Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Rycker lite i tråden:)
Har fyndat en begagnad och fin Matador de luxe med 15 nya blad i snygg ask 45 kr på loppis
fundera på att göra rent hyveln och använda den.
Är det en snäll eller aggressiv hyvel ?? så man vet första gången

Jag har ingen aning, men jag tycker att det är väl mycket fokus på agressiv eller inte osv lite i onödan. När jag köpte min första säkerhetshyvel köpte jag en "snäll" för det "ska man göra och börjar man med något annat så riskerar man att skära halsen av sig" typ. Även med en "snäll" hyvel så sades det att man fick passa sig om man kom från en "gilettehyvel" (de har ju åxå gjort säkerhetshyvlar för övrigt).
Hur som helst tyckte jag att man kunde vara nästan hur vårdslös som helst med den snälla hyveln och ångrade att jag inte köpte något lite "värre" redan från start.

Eftersom du redan har hyveln så är det ju eg bara att testa och ta det lite chill första gången?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag har ingen aning, men jag tycker att det är väl mycket fokus på agressiv eller inte osv lite i onödan. När jag köpte min första säkerhetshyvel köpte jag en "snäll" för det "ska man göra och börjar man med något annat så riskerar man att skära halsen av sig" typ. Även med en "snäll" hyvel så sades det att man fick passa sig om man kom från en "gilettehyvel" (de har ju åxå gjort säkerhetshyvlar för övrigt).
Hur som helst tyckte jag att man kunde vara nästan hur vårdslös som helst med den snälla hyveln och ångrade att jag inte köpte något lite "värre" redan från start.

Eftersom du redan har hyveln så är det ju eg bara att testa och ta det lite chill första gången?

Tack de ska jag göra vet att jag inte få trycka på hyveln den ska arbeta med sin egen vikt ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Tack de ska jag göra vet att jag inte få trycka på hyveln den ska arbeta med sin egen vikt ..

Ja, fast det är lite olika från hyvel till hyvel. En väldigt lätt hyvel kan man behöva "hjälpa" lite, medan en tung klarar sig bra "på egen hand".
Bara man tar det lite lugnt och försiktigt och inte trycker så går det nog bra.

Permalänk
Medlem

Då var de dags att testa lite Martin de Candre

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk

Kul tråd, glad att jag hittat den! Jag har en relativt nyskapad helig rutin. Jag låser in mig på dass, smäller igång någon bra musik på mina nya Sonos-högtalare och rakar mig. Allt detta medan jag avnjuter en god whisky. Helt underbart, det måste upplevas!

Har har testat både traditionell kniv och shavette. För tillfället använder jag en shavette med Feather-blad. Som trogen pre-shave används Truefitt & Hill. Av ren lathet använder jag faktiskt "färdig" rakkräm från Proraso. Någon dag ska jag bemöda mig att investera i tvål och borste, men i ärlighetens namn tycker jag att en varm dusch eller varma handdukar och en bra pre-shave är viktigast.

Jag har den stora äran att bo i lyxrakningens stad Helsingborg (läs: Gents) och har självklart varit där för en professionell rakning av barberare mer än en gång. Whisky och espresso ingår. Det rekommenderas verkligen!

Permalänk
Medlem

Känner sweclockers användare till någon som är riktigt duktig på att slipa rakknivar? Har nämligen 3 rakknivar som behöver lite kärlek

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Har haft två olika skäggoljor tidigare men den jag köpte sist nu får chefen på firman nån form av allergisk reaktion emot, nån som varit med om något liknande?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering angående "vanliga" rakhyvlar.
Jag använder för tillfället en av märket Wilkinson Sword och rakar ansiktet runt 2 gånger per vecka.
Det jag stör mig på är hur fort rakhuvudet blir dåligt. Det känns vasst och bra de första två gångerna, men någonstans efter 4-6 användningar måste jag byta ut det.
Är det normalt för denna typ av hyvel? Om det är så borde jag nog gå över till något av de alternativen som diskuteras här.
Jag försöker vara lite miljömedveten, så det känns inte kul att förbruka ~20st om året.
Eventuellt ska jag prova på att låta skägget växa ut när det är fullt "utvecklat", vilket naturligtvis är den mest ekonomiska och miljövänliga varianten.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

Jag har en fundering angående "vanliga" rakhyvlar.
Jag använder för tillfället en av märket Wilkinson Sword och rakar ansiktet runt 2 gånger per vecka.
Det jag stör mig på är hur fort rakhuvudet blir dåligt. Det känns vasst och bra de första två gångerna, men någonstans efter 4-6 användningar måste jag byta ut det.
Är det normalt för denna typ av hyvel? Om det är så borde jag nog gå över till något av de alternativen som diskuteras här.
Jag försöker vara lite miljömedveten, så det känns inte kul att förbruka ~20st om året.
Eventuellt ska jag prova på att låta skägget växa ut när det är fullt "utvecklat", vilket naturligtvis är den mest ekonomiska och miljövänliga varianten.

Jag har inte testat själv (använder inte sådana hyvlar), men det finns de som "striglar" sina multibladshyvlar.
https://www.youtube.com/watch?v=h-4bhVpfxJM

Det finns även färdiga produkter för just detta.

Det finns andra som, när man rakat sig färdigt, placerar hyveln i olja, tvål eller något annat spännande, för att minska risken för att rester torkar in och fastnar på/mellan bladen.

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Har haft två olika skäggoljor tidigare men den jag köpte sist nu får chefen på firman nån form av allergisk reaktion emot, nån som varit med om något liknande?

Skitbra ju! Vilken olja är det, så man kan testa? Vad din chef gör så nära ditt skägg kan vi diskutera en annan gång 😉

Permalänk
Medlem

@dumbo:

Tack! Det måste jag testa.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

Jag har en fundering angående "vanliga" rakhyvlar.
Jag använder för tillfället en av märket Wilkinson Sword och rakar ansiktet runt 2 gånger per vecka.
Det jag stör mig på är hur fort rakhuvudet blir dåligt. Det känns vasst och bra de första två gångerna, men någonstans efter 4-6 användningar måste jag byta ut det.
Är det normalt för denna typ av hyvel? Om det är så borde jag nog gå över till något av de alternativen som diskuteras här.
Jag försöker vara lite miljömedveten, så det känns inte kul att förbruka ~20st om året.
Eventuellt ska jag prova på att låta skägget växa ut när det är fullt "utvecklat", vilket naturligtvis är den mest ekonomiska och miljövänliga varianten.

4-6 rakningar motsvarar väl ungefär en veckas daglig rakning och det är ungefär vad jag tycker att säkerhetshyvelns blad ger också innan de börjar kännas slöa. Skillnaden är att de är enormt mycket vassare som nya så när jag tycker de är slöa är de ändå bättre än en ny flerbladshyvel...

Bladen kostar någon krona styck också, innehåller mindre material som ska tillverkas och går direkt i metallåtervinningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

4-6 rakningar motsvarar väl ungefär en veckas daglig rakning och det är ungefär vad jag tycker att säkerhetshyvelns blad ger också innan de börjar kännas slöa. Skillnaden är att de är enormt mycket vassare som nya så när jag tycker de är slöa är de ändå bättre än en ny flerbladshyvel...

Bladen kostar någon krona styck också, innehåller mindre material som ska tillverkas och går direkt i metallåtervinningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, man tjänar snabbt in kostnaden för en säkerhetshyvel om man använder flerbladshyvlar. Har man dessutom såpass tjocka skäggstrån som jag så går det ännu fortare, jag tyckte mina Gilette-blad satte igen efter bara tre-fyra rakningar (och då använde jag ändå inte de med allra flest blad, de satte igen ännu fortare pga det mindre avståndet mellan bladen).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

Jag har en fundering angående "vanliga" rakhyvlar.
Jag använder för tillfället en av märket Wilkinson Sword och rakar ansiktet runt 2 gånger per vecka.
Det jag stör mig på är hur fort rakhuvudet blir dåligt. Det känns vasst och bra de första två gångerna, men någonstans efter 4-6 användningar måste jag byta ut det.
Är det normalt för denna typ av hyvel? Om det är så borde jag nog gå över till något av de alternativen som diskuteras här.
Jag försöker vara lite miljömedveten, så det känns inte kul att förbruka ~20st om året.
Eventuellt ska jag prova på att låta skägget växa ut när det är fullt "utvecklat", vilket naturligtvis är den mest ekonomiska och miljövänliga varianten.

Skrivet av dumbo:

Jag har inte testat själv (använder inte sådana hyvlar), men det finns de som "striglar" sina multibladshyvlar.
https://www.youtube.com/watch?v=h-4bhVpfxJM

Det finns även färdiga produkter för just detta.

Det finns andra som, när man rakat sig färdigt, placerar hyveln i olja, tvål eller något annat spännande, för att minska risken för att rester torkar in och fastnar på/mellan bladen.

Jag använder vanliga Gilette fusion som jag köper på Apotea och jag tycker de är överlägsna Wilkinson Sword. Sen är ju den där metoden som "dumbo" länkar verkligen bra. Felet är oftast att bladen är smutsiga.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Skitbra ju! Vilken olja är det, så man kan testa? Vad din chef gör så nära ditt skägg kan vi diskutera en annan gång 😉

Tror det är nån inhemsk variant som säljs av Funky man i Gävle. Det värsta är väl att han inte ens behöver vara nära, räcker med samma lunchrum ibland.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Tar faktiskt och slinker in här för att få lite råd.

Nu är det så att jag har länge "sluppit" att raka mig då jag helt enkelt inte har behövt det under mina 19 år. Men nu börjar mitt ansikte se för jävligt ut, så nu är det väl dags för mig att införskaffa något att raka av mig den här skiten. Men problemet är att jag inte har den blekaste vad jag bör kolla efter. Det är denna biten jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

Jag har skumläst igenom hela tråden och rakkniv och säkerhets hyvel låter lite overkill att köpa som mitt första "raknings verktyg". Jag tycker själv rakapparat verkar som en enkel lösning, men det verkar ju kosta en hel del att få en ok maskin så då kanske en vanlig gillette rakhyvel är ett bättre alternativ. Skulle kunna tänka mig att lägga någon stans mellan 500-1000kr för allt, men då förväntar man sig också att det ska bara något man kan ha användning av ett bra tag då 1000kr är ganska mycket för en student.
Kan vara värt att nämna att det är väldigt "mjukt" hår.

I och med att jag är en novis inom rakning tar jag emot alla tips med öppna armar!

Mvh Matsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson:

Tar faktiskt och slinker in här för att få lite råd.

Nu är det så att jag har länge "sluppit" att raka mig då jag helt enkelt inte har behövt det under mina 19 år. Men nu börjar mitt ansikte se för jävligt ut, så nu är det väl dags för mig att införskaffa något att raka av mig den här skiten. Men problemet är att jag inte har den blekaste vad jag bör kolla efter. Det är denna biten jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

Jag har skumläst igenom hela tråden och rakkniv och säkerhets hyvel låter lite overkill att köpa som mitt första "raknings verktyg". Jag tycker själv rakapparat verkar som en enkel lösning, men det verkar ju kosta en hel del att få en ok maskin så då kanske en vanlig gillette rakhyvel är ett bättre alternativ. Skulle kunna tänka mig att lägga någon stans mellan 500-1000kr för allt, men då förväntar man sig också att det ska bara något man kan ha användning av ett bra tag då 1000kr är ganska mycket för en student.
Kan vara värt att nämna att det är väldigt "mjukt" hår.

I och med att jag är en novis inom rakning tar jag emot alla tips med öppna armar!

Mvh Matsson

Jag tycker inte att säkerhetshyvel är "overkill". Inte mer än gilettehyvel iaf. Det är något högre startkostnad för säkerhetshyvel, men det är snabbt insparat på bladen, som kostar hutlöst mycket till gilette. Det finns ju billigare flerbladshyvlar än gilette, men allar är relativt dyra.
Sedan kan man ju välja att gå all in med tvål och borste och allt eller så börjar man med en säkerhetshyvel och använder vanligt skum/gel på burk (det är ju som att svära i kyrkan att säga så i denna tråden dock :-).
Man får kanske räkna med några rakningars inkörning för att få in tekniken.

Gents har fem kit som (just nu) ligger under 1000kr som alla är helt okej startkit.
https://www.gents.se/merkur-34c-startkit
https://www.gents.se/gents-rakkit
https://www.gents.se/sailors-startkit
https://www.gents.se/benjamin-barber-startkit
https://www.gents.se/merkur-progress-shaving-kit

Bra att tänka på är att det inte finns något alunstift i det billigaste paketet. Det är inte ofta man skär sig, särskilt inte efter några gånger, men om olyckan skulle vara framme är det ganska bra att ha för det stoppar blödningen med en gång.
Jag skär mig eg bara om jag har någon finne eller så som sticker ut och jag är lite ovarsam, men det gjorde jag när jag använde flerbladshyvel åxå.
Det sista jag länkade utmärker sig genom att den har en rakkräm istället för tvål och att hyveln är av en modell där man kan ställa in bladets vinkel, dvs hur "agressiv" hyveln är.
Inget av paketen innehåller något ställ. Ett ställ för åtminstone borsten kan vara bra så att den kan hänga med borsten neråt och torka, men det går såklart att fixa med någon DIY-lösning om man vill.
Många gillar att bygga lödder i en skål. Vilken skål eller mugg som helst som är lagom stor funkar. Det behöver inte vara vara någon specialgrej för rakning. Jag har en rostfri skål från IKEA som kostade 19kr, eller något.

Personligen tycker jag att Merkur 34C som ingår i det dyraste kitet är en aning kort, men det är en smaksak.
Min första hyvel var en sånhär:
https://www.gents.se/edwin-jagger-sakerhetshyvel-lined-chrome...
Den finns i lite andra utföranden/färger åxå, men huvudet är, svjv, samma så de ska vara rätt lika att raka sig med.

En sådan eller en Merkur 34C/38C kan vara bra hyvlar att börja med om man inte vill köpa ett helt kit. 38C är samma hyvel som 34C men med ett annat skaft som är längre.
Såklart kan man skaffa någon av de som heter "sailors" åxå, som är lite billigare. Jag har inte rakat mig med någon av dem men jag tror säkert att de funkar bra.
https://www.gents.se/sailors-sakerhetshyvel-98r

Permalänk

Hejsan, jag har för ett tag sedan upptäckt denna fantastiska värld med rakning med säkerhetshyvlar, oh yes i have been blessed!.

Har en Merkur 38C säkerhetshyvel och till det använder jag mig av Feather Dubbelrakblad, vasst ska det vara. Och nu har jag precis köpt hem min allra första "riktiga" raktvål. Edwin Jagger Sandalwood Raktvål 65g samt en rakborste, Gents Rakborste i Syntet Ebony.
Tänker införskaffa lite mera senare, då det inte är helt billigt.

Då detta är mitt första set upp, så undrar jag vad är nästa hyvel man ska köra på? upplever att jag inte kommer tillräckligt nära, & missar lite (hals & upp lite nedanför hakan.) Då jag är för feg för att ge något som helst tryck.

Tips & tricks?
samt vilka är era favorit raktvålar har ni några? & vad luktar dessa?
samt vad för hyvel?

Permalänk
Medlem

Har någon i tråden koll på någon som är duktig på att slipa rakknivar? Jag behöver få mina 3 slipade:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bimboankan:

Hejsan, jag har för ett tag sedan upptäckt denna fantastiska värld med rakning med säkerhetshyvlar, oh yes i have been blessed!.

Har en Merkur 38C säkerhetshyvel och till det använder jag mig av Feather Dubbelrakblad, vasst ska det vara. Och nu har jag precis köpt hem min allra första "riktiga" raktvål. Edwin Jagger Sandalwood Raktvål 65g samt en rakborste, Gents Rakborste i Syntet Ebony.
Tänker införskaffa lite mera senare, då det inte är helt billigt.

Då detta är mitt första set upp, så undrar jag vad är nästa hyvel man ska köra på? upplever att jag inte kommer tillräckligt nära, & missar lite (hals & upp lite nedanför hakan.) Då jag är för feg för att ge något som helst tryck.

Tips & tricks?
samt vilka är era favorit raktvålar har ni några? & vad luktar dessa?
samt vad för hyvel?

Försök lära dig att använda det du har istället, det är inte säkert att det blir bättre med dyrare prylar om du har dålig teknik. Du skall inte behöva trycka hyveln mot kinden, den skall bara svepa lätt över huden.

Själv använder jag för övrigt Prorasos vita rakkräm och Derby-blad i en Merkur 34C (samma som 38C men kortare skaft).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bimboankan:

Hejsan, jag har för ett tag sedan upptäckt denna fantastiska värld med rakning med säkerhetshyvlar, oh yes i have been blessed!.

Har en Merkur 38C säkerhetshyvel och till det använder jag mig av Feather Dubbelrakblad, vasst ska det vara. Och nu har jag precis köpt hem min allra första "riktiga" raktvål. Edwin Jagger Sandalwood Raktvål 65g samt en rakborste, Gents Rakborste i Syntet Ebony.
Tänker införskaffa lite mera senare, då det inte är helt billigt.

Då detta är mitt första set upp, så undrar jag vad är nästa hyvel man ska köra på? upplever att jag inte kommer tillräckligt nära, & missar lite (hals & upp lite nedanför hakan.) Då jag är för feg för att ge något som helst tryck.

Tips & tricks?
samt vilka är era favorit raktvålar har ni några? & vad luktar dessa?
samt vad för hyvel?

Som ovan så är det nog mest en fråga om träning. Det är en bra hyvel du har. Visst finns det sådana som går än närmare men är du nervös för att skära dig nu är det nog inte läge för det än. När du känner att du kan raka dig i princip i sömnen med hyveln du har men du vill komma den där sista mikrometern närmare så är det läge för något "vassare".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Så en annan fråga. Behöver snart fylla på förrådet med blad och funderar på att prova Feather. Någon risk att få fulblad på eBay? Att de är så sjukt mycket billigare där gör mig lätt misstänksam. Har Derby nu och de är ju i och för sig också nästan gratis så det kanske är i sin ordning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Så en annan fråga. Behöver snart fylla på förrådet med blad och funderar på att prova Feather. Någon risk att få fulblad på eBay? Att de är så sjukt mycket billigare där gör mig lätt misstänksam. Har Derby nu och de är ju i och för sig också nästan gratis så det kanske är i sin ordning.

Skickades från m.sweclockers.com

Skall inte var några problem. Beställde nyligen 100 blad via ebay till ca. halva priset här hemma.
Känns inte som Feather blad är något man gör kopior på för att tjäna några futtiga ören.

Permalänk
Medlem

Efter en snabb koll är det fortfarande dubbelt så dyrt med feather jämfört med derby. Får se hur jag gör. Har ett par månader kvar tror jag.

Edit: Beställde ett hundrapack ändå så kan jag släppa det i ett par år till sen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Har precis kommit in på det. Har ej vågat mig in på kniv ännu dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Har någon i tråden koll på någon som är duktig på att slipa rakknivar? Jag behöver få mina 3 slipade:)

Även jag söker en bra slipare. Skickade de till en gubbe som gents använde sig av tidigare som numera är i pension, så jag tänkte att jag f.o.m i år ska låta honom vara pensionär.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Även jag söker en bra slipare. Skickade de till en gubbe som gents använde sig av tidigare som numera är i pension, så jag tänkte att jag f.o.m i år ska låta honom vara pensionär.

Samma här, har kollat på slipstenar men de på 10000 grit jag hittat är alla dyrare än vad jag skulle vilja betala för en slipsten. Skulle kunna lägga typ 1000 till 1500 SEK totalt på 6000 och 10000 grit sten(ar).

BTW, rabattkod på Gents för 10% off: GENTS17 gäller t.o.m 2017-04-01.

Permalänk
Medlem

Tjena.
Kan någon ge mig ett bra tips på en bra olja till en trimmer? Jag kör med rakhyvel på halsen men skägget trimmar jag med en trimmer. Nu har oljan tagit slut och jag vet inte vilken jag ska köpa.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Fick lite nya grejer på posten idag:

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skicka mina knivar till http://slipaknivar.com/Slipa%20rakkniv/index.html för att prova. Om inte någon här har dåliga erfarenheter av dem förståss?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.