Permalänk
Medlem

vr-lens lab

Någon här som skaffat linser härifrån? https://vr-lens-lab.com/

Då jag blivit tillräckligt imponerad av VR så är jag sugen på att skaffa några då jag totalt misslyckats med att komfortabelt använda glasögon med både rift och vive. Har för bred skalle för att det ens ska kunna komma på tal.

Frågan är bara hur man ska optimera glasen för ens synfel. Ska man gå för typ terminalglasögon optimera för 50-60 cm (själva glasögon som följer med kommer jag sätta för de avståndet i alla fall) eller gör fresnellinserna att man ska i stort sett ha samma som vanliga korrigeringen som ska se demokratiskt bra på nära och långt håll.

Jag har enkelslipade glasögon med styrka -1.0 med brytningsfel så jag ser faktiskt helt okej även utan. Det blir dock som förväntat lite skarpare med mina glasögon när jag våldar in dem.

Läser man här så verkar det inte direkt självklart att man ska optimera för närsikt https://vr-lens-lab.com/lenses-for-virtual-reality-headsets/

Intressant läsning framgår klart och tydligt varför Riften har sämre kontrast men bättre skärpa.

Begränsa UV-strålningen känns ju också vettigt men vill inte de ska påverka färgerna så som gunnar glasögon eller acers uv reduktionslägen gör.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Enbart -1.0?? Behöver man se bättre med dagens upplösning?

Själv kör jag med linser men jag tycker det är märkligt att varken Rift eller Vive har samma möjlighet som Gear:en.. en ratt för att justera avståndet mellan lins och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Enbart -1.0?? Behöver man se bättre med dagens upplösning?

Själv kör jag med linser men jag tycker det är märkligt att varken Rift eller Vive har samma möjlighet som Gear:en.. en ratt för att justera avståndet mellan lins och skärm.

Akut behov har jag inte men jag ser skarpare med än utan glasögon. Aldrig fel se skarpare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på det men börjar bli lite mycket tillbehör och kostnader för allt nu. Använder linser eller trixar in glasögonen vilket ju funkar hyfsat ändå när man lär sig hur.

Permalänk
Medlem

Jag beställde från dem i veckan som gick. Ska bli spännande att se hur det blir. Jag tycker inte att jag fått till det med mina glasögon.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem

Har också beställt. Hoppas de lyckas fixa sweetspot på linserna bara. De har ju inte koll på avståndet mellan pupillerna. Men de kanske ger lite spelrum för hur man fäster linserna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Beställde 6 Juli och linserna skickades idag! Alla kickbackare var ju för i kön så relativt snabb leverans ändå..! Jag tycker inte det är några som helst problem att använda glasögon i viven, men det finns alltid en oro att repa linserna.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att höra hur det funkar.
Glasögon funkar "ok" för mig, det är bara extra krångligt att ta av och på sig HMD:n.
Skulle gärna slippa det faktiskt.

Permalänk
Medlem

Någon som har fått sina? Har också "bara" -1.0, men tycker det är som dag och natt med glasögon i. Vore intressant att höra om någon beställt med UV skyddet, och om det har någon påverkan på bilden.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Frakten verkar extremt sölig och går åt fel håll från Thailand till Singapore? Jag frågade om UV skyddet men det tintar tydligen. Sedan en annan sak är om det skulle sänka kontrasten dessutom då den är tillräckligt låg som den är.

I samband med synundersökningen så skaffade jag nya glasögon De har nå "UV400 skydd" påstods det kanske lurad men de har ingen tint i alla fall. Annars hur blockar man ultraviolett ljus utan att få tint liksom är det ens möjligt?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fick hem linserna idag och måste säga att jag är väldigt besviken, det är i princip som att kolla igenom 2 flaskbottnar. Man blir väldigt yr av att bara röra huvudet fram och tillbaks i och med att bilden förvrängs i kanterna.

Upplevelsen kan såklart skilja beroende på vilket recept man har, men för det där priset så kan jag verkligen inte rekommendera denna produkt.

Permalänk
Medlem

Uj ja det var ju inte lovande. Förvränger de bilden borde man ju kunna begära en refund... Hoppas hämta ut mitt par i morrn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lutop:

Fick hem linserna idag och måste säga att jag är väldigt besviken, det är i princip som att kolla igenom 2 flaskbottnar. Man blir väldigt yr av att bara röra huvudet fram och tillbaks i och med att bilden förvrängs i kanterna.

Upplevelsen kan såklart skilja beroende på vilket recept man har, men för det där priset så kan jag verkligen inte rekommendera denna produkt.

Aj!

Jag hade tänkt beställa ett par själv men när jag läser det du skrev här... not!
Får se vad oqvist säger om sina.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Ska hämta mina imorgon också. Såg att ett gäng Kickstarters klagade på samma sak. Att det var förvrängt. Tillverkarna skrev att det kunde ta en vecka innan man vant sig.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem

Vant sig vid förvrängd bild...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Häromdagen skrev de att det är normalt att cirka 5% har problem med linser/glasögon och att de inte var uppe i den procenten än. De hade väl sålt 1500 stycken.

Hoppas man tillhör den delen at köparna som inte har problem....

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem

hmm har de inte märkt vilken lins som är vänster och vilken som är höger?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Lite småsugen på vr-linser jag också, men första intrycken här verkar ju inte så lovande... Hoppas alla som beställt ger en liten rapport - nöjda som missnöjda

Skrivet av oqvist:

I samband med synundersökningen så skaffade jag nya glasögon De har nå "UV400 skydd" påstods det kanske lurad men de har ingen tint i alla fall. Annars hur blockar man ultraviolett ljus utan att få tint liksom är det ens möjligt?

Det borde väl åtminstone i teorin vara möjligt att blockera utan tint? Jag menar, om vi inte ens kan uppfatta ultraviolett med vår syn, så borde man ju inte märka nån skillnad om man tar bort den

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ja jag blandar nog ihop två olika saker tror jag.

Första rapport inte hundra men tror jag fått rätt lins för rätt öga. Sett till passform och hur de sitter så borde de va rätt nu. Jag har otroligt svårt få dem att fästa ordentligt känns som överhängande risk att de sitter och gnider mot linserna? Har lyckats få ett par klick men likförbannat när jag tar upp headsetet tenderar ett av insertsen att ramla ur. Nu kanske gummit lyfter dem tillräckligt från själva glasen så det inte existerar någon reprisk?

Jag ser skarpare med dem så de fungerar åtminstone och de löser skalmproblemet och hoppas ju att de säkrar lite mot repor ändå. Men faller de ur konstant så är det lätt hänt få några damm/gruskorn emellan... Får se hur de fungerar med de nya insertsen som gör man kommer närmare. Känns som jag kan känna linserna lite när jag har headsetet på mig.

Får se framöver hur det känns med konvergensen nya linser brukar ju spöka till det dära i början Känns som höger lins är lite skarpare än vänstra.

Apropå distortion inte i någon högre grad. Jag har problem med Riften att något med headtrackingen distorterar bilderna och ger dem gummikaraktär så jag måste testa en massa med eller utan för att se om det är mera med de hära.

Kanske inte skulle snåla och köra dyra linser men de torkar väl kanske ur i värmen och blir jobbiga

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Så då har jag också testa lite snabbt i min HTC Vive. Ingen distortion i mina linser. Skönt. Jag klagade lite förut att det var oskarpt med Viven. Med dessa linser blir det lite skarpare än med glasögon tycker jag och det känns också jättebra.

Det som jag märker dock är oskärpan i kanterna. Det blir suddigt och svårt/omöjligt att läsa text ute i kanterna.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem
Skrivet av nima01:

Det som jag märker dock är oskärpan i kanterna. Det blir suddigt och svårt/omöjligt att läsa text ute i kanterna.

Mmm fast det är väl snarare viven i sig och inte de här linserna?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nu har även jag beställt. Får hoppas de funkar bra, en del säger att man bör vända på linserna som vanliga glasögon och sätta fast i skumgummit istället. Tvärtemot instruktionerna.
https://imgur.com/a/FYYGq#qEZ377N

Hittade för övrigt en bra bild på hur man gör med vanliga glasögon
http://i.imgur.com/rrlc4o6.jpg

Permalänk
Medlem

Vad är det för linser de har med i video 3 på denna sidan: https://vr-lens-lab.com/faq/ (https://player.vimeo.com/video/161939062) ?

De båda ser ut som att de sitter ihop och därav kanske sitter fast bättre.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Frågan är om det finns någon reprisk? Känns ju mer logiskt att de ska sitta som reguljära glasögon men det är banne mig ännu svårare få dem att sitta. De är aldrig någonsin där jag fäst dem när jag tar av mig den och vänster eller höger faller ur...

Känns som jag missar något men begriper inte vart fasen de ska lyckas fästa?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Vad är det för linser de har med i video 3 på denna sidan: https://vr-lens-lab.com/faq/ (https://player.vimeo.com/video/161939062) ?

De båda ser ut som att de sitter ihop och därav kanske sitter fast bättre.

Var inte det någon gammal modell ? Har inte hängt med alla turer med lenslab men tror det fanns en äldre modell men att de separerade dem på grund av IPD inställningen.

Skrivet av oqvist:

Frågan är om det finns någon reprisk? Känns ju mer logiskt att de ska sitta som reguljära glasögon men det är banne mig ännu svårare få dem att sitta. De är aldrig någonsin där jag fäst dem när jag tar av mig den och vänster eller höger faller ur...

Känns som jag missar något men begriper inte vart fasen de ska lyckas fästa?

Ser ut som det är fastklämt mellan skummet och plasten, jag får återkomma när mina blir levererade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnils:

Var inte det någon gammal modell ? Har inte hängt med alla turer med lenslab men tror det fanns en äldre modell men att de separerade dem på grund av IPD inställningen.

Så är det nog. De hade ju dock kunnat göra någon skjutbar anordning (alá teleskopmast)

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Jag fick en återbetalning idag och ett meddelande att de jobbar på en ny design

Citat:

Hi there,

Sorry that we stopped selling the rift adapter for the moment and work on a new design. Your order for the Oculus rift lenses and/or adapters was cancelled and we have sent you a refund. Please subscribe to our newsletter to get notified once that is available. Sorry again for the inconveniences.

Thanks,
Alice
https://vr-lens-lab.com

Permalänk
Medlem

Bra får höra med dem om en refund då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tagit kontakt med supporten. De påstår att linserna ska va med peaken mot dig så att säga tvärtemot reguljära glasögon. Gör inte att de fäster bättre för fem öre dock snarare lite sämre av någon anledning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Supporten har noll koll eller så är det något missförstånd.

While for the lenses, it is correct that the curve should be facing towards your eyes..

Tolkar det som att toppen ska va från fresnellinserna och mot dig??? Jag får exakt samma gummibandseffekt och distortion som jag får i Assetto Corsa med eller utan linser. Ett tag blev jag glad och hoppades ha hittat lösningen men AC gör desamma även utan linser :(. Hade jag testat innan men man blir ju desperat då allt ser så sjukt rätt ut annars.

Det får mig att fundera om man inte ska ha linserna tvärtom så att passformen blir fel mot fresnel linserna. Nu är oculus tillräckligt runt det gör inte så mycket ändå men vilken sjujäkla miss. Ja förutom då att inte kunna märka ut vad som är vänster eller höger utan det är bara gissa som gäller.

Hur jag än vrider och vänder går de inte få dem sitta ordentligt. Tycker det borde va enkelt köra någon slags sugkoppslösning då får man ju bättre skydd mot att repa fresnellisnerna med vr linserna också och mindre skräp kan komma emellan.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x