Permalänk
Inaktiv
Skrivet av studiox_swe:

Jag körde ADSL med en ping på 1ms utan som helst problem på Bostream/BBB och detta för över 10 år sen.

Är du medveten om att det här inlägget inte fyller någon som helst funktion?

Hade du 1 ms mellan datorn och routern i ditt hem?

Ljuset färdas 30 mil på en sekund. Mellan stockholm-göteborg är det tex. fysiskt omöjligt att ha en "ping" på mindre än 3ms. Routrar, nätverkskort och lankablar "på vägen" tilläger ofta några ms. 1,5km telekabel från 50-talet mellan din telefonstation och ditt modem tillägger ca 10-15ms.

Permalänk
Medlem

Mitt ljus är snabbare. Det går 30 000 mil på en sekund. Eller snarare 299 792 458 meter per sekund.

Skrivet av anon224490:

Är du medveten om att det här inlägget inte fyller någon som helst funktion?

Hade du 1 ms mellan datorn och routern i ditt hem?

Ljuset färdas 30 mil på en sekund. Mellan stockholm-göteborg är det tex. fysiskt omöjligt att ha en "ping" på mindre än 3ms. Routrar, nätverkskort och lankablar "på vägen" tilläger ofta några ms. 1,5km telekabel från 50-talet mellan din telefonstation och ditt modem tillägger ca 10-15ms.

Permalänk

Så jag kan ringa till comhem och säga att jag vill ha lägre ping? har cirka 50 ms på det mesta atm

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Så jag kan ringa till comhem och säga att jag vill ha lägre ping? har cirka 50 ms på det mesta atm

Nej det kan du inte.

EDIT: Jo, ringa kan du men någon förändring lär du inte få.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Mitt ljus är snabbare. Det går 30 000 mil på en sekund. Eller snarare 299 792 458 meter per sekund.

Det kan jag hålla med om ! fel av mig.

jag menar såklart "Ljuset färdas 30 mil på en millisekund"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Mitt ljus är snabbare. Det går 30 000 mil på en sekund. Eller snarare 299 792 458 meter per sekund.

Ljuset har inte den farten i fibern...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Ljuset har inte den farten i fibern...

Sant.

"The larger the index of refraction, the slower light travels in that medium. From this information, a simple rule of thumb is that a signal using optical fiber for communication will travel at around 200,000 kilometers per second."

https://en.wikipedia.org/wiki/Optical_fiber#Index_of_refracti...

Permalänk
Medlem

@Phunky Tack för förklaringen!

@studiox_swe: Återigen, se t ex Phunkys utförliga svar, tekniken har mängder av problem.
Givetvis får man vara glad för Coax/Docsis, tekniken har gett många snabb access till internet, men min princip står kvar, i valet mellan coax eller en ethernet/fiber-kabel ända upp i lägenheten så är coax inte i närheten.

Skrivet av studiox_swe:

Det är precis så det fungerar - Men nu är det lite OT och om du vill verkligen lära dig så finns wikipedia.

Jag ska faktiskt ta och läsa på
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvadraturamplitudmodulering
Det verkar vara QAM som Docsis kör på, och jag får ursäkta för att jag inte visste att den körde både analog och digital.

Det jag ändå står fast vid är att i en vanlig ethernetswitch så kommer den elektriska signalen in på en port, switchas, och skickas ut på en annan. Fördröjningen som genereras av detta är knappt mätbar.
På en bra lan/fiberanslutning så kan man ligga på under 1 ms hela vägen mot ping.sunet.se

I mitt comhem-modem så stoppar jag in en ethernetkabel i ena änden och en koax i den andra.
Pingen mot gateway ligger för mig en bra dag, minimalt på runt 8 ms.
Mao så är det -någonting-, kalla det för precis vad du vill, som i vägen modem-koax-basstation-gateway tar 8 ms.
Detta är min enda poäng, den modulation/demodulation koaxtekniken kräver, tar uppenbarligen tid och resurser.
Jämfört med en t ex ethernet-lösning så är detta en sämre teknik.
Sen absolut, i en -fungerande- koaxmiljö så är det nog ingen skillnad på om man pingar 1ms eller 8ms när man spelar CS, skillnaden är som jag återigen kommer tillbaka till att på dom 5 olika adresser jag haft Stjärntv/UPC/Comhem så har det -alltid- strulat till och från.

Skrivet av studiox_swe:

Så du tror verkligen att du är ensam om att ha 100 Gigazigatrilonisar bit/s om du kör Ethernet?

Absolut inte.
Jag säger att tekniken i sig är bättre. Se t ex mitt exempel nedan. Eller det jag skrivit ovan.
Hur vanligt är det med en returstörning i en ethernetkabel? Jag körde 4 år med Bahnhof i min förra lgh, hade 2 downtimes.
Ena gången vet jag inte vad som hände och andra gången pajade switchen i källaren.
Hade 100/100 kontinuerligt, (japp jag loggade med tp-test, så är fullt insatt i vad det är. Skrev till och med en egen linuxbaserad klient som bl.a hade stöd för att logga rakt in i en mysql-databas).

Precis som Phunky skriver, är så jag fått det förklarat. Flera kunder kan ligga på samma länk och på så sätt störa ut varandra.
Så det handlar ju inte bara om tillgänglig kapacitet, i ett stjärnnät i en fiber/lan lösning så har man ett bra mkt mer stabilt nät.
Men sure, gå tillbaks och byt ut till ett koaxbaserat token-ring/buss nät på din arbetsplats om du nu tycker switchad ethernet är så kass.

Skrivet av studiox_swe:

Jag får MER kapacitet än jag betalar för med ComHem, runt 520 Mbit/s i download. Och jag bor mitt i fucking Stockholm där det bor runt en MILJON människor som slåss om bandbredden.

Så bara för att du får det, så är det normen?
Jag bor också mitt i Stockholm, och får inte ens mina 100 Mbit av min Comhemlina. Detta till ett pris som ligger över vad det i snitt kostar för en 100/100 lina fiber/lan.

Kul för dig, trist för mig.

--- ping.sunet.se ping statistics --- 16 packets transmitted, 16 packets received, 0.0% packet loss round-trip min/avg/max/stddev = 8.751/10.513/13.842/1.464 ms

Där har du pingen just nu, flaxar mellan 9-14ms mitt på dagen.
Ikväll är en fredag så bör nog kunna mäta iaf 20-25 ms mot ping.sunet.se runt 20:00 tiden.

Däremot så har jag också bra speed nu, runt 10:20 när folk är på jobbet.
Jag tappar som sagt redan 20 Mbit i speed på kvällarna. Och detta blir ju stadigt sämre och sämre i takt med att fler och fler börjar med att antingen köpa snabbare linor eller köper Netflix etc.
Jag står fortfarande fast vid att det är extremt mycket ovanligare med dessa problem i fiber/lan-lösningar.

Kan ta ett exempel till från tidigare i år:
En vän är ordförande i sin BRF. Fler och fler har börjat nyttja internet, dom är även en rätt stor brf (runt 300 pers). Skit gick långsamt.
100/100 stod portarna på i källaren, folk "ville" i samma veva som kapacitetsproblemen löstes även "ha gigabit". Onödigt? Förmodligen.
Det dom gjorde var:
1) Blås in en till fiber
2) Byt 1x 1gbit fiberinterface mot 2x 10Gbit interface
3) Ställ om portarna mot lgh till 1000/1000.

Så, på en dag, utan att behöva byta några modem i lägenheter eller öht blanda in någon annan, så ökade dom sin uplink med 20x, fick redundans då de två fibrerna kommer in på olika ställen i fastigheten som även termineras i olika stationer (dvs gräver någon av fibern till den ena så har dom ändå 10Gbit kvar till den andra), samt ökade kapaciteten hela vägen upp till slutanvändarna med 10x.

Detta är mer eller mindre omöjligt att göra med en koaxlösning, och även om man är en BRF så är det ju comhem som ofta äger och driftar utrustningen.
Så jag står fast vid att det är full möjligt att göra rätt coola lan/fiber installationer även "bara" som en vanlig BRF idag.

Skrivet av studiox_swe:

Tror inte du lästa vad jag skrev, jag har alltså REDAN fiber, den är REDAN inne i fastigheten. Fler frågor?

Ja, då undrar jag var du får dina offerter ifrån. Jag har suttit med i 3 olika vändor av fiberinstallationer de senaste 10 åren och det har aldrig blivit mer än runt 300:- i månaden per lgh.

Jag förstår att du kanske har svårt att lita på mitt ord så jag letade fram en gammal offert från Ownit:
http://i.imgur.com/Mhudryd.png
http://i.imgur.com/nk9YOuM.png
Föreningen valde 10 årsavtalet, vilket ledde till att dom fick hela installationen gratis (förutom 17k för indragning av fiber), och fortfarande inte betalar mer än 205:- per lägenhet för 100/100.
Mao blir det alltså ungefär 4400:- per månad, och då snackar vi att allt är inkluderat i det priset. Månatlig avgift för Stokab för fibern samt internetaccessen och support etc från Ownit.

Så ja, om du redan har din fiber indragen så borde du utan problem kunna ordna en anslutning som är både snabbare och billigare än ditt Comhem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon224490:

Är du medveten om att det här inlägget inte fyller någon som helst funktion?

Fast du svarade ju på mitt inlägg, anser nog att det fyllde någon funktion.

Skrivet av anon224490:

Hade du 1 ms mellan datorn och routern i ditt hem?

Nej, det låter som en synnerligen hög latency i ett switchat ethernetnät.

Skrivet av anon224490:

Ljuset färdas 30 mil på en sekund. Mellan stockholm-göteborg är det tex. fysiskt omöjligt att ha en "ping" på mindre än 3ms. Routrar, nätverkskort och lankablar "på vägen" tilläger ofta några ms. 1,5km telekabel från 50-talet mellan din telefonstation och ditt modem tillägger ca 10-15ms.

Kommenterar inte första delen. Dock förstår jag inte varför jag skulle behöva åka till Göteborg när jag bor i Stockholm och jag hade mina spelservrar i Stockholm. Det är rätt länge sen men om jag letar runt bland mina 21TB disk så hittar jag säkert någon bild. Du antar en massa saker som inte har någon relevans. Jag har arbetat på alla Sveriges största ISP:er och jag var ägare av ett game-hosting bolag, så att förstå hur detta fungerar i praktiken var alltså lite av min vardag. Vem är du?
Min traceroute till mina spelservrar var bara 4 hop om jag minns rätt. Från BoStream till en peering till en av våra ISPer (Vi körde BGP). Servrarna stod i Telecity i Bromma (där jag råkade bo då), fågelvägen från min lägenhet till serverhallen = ett par tusen meter. Bostream körde väldigt mycket L2 till skillnad från Telia som körde L3 och kunde ha 15 hop från Stockholm till Göteborg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av studiox_swe:

Fast du svarade ju på mitt inlägg, anser nog att det fyllde någon funktion.

Då får vi hoppas att det kommer massvis med inlägg som saknar relevans. Som tex. "Är 2000 kr dyrt?"

Skrivet av studiox_swe:

Nej, det låter som en synnerligen hög latency i ett switchat ethernetnät.

Det var därför jag frågade.

Skrivet av studiox_swe:

Kommenterar inte första delen. Dock förstår jag inte varför jag skulle behöva åka till Göteborg när jag bor i Stockholm och jag hade mina spelservrar i Stockholm. Det är rätt länge sen men om jag letar runt bland mina 21TB disk så hittar jag säkert någon bild. Du antar en massa saker som inte har någon relevans. Jag har arbetat på alla Sveriges största ISP:er och jag var ägare av ett game-hosting bolag, så att förstå hur detta fungerar i praktiken var alltså lite av min vardag. Vem är du?

Det var du som skrev att du hade adsl och 1ms i ping. Jag förklarar då att det är tekniskt omöjligt att ha en ping på 1ms mellan telefonstationen och modemet. Bevisa mig hellre fel än att förklara vem du är och hur många hårddiskar du har, du kanske inte kommer att tro det här.... men jag är inte intresserad av att veta det.

Skrivet av studiox_swe:

Min traceroute till mina spelservrar var bara 4 hop om jag minns rätt. Från BoStream till en peering till en av våra ISPer (Vi körde BGP). Servrarna stod i Telecity i Bromma (där jag råkade bo då), fågelvägen från min lägenhet till serverhallen = ett par tusen meter. Bostream körde väldigt mycket L2 till skillnad från Telia som körde L3 och kunde ha 15 hop från Stockholm till Göteborg.

Så du hade då 1ms i ping från din lägenhet i Bromma till en serverhall 2km bort, via adsl(?). Ok....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon224490:

Så du hade då 1ms i ping från din lägenhet i Bromma till en serverhall 2km bort, via adsl(?). Ok....

Korrekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag ska teckna bredband snart, som jag har uppfattat det enligt er så är fiber bäst för spel?

Hela ditt liv kommer bli bättre med fiber

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Hela ditt liv kommer bli bättre med fiber

Ja det lär bli bra. Nu har jag fått den nya lägenheten. Vilken operatör är bäst och vilket abonnemang är prisvärt? Vad jag har för uppfattningen om så verkar banhof vara en av de bästa?

Hur snabbt behövs? Jag vill kunna lira spel och streama film samtidigt. Räcker 50 eller 100?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja det lär bli bra. Nu har jag fått den nya lägenheten. Vilken operatör är bäst och vilket abonnemang är prisvärt? Vad jag har för uppfattningen om så verkar banhof vara en av de bästa?

Hur snabbt behövs? Jag vill kunna lira spel och streama film samtidigt. Räcker 50 eller 100?

Skickades från m.sweclockers.com

Börja lågt och uppgradera om du behöver mer.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Börja lågt och uppgradera om du behöver mer.

Har du något tips på en bra och snabb router? Jag kommer nog tvingas köra trådlöst för uttaget sitter i fel ände av lägenheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Banhof är bäst och satsa på så bra uppkoppling du har råd med minst 100mbit ska du nog ha.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag sa inte _nöjd_. Jag sa _mindre missnöjd_.
Återigen missar du målet. Du sa att det fanns gigabit och åter gigabit i kapacitet, om det nu finns det, varför kan dom inte erbjuda mer än 50Mbit upstream?

Jag hittar ingen källa till detta, men modemen "bondar" på ett gäng olika kanaler och det är fler som är tilldelade för ner än upp. Har för mig att det är typ 20 kanaler ner och 8 eller möjligtvis 4 upp som Compal-modemet klarar av.

Jag har själv ComHem och är faktiskt nöjd med det, jag får i princip alltid ut mer än det jag betalar för (250/50). Detta även kvällstid när folk är hemma. Självklart skulle jag föredra fiber, men det kändes ovärt att pröjsa 16-17k för att dra in fiber när ComHem levererar bra hastigheter i mitt område.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=43qqOpJmbWg

om man vill veta lite mer om docsis 3

Visa signatur

Nätverksnörd