Kommer nytt grafikkort dra med sig ytterligare uppgradering?

Permalänk

Kommer nytt grafikkort dra med sig ytterligare uppgradering?

Hej,

Jag är sugen på att uppgradera från ett slitet GTX970 till ett GTX1060 (eller GTX1070) men undrar om detta kommer dra med sig uppgradering av övriga komponenter.

Datorn är av modell "äldre" med ett ASUS P8P67 med en i5 3470 Socket 1155.
Vad jag kan få fram från specs så har moderkortet PCI-E 2.0 och de nya grafikkorten 3.0.
Kommer detta att lira bra ihop eller måste jag uppgradera till ett moderkort med PCI-E 3.0 med tillhörande CPU för att få ut all prestanda av kortet?
Hur stor är skillnaden egentligen mellan Ivy bridge och Skylake? ....eller rättare sagt; vad är fördelarna med att uppgradera till Skylake? Är det värt att lägga tusenlappar på uppgradering?

http://www.cpu-world.com/Compare/421/Intel_Core_i5_i5-3470_vs...

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på allt. Men tror du inte kommer märka en jätte stor skillnad på ett 970 och 1060. Då hade jag isåfall satsat på ett 1070.
Sen om du hade hittat en k cpu till ditt moderkort så hade du kunnat överklocka en del dessutom. Tex en i5 3570k eller i7 3770k.
Men beror ju mest på vad du använder din dator till. Är spel det "tyngsta" du gör med datorn så kan jag nog tycka att det för stunden inte är värt dem extra tusenlapparna det innebär.

Visa signatur
Permalänk

@MrMadMax: Tack för svaret! Jag har snöat in lite på 1060 då detta ska vara i klass med GTX980 och jag tycker det är ett för stort hopp prismässigt mellan 1060 och 1070. Jag har två maskiner i dagsläget en HTPC och den jag nämnt med äldre komponenter. HTPC:n har ett GTX960 och det går lite på knäna när jag spelar i 1080p så tanken är att HTPC:n skall få det gamla 970-kortet..
Ja, det är framförallt spelande som sker på datorerna.