Permalänk
Medlem

Hjälp behövs med hemnätverk

Hej!

Jag har problem att koppla ihop mitt hemnätverk på ett sätt så att jag får allt att funka som jag tänkt mig och behöver nu tips och råd.

Bakgrunden är att jag bor i en hyfsat nybyggd lägenhet med ett sådant där finurligt kopplingsskåp ute i hallen där det finns ett WAN-uttag och en switch. I kopplingsskåpet finns det även en hel radda RJ45-uttag som går vidare till två uttag i respektive rum i lägenheten.

I vardagsrummet har jag två enheter inkopplade; En router (Netgear WNR3500Lv2) dit jag ansluter PS4, hemmabiosystem och diverse Wifi-bundna enheter samt en HD-box för IPTV (BBB).

I ett annat rum har jag en dator inkopplad vilken får sin internetuppkoppling via switchen i hallen. Problemet är att datorn även ska agera mediaserver/DLNA åt hemmabiosystemet och PS4:an men jag vet inte hur jag ska lyckas få datorn inkopplad på samma nätverk som de andra enheterna?

Ett alternativ jag övervägde och testade var att koppla WAN-uttaget direkt till routern och därefter koppla in switchen efter routern. Problemet blev då att jag även måste koppla IPTV-boxen till routern (eftersom jag endast har två nätverksuttag i vardagsrummet) men då får jag inte boxen att fungera ordentligt. Jag har försökt konfigurera routern för att åtgärda detta och efter att jag aktiverade IGMP Proxy-funktionen så får jag i alla fall bild från boxen men den hänger sig och de andra enheterna tappar sin uppkoppling då och då. Av detta har jag dragit slutsatsen att boxen kanske behöver en egen internetanslutning via switchen för att fungera tillfyllest?

Detta leder dock till att jag inte har tillräckligt många uttag kvar för att koppla in min dator till routern utan att dra en kabel tvärs igenom lägenheten. Den enda lösningen jag kan se som finns kvar är att skaffa en till router till kopplingsskåpet som får agera DHCP-server samt låta den andra routern vara switch och wifi-sändare. Är det någon som kan se att det finns en annan lösning på problemet som inte betyder att jag behöver köpa extra utrustning?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Johan

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Byt ut routern i rummet mot en switch och sätt in en routern i kopplingsskåpet och dra alla enheter till den utom TV och kör sedan TVn och routern i i switchen sedan till WAN?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag behöver "wifi-sändaren" dvs routern ute i rummet samt att jag bara har två möjliga kopplingar mellan vardagsrummet och skåpet i hallen eftersom det redan är framdraget inne i väggarna.

Efter lite klurande kom jag dock på att jag med nuvarande konfiguration skulle kunna flytta ut switchen i vardagsrummet för att lösa problemet. Detta ger begränsningen att jag bara kan ha ytterligare en enhet inkopplad i något annat rum men det räcker ju tills vidare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Problemet är att jag behöver "wifi-sändaren" dvs routern ute i rummet samt att jag bara har två möjliga kopplingar mellan vardagsrummet och skåpet i hallen eftersom det redan är framdraget inne i väggarna.

Efter lite klurande kom jag dock på att jag med nuvarande konfiguration skulle kunna flytta ut switchen i vardagsrummet för att lösa problemet. Detta ger begränsningen att jag bara kan ha ytterligare en enhet inkopplad i något annat rum men det räcker ju tills vidare..

Eller så köper du bara en switch till som du sätter i skåpet på returen från routern, för att sen kunna fördela till resten av uttagen. https://www.dustinhome.se/product/5010047588/prosafe-gs108

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag inte kan dra någon retur från routern i vardagsrummet eftersom det ena uttaget där måste vara dedikerat till IPTV:n.

Är det annars ett alternativ att köpa en till router för vilken jag stänger av DHCP och sen använder som switch samt för WIFI-täckning i vardagsrummet? Blir enheterna på WIFI-nätverket då uppkopplade på samma nätverk som den första routern ute i hallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Tyvärr kan jag inte kan dra någon retur från routern i vardagsrummet eftersom det ena uttaget där måste vara dedikerat till IPTV:n.

Är det annars ett alternativ att köpa en till router för vilken jag stänger av DHCP och sen använder som switch samt för WIFI-täckning i vardagsrummet? Blir enheterna på WIFI-nätverket då uppkopplade på samma nätverk som den första routern ute i hallen?

Det blir dom, om du ställer in router Nr 2 korrekt. Jag kör själv med 4 routrar, varav en står för DHCP, de andra är bara switchar/repeaters.
Vet inte om alla routrar har inställningar för detta dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scrangle:

Tyvärr kan jag inte kan dra någon retur från routern i vardagsrummet eftersom det ena uttaget där måste vara dedikerat till IPTV:n.

Är det annars ett alternativ att köpa en till router för vilken jag stänger av DHCP och sen använder som switch samt för WIFI-täckning i vardagsrummet? Blir enheterna på WIFI-nätverket då uppkopplade på samma nätverk som den första routern ute i hallen?

Jag är inte 100% säker på att du kopplar som jag tror och så vidare men kör du en trådlös accesspunkt (eller en trådlös router utan dhcp) kommer den att bete sig som en switch och behålla datorerna på samma nät.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Scrangle:

Tyvärr kan jag inte kan dra någon retur från routern i vardagsrummet eftersom det ena uttaget där måste vara dedikerat till IPTV:n.

Är det annars ett alternativ att köpa en till router för vilken jag stänger av DHCP och sen använder som switch samt för WIFI-täckning i vardagsrummet? Blir enheterna på WIFI-nätverket då uppkopplade på samma nätverk som den första routern ute i hallen?

Nja om man tänjer lite på begreppen så kan du använda vlan och kalla det "retur"har man smartswitchar eller routrar som kan hantera sånt kan man dra lanet nästan hur som helst och det är egentligen bara bandbredden som begränsar, men man kommer långt på Gbit och du har dessutom 2 kablar så det skulle tekniskt sett också gå att kombinera vlan och link aggregation gör att kunna använda 2 Gbit total bandbredd, du borde alltså ha minst 1900Mbit/s som går att använda till data om du sätter in mer avancerade nätverksprylar och konfar rätt. det är kanske lite överkurs men det går....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Tyvärr kan jag inte kan dra någon retur från routern i vardagsrummet eftersom det ena uttaget där måste vara dedikerat till IPTV:n.

Är det annars ett alternativ att köpa en till router för vilken jag stänger av DHCP och sen använder som switch samt för WIFI-täckning i vardagsrummet? Blir enheterna på WIFI-nätverket då uppkopplade på samma nätverk som den första routern ute i hallen?

Det går bra, kör på en accesspunkt eller en router utan DHCP. Asus rt-n56U har tillrxempel AP-mode där den stänger av DHCP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl