BBB är en zyxel p-2601hn-f1 som körs numera i bryggat läge
Kopplat på denna är en router D-Link dir 859

Har varit inne i Dlinken och öppnat portarna utan framsteg
Har fixat dynamisk IP men hjälper inte detta heller

Så finns det någon vänlig själ här som kan tänkas hjälpa mig?
Säg till om ni behöver någon annan info

Permalänk

Tjenare,

Dra en "ipconfig /all" i CMD och skicka en print på hur du har öppnat portarna i modemet.

Mvh

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk

Här kommer prints

Permalänk

@crazyeight: Kolla Windows brandvägg.

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk

Har provat att både stänga av branväggen och tillåta programmet i väggen utan framsteg

Permalänk
Medlem

@crazyeight: Vad har du för extern IP? Vissa ISP:er har börjat tillämpat CGN viket i praktiken innebär att din IP inte är publik och då kan inte trafiken dirigeras så som du önskar.

* Carirrier-grade NAT

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Rekommenderar INTE detta en längre tid (kort test): Men testa att slå på DMZ på ditt lokala IP (där du ska hosta servern) och se om det fungerar.

Om inte, då kan vi åtminstone utesluta routern skulle jag säga rent spontant.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

Provade precis att slå på DMZ utan framsteg

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazyeight:

Provade precis att slå på DMZ utan framsteg

Lutar åt att du sitter på ett publikt ip, tror att det kallas NAT444. Det är precis som Dr.Mabuse skriver en del operatörer som börjat göra så då det är brist på IP-nummer och har varit så en längre tid.

Föreslår att du ringer din kundtjänst för att kontrollera om så är fallet. Om det är så kan du pröva att trevligt förklara din situation och att du har ett behov av ett eget IP-nummer, tänk på att Kundtjänst sällan är att skylla för att företaget kör publika ip:n. Om kundtjänst inte flyttar dig till ett eget IP så får du enkelt förklara att ditt behov inte tillgodoses hos operatören och att du nu kommer att leta efter en annan operatör istället. Kanske väljer man här att inte förlora en kund och möter dig eller så får du samma svar igen.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

Låter som att modemet inte är bryggat, eller att tjänsten inte är igång och lyssnar på portarna.

För att porten ska synas som "öppen" om du kör ett port-test så måste det finnas en tjänst som lyssnar på den porten.

Skulle börja kika om modemet verkligen är bryggat.

Sedan kör du en "netstat -a" medans programmet är igång, och ser så att D2 har en established connection bland raderna (de portarna du specifierade).

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk

När jag kör netstat -a så syns inte dessa portar alls någonstans.
Då kör jag netstat -a när D2 är igång

När jag bryggade modemet så följde jag en guide på BBBs hemsida

Permalänk

Syns inte portarna när du kör "netstat -a" betyder det att programmet inte lyssnar på portarna. Det vill säga att något är felkonfigurerat på din server.

Edit: fungerar det att ansluta i ditt lokala nätverk till servern?

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk

Hur menar du med att ansluta i mitt lokala nätverk till servern?
Du får ursäkta men jag är lite noob

Permalänk

Vet inte hur Diablo är men. Där du skriver in server IP:n skriver du localhost ist.

Permalänk
Skrivet av crazyeight:

Hur menar du med att ansluta i mitt lokala nätverk till servern?
Du får ursäkta men jag är lite noob

Ska försöka förklara så enkelt som möjligt.

När du säger att du misslyckas med att öppna portarna antar jag att du provar ansluta dig mot din externa IP-adress (som inte börjar på 192.x.x.x, utan snarare 85.x.x.x / 213.x.x.x el. liknanade adress).
Gör du detta på en dator som är kopplad mot samma router så krävs en funktion som kallas NAT Loopback, denna funktion måste finnas för att du med din dator (låt oss säga 192.168.1.101 ska kunna "koppla upp dig mot" den adressen du får av bredbandsbolaget) -> den adressen kan du hitta på "mittip.se", "whatismyip.com".

Det kan hända att din router har NAT Loopback, brukar isåfall ligga under NAT/Wan eller Firewall-inställningarna. Bara att kika.

Om du ska ansluta lokalt i nätverket från låt oss säga din dator på 192.168.1.101 till din Diablo 2 server på annan maskin som är på 192.168.1.202 så behöver inga portar öppnas (i routern) för att du ska kunna ansluta till den IP-adressen, då det är inom samma nätverk.

Portarna ser korrekt öppnade ut i din D-link router och bör således inte vara där, förutsatt att servern som har tjänsten aktiv har IP-adress 192.168.0.142

Finns NAT Loopback så ska du från din dator kunna ansluta till IP-adressen du får av bredbandsbolaget (mittip.se) mot tjänsten.

Men eftersom den inte dyker up i "netstat -a" (som jag förmodar att du kör på den dator där Diablo2 servern är hostad, så är tjänsten felkonfigurerad eller inte igång på korrekt sätt.

Är Diablo 2 servern på samma dator som du ska spela spelet så använder du din IP-adress, "192.168.0.142" eller "127.0.0.1" eller "localhost".

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk

Hittar ingen NAT loopback i routern

Servern jag ska spela på är inte på min dator utan på denna adress:d2. europebattle.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crazyeight:

Har provat att både stänga av branväggen och tillåta programmet i väggen utan framsteg

Här är en n00bs tanke utan att ha läst hela tråden. För det första kan bryggningen kanske ha med saken att göra (Ingen motivation utan bara intuitiv första tanke)

Du kan behöva öppna porten i routern. Hitta portforward och slån in porten eller portintervallet som behövs. Måldestinationen är ju din dator, så oftast blir den adressen liknande 192.168.x.x

Slå in ipconfig i CMD så ska du få din interna IP i klartext.

Har du joxxat med brandväggen? gå in under avancerade inställningar och regeln för inkommande och öppna regeln. Kontrollera att det under portar och protokoll står "Allt" eller något liknande, så du inte har en dålig inställning där.

fungerar inte det heller så slå av BÅDA brandväggarna (Hem och Arbete/Offentligt) och testa.

Permalänk
Medlem

Vad står det i din router att den har för WAN-ip?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Skrivet av Beta:

Vad står det i din router att den har för WAN-ip?

Permalänk

@crazyeight: En liten facepalm här
Om du ska spela på en extern server så behöver du 99 ggr av 100 inte öppna några portar vare sig i Windows brandvägg eller i din Router(finns undantag). Men har du följt denna: http://europebattle.net/d2/connect till att börja med?

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Här är en n00bs tanke utan att ha läst hela tråden. För det första kan bryggningen kanske ha med saken att göra (Ingen motivation utan bara intuitiv första tanke)

Du kan behöva öppna porten i routern. Hitta portforward och slån in porten eller portintervallet som behövs. Måldestinationen är ju din dator, så oftast blir den adressen liknande 192.168.x.x

Slå in ipconfig i CMD så ska du få din interna IP i klartext.

Har du joxxat med brandväggen? gå in under avancerade inställningar och regeln för inkommande och öppna regeln. Kontrollera att det under portar och protokoll står "Allt" eller något liknande, så du inte har en dålig inställning där.

fungerar inte det heller så slå av BÅDA brandväggarna (Hem och Arbete/Offentligt) och testa.

Jepp har joxxat med brandväggen
Har även provat att slå av bägge brandväggarna

Permalänk
Skrivet av QuantumPersuader:

@crazyeight: En liten facepalm här
Om du ska spela på en extern server så behöver du 99 ggr av 100 inte öppna några portar vare sig i Windows brandvägg eller i din Router(finns undantag). Men har du följt denna: http://europebattle.net/d2/connect till att börja med?

Korrekt.
Utgående trafik är ju trafik som skickas från TS dator ut mot nätet, i det här fallet så ska inte portar behövas öppnas för att TS ska kunna spela på en extern server.
Då är det dem som öppnar portarna, vilket de med 99% garanti har gjort (då andra spelar på den).

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Skrivet av QuantumPersuader:

@crazyeight: En liten facepalm här
Om du ska spela på en extern server så behöver du 99 ggr av 100 inte öppna några portar vare sig i Windows brandvägg eller i din Router(finns undantag). Men har du följt denna: http://europebattle.net/d2/connect till att börja med?

Haha
jepp har följt alla guider på deras sida mer än en gång

Så då menar du att problemet ligger kanske någonstans i min installation?

Permalänk
Skrivet av crazyeight:

Haha
jepp har följt alla guider på deras sida mer än en gång

Så då menar du att problemet ligger kanske någonstans i min installation?

Jo, börja från börja och ta det metodiskt steg för steg och efterkolla sedan att du har gjort allt som skall göras. Min erfarenhet är att man lätt slarvar över ett steg vilket leder till att det inte fungerar i slutänden. Och glöm inte, tålamod

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk

Hahahahah Jag tror fan jag håller på att dö Hahahahahhaha

Skäms nästan för att säga det
Har inte sett att man behöver ha mer än just d2 konto utan man behöver ha konto hos europbattle också....Detta var duktigt Facepalm

Tack så oerhört mycket endå för all hjälp och att ni tog er tid