Vilken kamera skulle passa mig?

Permalänk

Vilken kamera skulle passa mig?

Hej!

Jag ställer samma fråga som alla andra, vilken kamera ska jag ha? Jag ska ut och vandra i sommar/höst och förmodligen mer efter det.
Jag har fått några komplimanger på mina iPhone bilder och jag gillar att dona med photshop, så jag vill skaffa något bättre.

Vad ska jag fota? Simpla saker. Natur, folk, djur. Inget actionfyllt el. liknande.
Vad får det kosta? Helst så billigt som möjligt sålänge det funkar! Jag vill såklart ha med något objektiv.
Ni som kan objektiv, vilket objektiv är bäst allround?

Skicka frågor, bra kameror etc. så ska jag se till att svara. Vet inte vad skillnaden på DSLR eller mirrorless är heller, ska man satsa på det enda mer än det andra?

Permalänk
Medlem

Rekomenderade en polare en LX100 till sin Islandsresa och fick ett mail för ca 5 sekunder sedan om hur jäkla nöjd han är, så jag säger den.
Stor sensor
Vansinnigt bra objektiv
Bra byggd
Manuella kontroller
Full Auto
4K Video
Stabilisering
Etc
Etc
Etc

Permalänk
Avstängd

Har med hört bra om LX100, dock har jag inte använt mig utav den innan så kan inte säga vad jag personligen tycker.

Permalänk
Medlem

Jag har mest filmat med den. Här är en recension jag gjorde om dens video features.

Permalänk
Medlem

Köp ett begagnat Canon 550d-hus och lägg pengarna på bra objektiv.

Permalänk
Medlem

En billig system-kamera från Canon eller Nikon ger mest flexibilitet och bildkvalitet för pengarna. Men de är ganska stora, väger en del och kräver ganska mycket av användaren för att komma till sin rätt.

Vad är budgeten?

Hur mycket är du beredd att bära på?

Hur mycket fototeknik vill du lära dig?

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Skrivet av sumpan:

En billig system-kamera från Canon eller Nikon ger mest flexibilitet och bildkvalitet för pengarna. Men de är ganska stora, väger en del och kräver ganska mycket av användaren för att komma till sin rätt.

Vad är budgeten?

Hur mycket är du beredd att bära på

Hur mycket fototeknik vill du lära dig?

Tack för tipset! Ja, runt 5-7k antar jag. Kan lägga mer om det är något spektakulärt.

Så lite som möjligt, ska somsagt ha den på resande fot, så desto mindre desto bättre.

Jag vill lära mig mer såklart, det är därför jag vill skaffa en kamera. Men jag vill åandrasidan inte bli något proffs. Så mellan amatör och proffs kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man ska ut och vandra vill man inte ha en stor systemkamera hängandes.. Har fjällvandrat några år på raken och har då haft med mig en Canon G1X/G1X MK2 och tyckt de var på gränsen att vara för stora/tunga.
De ger bra bilder och man har manuella inställningar, om man ha vill det.. men det är en kompaktkamera.

Tror en spegellös liten systemkamera kan vara rätt väg att gå.. Men det beror på hur TS tänkt vandra och om det är någon större packning med..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Köp ett begagnat Canon 550d-hus och lägg pengarna på bra objektiv.

Får inga objektiv för dom pengarna som mäter sig med dagens kompaktkameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Får inga objektiv för dom pengarna som mäter sig med dagens kompaktkameror.

Begagnat 550d-hus: 2500kr.

50mm f/1.8: 1200kr
https://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/canon/canon-ef-50mm...

24mm f/2.8: 1649kr
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_canon-ef-s-24-mm-f-2-8-s...

70-200 f/4-5,6: 1190kr
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_tamron-af-di-70-300-4-5-...

Totalt:
ca 6500kr

Visa mig gärna en kompaktkamera som slår denna setup. Då har jag ändå räknat på nya glas och inte begagnade.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Får inga objektiv för dom pengarna som mäter sig med dagens kompaktkameror.

njae...

tveksamt att en kompaktare slår en DSLR med även billigare objektiv möjligen liknande kvalité men kompaktare har mindre sensor så kommer prestera sämre i lägen då hög ISO krävs även om linsen är ljusstarkare.

T.ex valfri canon DSLR med 50mm F1.8 objektivet som varit prisat som ett riktigt trevligt men ändå billigt objektiv.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827

tror den setupen klår många kompaktkameror oavsett hus du väljer i lägen med dåligt ljus och hög iso.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Sony rx100, canon g7x är väldigt populära kompakt kameror med en stor 1'' sensor, båda gjord av sony. Sony RX100 kameran är så bra den blivit förnyad 4ggr och är inte slut ännu.
Jag valde däremot canon pga av att jag föredrar dess bokeh mer än på Sonyn.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk

@Nisse-Tuta: Bra video! Bra kanal overall, och tack för den bra recensionen och dem lite olika pros/cons. Filma är ingenting jag kommer göra massor av, men självklart bra att veta att det funkar!

Permalänk

@DaBone: Går mellan dagsturer och veckolånga vandringar, oavsett är det skönt med så bra packning som möjligt. Just nu lutar det emot en LX100 vilket känns som en lagomt stor!

Permalänk
Medlem

Jag är inne på samma spår ungefär men har kollat på Sony RX-100 III. Vad är skillnaden på den och LX100?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

njae...

tveksamt att en kompaktare slår en DSLR med även billigare objektiv möjligen liknande kvalité men kompaktare har mindre sensor så kommer prestera sämre i lägen då hög ISO krävs även om linsen är ljusstarkare.

T.ex valfri canon DSLR med 50mm F1.8 objektivet som varit prisat som ett riktigt trevligt men ändå billigt objektiv.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827

Att jämföra med 50/1.8 är ju inte helt rättvist kanske, eftersom 50mm på APS-C är ett kort teleobjektiv och sjukt oanvändbart som allround-objektiv.
Annars håller jag med. Det är väl eg bara LX100 som kan överträffa i "ljusstyrka" jämfört med en APS-C-kamera med kitobjektiv. (LX100 blir ju ekvivalent med en 15-50/2-3.5, ungefär, på Canon APS-C.)
Eg är ju alla kitobjektiv idag, utom Sonys, även riktigt bra optiskt så skillnaden i skärpa i praktiken liten till marginell.
RX100 III har ju motsvarande ca 15-45/3-5, vilket är rätt nära kitobjektiven.

Skrivet av Logixx:

Jag är inne på samma spår ungefär men har kollat på Sony RX-100 III. Vad är skillnaden på den och LX100?

Den största skillnaden är ju storleken, både på sensorn och på kameran i sig. LX100 har större sensor och är även en hygglig bit större till formatet. Sedan är det ju saker som att RX100 III har inbyggd blixt medan LX100 bara har blixtsko (RX100 har inte blixtsko), LX100 filmar i 4k, det gör inte RX100 osv. Men största skillanden, som sagt, är storleken på sensor och kamera.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Att jämföra med 50/1.8 är ju inte helt rättvist kanske, eftersom 50mm på APS-C är ett kort teleobjektiv och sjukt oanvändbart som allround-objektiv.
Annars håller jag med. Det är väl eg bara LX100 som kan överträffa i "ljusstyrka" jämfört med en APS-C-kamera med kitobjektiv. (LX100 blir ju ekvivalent med en 15-50/2-3.5, ungefär, på Canon APS-C.)
Eg är ju alla kitobjektiv idag, utom Sonys, även riktigt bra optiskt så skillnaden i skärpa i praktiken liten till marginell.
RX100 III har ju motsvarande ca 15-45/3-5, vilket är rätt nära kitobjektiven.

Tycker det är den jag använder mest står jämt och tvekar innan man åker på mässor osv vad jag ska ta med men alltid slutat med 50mm linsen och lång zoomen i fickan men nästan aldrig behövt använda den utan 50mm har varit perfekt typ överallt.

Men visst beror ju precis på vad man använder kameran till.

Sen kan jag väl kanske hålla med om att jämföra med kitobjektivet kanske skulle varit mer aktuellt i detta läget då det är mer likt linsen på en kompaktkamera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows