Uppgraderade datorn, nu startar den inte

Permalänk
Medlem

Uppgraderade datorn, nu startar den inte

Hej!

Jag bestämde mig att det var dags att uppgradera min dator nyligen men det har inte gått som planerat.

Trycker igång power, nätaggets fläkt/cpu:ns fläkt går igång i två sekunder men sen lägger båda av och strömtillförseln dör. Får för övrigt inga "beep" alls så jag kan inte felsöka baserat på det. Når alltså inte ens BIOS/UEFI.

  • Satt och räknade på watten men mitt gamla nätagg ska räcka.

  • Kopplade in den gamla hårdvaran igen för att se om nätagget hade gått sönder, men det funkar utmärkt med det gamla.

  • Tog ut lithiumbatteriet för att resetta bios, men blev ingen skillnad där heller.

  • Provade med endast en ram-sticka och utan ram alls.

  • Även testat att ta ut gpu:n helt, men inget ändras.

  • Provade att bygga ihop de nya delarna utanför chassit (s.k. breadboarding) på en skiva kartong men får samma resultat även där.

Hårdvara (moderkortet och cpu:n är det som är nyinköpt hos webhallen):

Moderkort - Asus z97-a
cpu - i7 4790k
psu - corsair 750w
gpu - geforce 670 gtx 4gb windforce
ram - corsair xms3 ddr3 pc3-12800 (8gb)
chassi - Antec 902 v3
hdd - WD Caviar Black 2tb

Så vitt jag vet så ska alla delar vara kompatibla med varandra. Socket 1150 på cpu/mobo, gamla ram minnet ska passa in det med (ddr3).

Kanske finns det någon har som känner igen problemet och kan ge tips på nästa steg? Jag kan självklart ta tillbaka de nya delarna till webhallen om det är något hårdvarufel men vill först vara säker på att felet inte är hos mig.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Efter att tagit in moderkortet och cpu:n till Webhallen idag så visar det sig att området där cpu:n ska sitta är skadat och flera pins är böjda/saknas vilket är orsaken till att inget fungerade.

Enligt webhallen så är det jag som har orsakat detta på något sätt, fast än jag följt anvisningarna punkt för punkt, varit extremt försiktig och endast varit i området en enda gång när jag försiktigt placerat processorn där enligt anvisningarna. Jag har inte ens rört området med fingrarna. Men enligt webhallen så står jag tydligen och blåljuger dom i ansiktet och de vägrar att göra något åt det.
Har byggt ihop två-tre dussin datorer i mitt liv och aldrig haft något liknande problem.

Så för er som handlar på Webhallen (jag har gjort det lojalt i nästan 10 år nu) var extra försiktiga med att inte hamna i en liknande situation där de lägger allt ansvar på dig fast du inte gjort något fel.

Tack för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roma:

Uppdatering:
Efter att tagit in moderkortet och cpu:n till Webhallen idag så visar det sig att området där cpu:n ska sitta är skadat och flera pins är böjda/saknas vilket är orsaken till att inget fungerade.

Enligt webhallen så är det jag som har orsakat detta på något sätt, fast än jag följt anvisningarna punkt för punkt, varit extremt försiktig och endast varit i området en enda gång när jag försiktigt placerat processorn där enligt anvisningarna. Jag har inte ens rört området med fingrarna. Men enligt webhallen så står jag tydligen och blåljuger dom i ansiktet och de vägrar att göra något åt det.
Har byggt ihop två-tre dussin datorer i mitt liv och aldrig haft något liknande problem.

Så för er som handlar på Webhallen (jag har gjort det lojalt i nästan 10 år nu) var extra försiktiga med att inte hamna i en liknande situation där de lägger allt ansvar på dig fast du inte gjort något fel.

Tack för mig.

Sluta gnäll på webhallen. Alla gör likadant vid sådana här missöden av användaren.

Skickades från m.sweclockers.com