Lenovo Thinkpad T420 eller Lenevo Yoga 500-14

Permalänk

Lenovo Thinkpad T420 eller Lenevo Yoga 500-14

Hej,

ska börja studera på högskolan till hösten och har tänkt köpa mig en bärbar dator. Ska plugga ekonomi, så kommer ej köra massa tunga program. Men film/musik, office osv. Har en stationär dator hemma till spel och så.

Jag kollar på rekondade datorer och har fastnat för dessa 2, och båda har jag hittat för samma pris. Vilken rekommenderas? och varför?
Hur är batteritiderna?

Lenovo Thinkpad T420
Processor: 2,60 GHz Intel Core i5 2540M
Internminne: 8 GB (ddr3)
Maximalt minne: 8 GB
Hårddisk: 280 GB (ssd)
Optisk enhet: CD / DVD Spelare + CD / DVD Brännare
Bildskärm: 14.0 tum (HD+, 1600 x 900) / LED bakgrundsbelyst / Anti-reflektorisk
Grafikkort: INTEL GMA HD 3000 1696 MB (64 MB dedikerat + 1632 MB delat)

och

Lenevo Yoga 500-14
kärmstorlek Pekskärm 14" LED IPS-skärm
Skärmupplösning 1920 x 1080 (Full HD)
Processor AMD A6-7310 2 GHz (2.4 GHz Turbo)
Processorkärnor 4 kärnor - perfekt för tunga applikationer
Cacheminne 2 MB L2-cache för bra hastighet
Minne 8 GB DDR3 RAM-minne
Maximal minneskapacitet 8 GB
Lagringsutrymme 128 GB SSD-hårddisk
Grafikkort AMD Radeon R4
Batteri 2-cells batteri

Om Yoga:
Ska jag ha
Processor Intel Pentium 3805U 1.9 GHz
Processorkärnor 2 kärnor - snabbar upp datorn

eller

Processor AMD A6-7310 2 GHz (2.4 GHz Turbo)
Processorkärnor 4 kärnor

Tack
Rickard

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att notera att i5 2540m är en ganska gammal processor (Generation 2 istället för 6). Vet inte hur AMD processorn står sig men har fått uppfattningen att de inte är så energieffektiva.

Vad har du för budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

T420:an har en plågsam TN-panel, skulle inte överväga den om du inte använder extern skärm.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Deras Thinkpad-serie är ju lite mer pro-modell och riktar sig till företagsmarknaden.
Om du ska köra Lenovo så är Thinkpad det enda rätta, deras konsument-PC (BL.A. YOGA) är rätt nersyltade med diverse skräpprogram och bloatware som mer än en gång klassats som säkerhetsrisker.
Tror inte dom vågat sig på att förstöra Thinkpad serien ännu då företag ställer högre krav.

Skulle gissa att supporten på Thinkpad är bättre, du kommer sannolikt hitta drivrutiner och liknande under en längre tid än till Yoga.

TN skärmen kanske har låg upplösning men den är antireflektorisk som speccen skriver, du kommer uppskatta det när du sitter framför skärmen och har lysrör som ljuskälla.

Permalänk
Skrivet av Mepht:

Det kan vara värt att notera att i5 2540m är en ganska gammal processor (Generation 2 istället för 6). Vet inte hur AMD processorn står sig men har fått uppfattningen att de inte är så energieffektiva.

Vad har du för budget?

Skickades från m.sweclockers.com

3-4000kr.

Hittade dock denna för 4000 begagnad och riktigt fin. Dock med 8GB RAM.
https://www.dustin.se/product/5010657762/elitebook-folio-9470...

Den kanske är nått att ha?

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Deras Thinkpad-serie är ju lite mer pro-modell och riktar sig till företagsmarknaden.
Om du ska köra Lenovo så är Thinkpad det enda rätta, deras konsument-PC (BL.A. YOGA) är rätt nersyltade med diverse skräpprogram och bloatware som mer än en gång klassats som säkerhetsrisker.
Tror inte dom vågat sig på att förstöra Thinkpad serien ännu då företag ställer högre krav.

Skulle gissa att supporten på Thinkpad är bättre, du kommer sannolikt hitta drivrutiner och liknande under en längre tid än till Yoga.

TN skärmen kanske har låg upplösning men den är antireflektorisk som speccen skriver, du kommer uppskatta det när du sitter framför skärmen och har lysrör som ljuskälla.

Okej tack för svaret!
Har nog valt bort yoga, och kollat vidare.
Hittade en HP Elitebook Folio 9470m. Den känns mer lockande för tillfället. Men ej bestämt mig ännu :/