Permalänk

långsam windows boot

Jag har problem med att min dator startar väldigt långsamt. Det tar 1min från och med att jag trycker på knappen tills jag är inne i windows. Jag har inte upplevt det som något större problem då jag oftast startar datorn när jag kommer hem men gör något annat innan jag sätter mig. Men när man väl sätter sig vid datorn och väntar känns det ju som det tar sjukt lång tid

Jag har läst manualen för moderkortet och har inte hittat någon speciell inställning i bios som man ska göra, har nämligen en m.2 ssd som ska vara sjukt snabb. Samsung 950

Moderkort: Asus Z170 PRO

När jag benchmarkar ssdn med hd tune så får jag:
HD Tune: NVMe Samsung SSD 950 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 865.0 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 1152.9 MB/sec
Transfer Rate Average : 1059.1 MB/sec
Access Time : 0.1 ms
Burst Rate : 182.8 MB/sec
CPU Usage : 7.8%

Är inte det lite långsamt? Men inte så långsamt att det bör ta 1 min att starta windows? Tacksam för svar då jag letat länge!

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det för POST och hur lång tid tar själva uppstarten av Windows? Med dagens SSD så är det oftast POST som tar längst tid.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

har du lagt in nvme drivisar ordentligt från samsungs hemsida?hade dåliga resultat tills jag la in den.

http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/to...

scrolla ner till nvme driver

https://www.youtube.com/watch?v=cNZROqIboLM

han förklarar hur du ska gå till väga en bit in i filmen me.lycka till och hoppas detta löser saker för dig

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk

Jag har bara en sekund på post. Jag installerade nya drivers men det blev inte mycket bättre för det

HD Tune: NVMe Samsung SSD 950 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 863.7 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 1236.9 MB/sec
Transfer Rate Average : 1102.3 MB/sec
Access Time : 0.1 ms
Burst Rate : 259.2 MB/sec
CPU Usage : 4.2%

Permalänk

Upptäckte även ett till problem idag. Jag använder i skrivande stund 80% av mitt ram minne (16 gig) Men om jag kollar i aktivitetshandlaren så använder jag endast 1 gig, det höggsta som drar är systmminne och komprimerat minne på 166MB. I prestanda tabben står det:
används 12,3GB
Tillgängligt 3,6GB
dedikerat virtuellt minne 5,8/18,3 gb
Cachelagrat 3,5 gb