Återförsäljaren vill inte ge mig 1080 till förbokningspriset

Permalänk
Medlem

Återförsäljaren vill inte ge mig 1080 till förbokningspriset

pga dollarn är så hög så kan inte lägre återförsäljaren ge mig förbokningspriset.-

Förbeställde redan i Maj.

idag kostar 1080 över 8000:-

Mitt förbokningspris låg på runt 7000:-

så pga detta vill de inte ge mig till det priset.

Frågan är har återförsäljaren rätt göra det?

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Vid de allra flesta förbokningar står det att priset kan komma att ändras, och säkerligen även i ditt fall? Det är ju svårt för återförsäljaren att veta i förväg vad saker ska kosta.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Ja det har dom, men du har rätt att ångra dig isf.

Vad du nu hittar korten för 8k+ vetefan, nästan alla shoppar ligger runt 7k --> http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2549

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

pga dollarn är så hög så kan inte lägre återförsäljaren ge mig förbokningspriset.-

Förbeställde redan i Maj.

idag kostar 1080 över 8000:-

Mitt förbokningspris låg på runt 7000:-

så pga detta vill de inte ge mig till det priset.

Frågan är har återförsäljaren rätt göra det?

Det blir nog till att lusläsa avtalet.
Jag misstänker att en bokning inte är att likställa med ett köp. Men samtidigt, om de använder begreppet orderbekräftelse, så närmar det sig ett köp.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ja, såvitt jag vet så har de full rätt till att justera priserna innan du har köpt produkten. Skillnad om du skulle betalt i Maj också.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Du skulle förbetalt

Permalänk
Medlem

men de har bekräftat ordern:

Leveranssätt: Hämtas i butik
Status: Bekräftad, Under behandling

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

men de har bekräftat ordern:

Leveranssätt: Hämtas i butik
Status: Bekräftad, Under behandling

Berätta gärna vilken butik det är.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Berätta gärna vilken butik det är.

Låter direkt som Webhallen...

Permalänk
Medlem

Först tvingas vänta på ett kort i ca två månader och sen betala mer....det är jävligt lågt.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Om det är Webhallen som du har förbokat hos så brukar det stå så här:
Pris, bild, produktbeskrivning och releasedatum är preliminära och kan komma att ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har fått en orderbekräftelse så är det det som gäller, men många företag försöker alltid snacka sig ur det, gäller att stå på sig.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

men de har bekräftat ordern:

Leveranssätt: Hämtas i butik
Status: Bekräftad, Under behandling

Har de själva använt ordet order? Eller är det bokningen som är bekräftad?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att det brukar vara avgörande om man har betalat eller inte, och då kan dom hävda att du bara har bokat, och att det inte är en bekräftelse eftersom inga pengar har bytt hand.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Nu börjar gissningsleken igen, kan vi kanske ta och uttrycka lite mindre säkerhet när vi faktiskt inte är säkra?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nu börjar gissningsleken igen, kan vi kanske ta och uttrycka lite mindre säkerhet när vi faktiskt inte är säkra?

Dessutom en TS som är misstänkt sparsmakad med information göra att snillen spekulerar vädrar ny luft...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

När du "förbokade" drogs det några pengar från ditt konto?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Om du har fått en orderbekräftelse så är det det som gäller, men många företag försöker alltid snacka sig ur det, gäller att stå på sig.

Vet inte om det finns någon sak som gäller förbokning på obekräftade produkter gällande pris.

Orderbekräftelse betyder ju inget om man köpt saker som varit felmärkt, fast man förbetalt.
Som det funnits massvis med fall här på swec där folk köpt massa saker som varit felmärkta och fått orderbekräftelse (som typ alltid skickas direkt automatiskt)

Permalänk
Medlem

I ditt bekräftelsemail från förbokningen står det hur mycket du ska betala? I så fall är priset bindande för leverantören och det är vad ni kommit överens om.

Själv hade jag inte orkat dra de hela vägen för att få rätt utan hade valt den enkla vägen och beställt av en annan leverantör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Vet inte om det finns någon sak som gäller förbokning på obekräftade produkter gällande pris.

Orderbekräftelse betyder ju inget om man köpt saker som varit felmärkt, fast man förbetalt.
Som det funnits massvis med fall här på swec där folk köpt massa saker som varit felmärkta och fått orderbekräftelse (som typ alltid skickas direkt automatiskt)

Butikerna reserverar sig för prisändringar, vilket de hart all rätt att göra.

Och om det är Webhallen som någon trodde så skriver de alltid i mailen:
"Informationen i detta mail är enbart preliminär och vi reserverar oss för eventuella felaktigheter."

Skrivet av Ptah:

I ditt bekräftelsemail från förbokningen står det hur mycket du ska betala? I så fall är priset bindande för leverantören och det är vad ni kommit överens om.

Själv hade jag inte orkat dra de hela vägen för att få rätt utan hade valt den enkla vägen och beställt av en annan leverantör.

Nej det är det inte, då leverantörerna reserverar sig för prisändringar, och är det en förhandsbokning så är det en bokning, inte ett köp.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Blir så frustrerad över TS. Detta faller inom samma ramar som "Hej min data är sönder, vad är fel?".
Ge oss mer information!

Var har du förbeställt? Har du betalat något? Vad står det i mailen du fått på din order? (JA, jag menar i ALLA mail.) Exakt vilken produkt är det som du har beställt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

pga dollarn är så hög så kan inte lägre återförsäljaren ge mig förbokningspriset.-

Förbeställde redan i Maj.

idag kostar 1080 över 8000:-

Mitt förbokningspris låg på runt 7000:-

så pga detta vill de inte ge mig till det priset.

Frågan är har återförsäljaren rätt göra det?

Har Du betalt förbokningspriset?
Har Du ett kvitto på detta?
Har Du ens en affärsöverenskommelse med näringsidkaren?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Företaget kan ensidigt ändra ett engångsavtal endast av godtagbara skäl som nämns i avtalet, till exempel följande:

Ändring av skatter, tullar eller andra offentliga avgifter som påverkar priset. Om företaget i avtalsvillkoren förbehåller sig rätten att höja priset exempelvis på grund av att skatter, andra offentliga avgifter eller valutakurser ändras, måste också en prissänkning på motsvarande grunder ingå i villkoren.

Finsk konsumentsida?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Vet inte om det finns någon sak som gäller förbokning på obekräftade produkter gällande pris.

Orderbekräftelse betyder ju inget om man köpt saker som varit felmärkt, fast man förbetalt.
Som det funnits massvis med fall här på swec där folk köpt massa saker som varit felmärkta och fått orderbekräftelse (som typ alltid skickas direkt automatiskt)

Det beror oftast på att felen har varit av sådan art att köparen insett, eller borde insett, att priset var felaktigt, s k ond tro.

https://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-besl... finns att läsa, från ARN 2007-8330, angående en orderbekräfftelses giltighet som ett bindande avtal:

"Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det beror oftast på att felen har varit av sådan art att köparen insett, eller borde insett, att priset var felaktigt, s k ond tro.

https://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-besl... finns att läsa, från ARN 2007-8330, angående en orderbekräfftelses giltighet som ett bindande avtal:

"Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts."

Jo.
Fast orderbekräftelse har ju förlorat i rätten också flera gånger.
Fast det har oftast handlat om fel priser på beställningar som sagt.

I slutändan är det inte mycket man kan göra antar jag, nämna ARN kanske men annars är det rätten och det är de knappast värt

Permalänk
Avstängd

Om orderbekräftelsen inte innehåller något förbehåll eller annan tydlig information om att det inte skulle röra sig om en slutlig accept av konsumentens anbud om att köpa varan måste avtalet anses ha ingåtts i och med orderbekräftelsen. - See more at: http://www.lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraft...

Permalänk
Medlem

Har vi fått någon respons från OP eller har han gått och grävt ner sig? Tror själv att är det en förbokning så bokar man bara det så det finns att köpa och därefter avgör man om man köper det, svårt att veta i förväg vad en vara kommer kosta ute i retail.

Ang ARN så har ju inte ARN något beslutande rätt att bestämma utan bara rådgivande.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Det varierar nog från butik till butik. Komplett såg väl t.ex. till att hålla priset på förhandsbokade 1080 (?) när de visade sig vara dyrare än vad som tidigare trotts.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz