Är det någon skillnad på 95 och 98 oktan prestandamässigt? Då min motor föredrar 98 oktan?

Permalänk

Är det någon skillnad på 95 och 98 oktan prestandamässigt? Då min motor föredrar 98 oktan?

Tjenare! Jo som sagt säger jag en moped i form av en Rieju Mrt 2016 där det i instruktionsboken står "Bensin typ - Blyfri 98 oktan".

Jag uppfattar det alltså som om att den är "kalibrerad" eller "optimerad" för 98 oktan?

Min fråga är alltså går mopeden bättre på 98 oktan än på 95 oktan? Är det någon märkbar skillnad rent "vetenskapligt" men även fysiskt?

Och vad är ens skillnaden mellan 95 och 98 oktan?

//Jonte

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Tog mig 20 sek med en enkel sökning på nätet och fick svar direkt
Men 95-oktanig bensin har inblandning av fem procent etanol som har lägre energivärde och som skulle kunna ge en lite högre förbrukning än den oblandade 98-oktaniga bensinen. Skillnaden är dock försvinnande liten, kanske någon procent.

Motorer som är inställda (mappade) för 98 oktan kan däremot dra mer bränsle om man tankar 95 oktan. Då kommer motordatorn att sänka tändningen vilket i de flesta fall leder till ökad bränsleförbrukning.
Google är din vän

§5
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

98 oktan är svårare att antända.

Vid hög kompression kan bensin självantända eller i värsta fall explodera i motorn, detta skadar motorn. Detta kallas knackning.

I bilar finns givare som känner detta och ställer om styrningen så man får lägre effekt, vet ej om din moped klarar det dock. När jag körde moped fanns inget sådant. En motor som kan ställa in sig efter detta får högre effekt med högre oktanhalt. Annars meningslöst, högre oktanhalt betyder inte mer energi.

Risken är att du får motorskador om det börjar knacka p g a låg oktanhalt.

Typ så.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Tjenare! Jo som sagt säger jag en moped i form av en Rieju Mrt 2016 där det i instruktionsboken står "Bensin typ - Blyfri 98 oktan".

Jag uppfattar det alltså som om att den är "kalibrerad" eller "optimerad" för 98 oktan? Och därför går bättre på det?

Min fråga är alltså går mopeden bättre på 98 oktan än på 95 oktan? Är det någon märkbar skillnad rent "vetenskapligt" men även fysiskt?

Och vad är ens skillnaden mellan 95 och 98 oktan? Får jag bättre prestanda med 98 oktan?

//Jonte

Oktantal är "ett mått på ett bränsles förmåga att motstå temperatur och tryck". Det betyder att högre oktantal på bensin innebär att det är svårare att tända.

I motorer med hög kompression (ofta i starkare motorer) så kan 95-oktanig bensin ibland "slå" för tidigt pga trycket och temperaturen, då måste motorn köras på 98-oktanigt.

I en motor gjord för lägre oktantal ökar inte bensin av högre oktan prestanda, det kostar endast mer. Men i motorer som vill ha högre oktan så kan bilen slå fel med bensin med för lågt oktantal.

Permalänk
Skrivet av fermia:

Tog mig 20 sek med en enkel sökning på nätet och fick svar direkt
Men 95-oktanig bensin har inblandning av fem procent etanol som har lägre energivärde och som skulle kunna ge en lite högre förbrukning än den oblandade 98-oktaniga bensinen. Skillnaden är dock försvinnande liten, kanske någon procent.

Motorer som är inställda (mappade) för 98 oktan kan däremot dra mer bränsle om man tankar 95 oktan. Då kommer motordatorn att sänka tändningen vilket i de flesta fall leder till ökad bränsleförbrukning.
Google är din vän

Tack för infon förövrigt (:

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så är det som siffrorna säger högre oktanhalt i bensin vilket gör att den är mer lättförbrännerlig och kan ge ut lite mer effekt p.g.a det.
Äldre bilar kunde gå lite hackigt med 95 oktan och rekommenderades 98 oktan. Men annars var det ingå problem att köra på 95.
Nu får någon mer insatt rätta mig och lägga till lite mer fakta då jag är i ordets rätta bemärkelse "en lekman" i ämnet.

EDIT: då mitt inlägg verkar vara felaktigt så får ni förbise det.

Permalänk
Hedersmedlem

@Jonathan0101 Sammanfogade trådarna åt dig /mod

Här finns det lite matnyttig information: https://absolutman.wordpress.com/2011/10/04/myter-om-oktan-oc...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

@Jonathan0101 Sammanfogade trådarna åt dig /mod

Här finns det lite matnyttig information: https://absolutman.wordpress.com/2011/10/04/myter-om-oktan-oc...

Jäklar vad snabba ni moderater är (: Tack för länken!

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det:

Lägre oktan tänds av sig själv när trycket blir för högt. Detta är något som man absolut inte vill, bränslet ska endast tändas när motorn vill att den ska tändas, och då med hjälp av gnistor och inte tryck.
En 98-motor har högt tryck. Den ska inte köras på 95-bränsle, för trycket är för högt. Men en 95-motor kan utan problem köras på 98-bränsle, för om 95-bränsle klarar trycket i motorn så klarar 98-bränsle också det.

95- och 98-bränsle har samma energimängd (eller om man ska vara noga, 98 har faktiskt aningen mindre energi än 95!). Anledningen till att 98 finns är att den är tåligare och tillåter motorn att ha ett högre tryck, och det är just det högre trycket som ger bättre effektivitet.

Permalänk
Inaktiv

98 oktan klarar högre kompression innan det antänder. Detta innebär att man kan ha en högre kompression i motorn jämfört med 95 oktan och därmed få ut mer effekt. Många av dagens bilar ställer om tändning beroende på oktantalet i bränslet. Detta genom sensorer som känner av om motorn spikar (tänder för tidigt). Tankar du en bil konstruerad för 98 oktan med 95 oktan får du ut mindre effekt, du får däremot inte ut mer effekt om du tankar 98 oktan i en bil byggd för 95 oktan.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns många videor på Youtube som behandlar ämnet. Enligt Fifth Gear kan prestandabilar tjäna 3-6% hästkrafter på dyrare bränsle.

Många här har redan behandlat övriga motoregenskaper som mindre knackning osv, men för att svara på frågan i trådtiteln: nej, du lär inte märka av någon prestandaökning i en moped genom att tanka dyrare bränsle.

Permalänk
Föredetting

En variabel till att ha med i åtanke är att 95-oktanig soppa kördes med 5% etanol iblandat förut. Det gör det väl fortfarande, men 98-oktanigt var utan etanoltillsatser ett tag till, eventuellt fortfarande. Kan vara så att manualen var författad med etanolen i åtanke.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så har väl 98an ett högre energi värde.
Lastbilar och traktorer använder av denna anledning diesel och flygplan fotogen för att få så högt energi-värde per liter bränsle så att dom kommer så långt som möjligt.

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av John15:

Om jag inte minns fel så har väl 98an ett högre energi värde.
Lastbilar och traktorer använder av denna anledning diesel och flygplan fotogen för att få så högt energi-värde per liter bränsle så att dom kommer så långt som möjligt.

Bensin som bensin; det har fortfarande samma mängd energi. Skillnaden är, som alla andra redan sagt, den kemiska sammansättningen av vätskan som gör att den kan motstå komprimering bättre eller sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Bensin som bensin; det har fortfarande samma mängd energi. Skillnaden är, som alla andra redan sagt, den kemiska sammansättningen av vätskan som gör att den kan motstå komprimering bättre eller sämre.

Ok, men är det här med diesel och fotogen rätt då?
Lite offtopic: Diesel och fotogen har ju mycket längre kolkjedjor och därför tror jag att det är mer energirikt

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem

98 är väl renare också?

Kör detta i båtmotorer och andra 2-taktare för detta

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

98 oktan klarar högre kompression innan det antänder. Detta innebär att man kan ha en högre kompression i motorn jämfört med 95 oktan och därmed få ut mer effekt. Många av dagens bilar ställer om tändning beroende på oktantalet i bränslet. Detta genom sensorer som känner av om motorn spikar (tänder för tidigt). Tankar du en bil konstruerad för 98 oktan med 95 oktan får du ut mindre effekt, du får däremot inte ut mer effekt om du tankar 98 oktan i en bil byggd för 95 oktan.

[Bredbands]lambdan registrera mängden syre i avgaserna och justerar därefter luft/bränsleblandningen. knacksensorn justerar tändningen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det kan vara pga etanolen i 95 oktan det står 98 i manualen, etanolen går hårt åt olja och gummi-detaljer.

Permalänk
Medlem

Var nästan rädd att du skulle fråga vad skillnaden mellan windows 95 och 98 var.
Alltså är det inte bara jag som är grottmänniska.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av John15:

Ok, men är det här med diesel och fotogen rätt då?
Lite offtopic: Diesel och fotogen har ju mycket längre kolkjedjor och därför tror jag att det är mer energirikt

Bensin har kortare kolkedjor än fotogen som har kortare kolkedjor än diesel. Däremot går värmevärdet (mängden energi per mängd bränsle) ner ju längre kolkedjorna är, så bensin innehåller mest energi av dessa.

Skrivet av moonblase:

98 är väl renare också?

Kör detta i båtmotorer och andra 2-taktare för detta

Renare hur då? Vilket oktannummer bensiner får beror på den kemiska sammansättningen av vätskan. Jag vet inte hur man kan säga att 98 oktan är "renare" om man inte kallar vissa molekyler som sänker oktannumret för "smutsiga" men det känns lite konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Bensin har kortare kolkedjor än fotogen som har kortare kolkedjor än diesel. Däremot går värmevärdet (mängden energi per mängd bränsle) ner ju längre kolkedjorna är, så bensin innehåller mest energi av dessa.
Renare hur då? Vilket oktannummer bensiner får beror på den kemiska sammansättningen av vätskan. Jag vet inte hur man kan säga att 98 oktan är "renare" om man inte kallar vissa molekyler som sänker oktannumret för "smutsiga" men det känns lite konstigt.

Då vet jag

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Det kan vara pga etanolen i 95 oktan det står 98 i manualen, etanolen går hårt åt olja och gummi-detaljer.

Nej, det har med kompressionen att göra, dvs hur motorn är konstruerad.
Visst, etanol är döden men kan konstrueras bort. När Statoil började öka mängden etanol i 95 runt 2000 så dog min bränslepump. Bilen efter klarade däremot Statoils 95 med bravur.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:

Kan vara det att det är mindre etanol i, och små 2-taktare mår bättre av det pga att det inte torkar ut lika mycket, men det kanske är en myt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@moonblase: 2-taktare behöver smörjning i bränsleblandning som inte finns i 95 eller 98. Båda är skadliga på sikt.
Myten uppstod när det fanns bly i 98. Den är numera borttagen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Entusiast
Skrivet av John15:

Ok, men är det här med diesel och fotogen rätt då?
Lite offtopic: Diesel och fotogen har ju mycket längre kolkjedjor och därför tror jag att det är mer energirikt

Diesel har faktiskt lägre värmevärde, alltså energi per massenhet, än bensin. Grundregeln är att ju mer väte, ju högre energivärde. Vätgas har ett värmevärde på 141 MJ/kg, metan (CH4) har 55,5 MJ/kg, bensin 47 MJ/kg, diesel 44,8 MJ/kg och rent kol runt 30 MJ/kg.

Ju längre kolkedjor desto mindre energi per massenhet. Fast tittar man på densiteten så är det större skillnad i densitet än skillnad på värmevärde då landar vi på 37,3 MJ/l för diesel och 34,8 MJ/kg för bensin. Det är inte bara energimängden i bränslet som spelar roll utan dieselmotorer har mycket högre compression ratio vilket ger dem högre verkningsgrad.

Skrivet av moonblase:

98 är väl renare också?

Kör detta i båtmotorer och andra 2-taktare för detta

Inte direkt. Det är i princip samma sak men innehåller lite andra förhållanden. Då 98 oktanig bensin innehåller mindre etanol (det är långt ifrån säkert att den är etanolfri som tidigare nämnts) så innehåller den en större andel reformat och/eller MTBE för att öka oktantalet. Etanol har ett oktantal på ca 120 och höjer därför oktantalet på blandningen.

Däremot är den dyrare aspen/alkyltbensinen renare. Den består typ bara av alkylatbensin, isomerat och polymerisat. Ingen reformat eller MTBE. Så vill du ha rent bränsle till gräsklipparen och grästrimmern är det bäst att köpa dyr Aspen. Då slipper du aromater och andra tråkigheter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det har med kompressionen att göra, dvs hur motorn är konstruerad.
Visst, etanol är döden men kan konstrueras bort. När Statoil började öka mängden etanol i 95 runt 2000 så dog min bränslepump. Bilen efter klarade däremot Statoils 95 med bravur.

Det var nog mer otur än nått med etanolen.
Jag kör ca: 60%Etanol /40%Bensin i min bil och har gjort i 2 år nu utan några problem.
Kör 20L ren bensin var 5 tankning för packningar o smörjning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Nope, BMW gick ut med bulletin och konstruerade om pumpen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Defender: Nope, BMW gick ut med bulletin och konstruerade om pumpen.

Körde de med olika pumpar i olika delar av världen? Alla bilar ska ju klara relativt hög inblandning av etanol för till exempel Brasilien kör med typ 20-25 % etanol som standard.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det har med kompressionen att göra, dvs hur motorn är konstruerad.
Visst, etanol är döden men kan konstrueras bort. När Statoil började öka mängden etanol i 95 runt 2000 så dog min bränslepump. Bilen efter klarade däremot Statoils 95 med bravur.

Väldigt motsägelsefullt svar. Med kollade upp motorn och kunde aldrig inbilla mig att kompressionen var så hög som 12:1.

TS, fortsätt tanka 98.

Permalänk

Så om jag har försått det rätt å är det inte fel att tanka 98 lite då och då? Och inte 95 jämt? Och att prestanda skillnaden är minimal mellan dom båda?

Tack för visat intresse än så länga iaf (:

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C