Permalänk
Medlem

Router till föräldrarna

Föräldrarna har fått fiber indraget och skall hjälpa dem att få igång grejorna. Fibern är indragen mitt i huset och morsan är allergisk mot kabel så behöver en router för att få fram uppkopplingen.

Saker som skall kopplas upp:
Dator, trådlös via http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1025084
Iphone av äldre modell (3 eller 4)
Ipad, är det som används mest i huset, är nog också av äldre modell.
Chromecast
"Viaplay-box"

Behöver åtminstone 5 m räckvidd för att täcka in huset.

Några förslag? Vill inte köpa något dyrare än vad som behövs då de inte är några storanvändare direkt.

Permalänk
Rekordmedlem

Man brukar ofta få nått av operatören, prova den först innan du köper nått som kanske inte behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man brukar ofta få nått av operatören, prova den först innan du köper nått som kanske inte behövs.

Valet är mellan Bahnhof och Bredband 2. Bahnhof erbjuder Tilgin HG2381 för 995 kr, och den verkar inte ha fått någon vidare kritik
om man läser runt här. Bredband 2 skickar inte med någon router alls.

Permalänk

Hur stort är huset?

hur lång täckning vill de ha?? nå bara inne i huset eller hela vägen till andra ändan av gräsmattan??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Hur stort är huset?

hur lång täckning vill de ha?? nå bara inne i huset eller hela vägen till andra ändan av gräsmattan??

Gissade på 5 meter täckning åt alla håll bör räckai första inlägget. TV:n är väl runt 2 meter ifrån, men skall genom golvet, eller troligare "studsar" signalen via trappuppgången men blir 1-2 meter längre sträcka. Till uteplatsen är det cirka 5 meter, genom ett fönster eller alternativt får den ta sig via köket som eventuellt lägger på en meter eller två. Huset i sig är runt 150 m2.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är inte så säker på att det är så enkelt att få det att bli bra, du har dels 2 klienter för strömmande video och du vill dessutom passera golvbjälklag i höjdled och genom en yttervägg.
även om du klarar dig med en sfär med en radie på 5m så är det rätt besvärliga saker du vill uppnå. Hur många andra wifinät finns det i närheten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är inte så säker på att det är så enkelt att få det att bli bra, du har dels 2 klienter för strömmande video och du vill dessutom passera golvbjälklag i höjdled och genom en yttervägg.
även om du klarar dig med en sfär med en radie på 5m så är det rätt besvärliga saker du vill uppnå. Hur många andra wifinät finns det i närheten ?

Du får tänka på att de är 60+, det är sällan mer än farsans ipad används så får de 10 mbit dit så tror jag de är rätt nöjda. Deessutom räcker väl 10 mbit för HD-streaming? Just nu har de någon router som de fick med ADSL från Tele2 och jag tror inte det är någon top of the line. Det står dock på ett annat ställe i huset.

Kunde hitta två andra nätverk i närheten, en med 2 staplar och ett med 3 (Telia gateway hos grannar).

Här är den router de fick från Tele 2 men står inget om den: https://www.tele2.se/globalassets/zteh368n.pdf

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du får tänka på att de är 60+, det är sällan mer än farsans ipad används så får de 10 mbit dit så tror jag de är rätt nöjda. Deessutom räcker väl 10 mbit för HD-streaming? Just nu har de någon router som de fick med ADSL från Tele2 och jag tror inte det är någon top of the line. Det står dock på ett annat ställe i huset.

Kunde hitta två andra nätverk i närheten, en med 2 staplar och ett med 3 (Telia gateway hos grannar).

Här är den router de fick från Tele 2 men står inget om den: https://www.tele2.se/globalassets/zteh368n.pdf

Bandbredden är nog inget problem med latensen kan nog vara det om det ska köras video men mycket hänger ju på hur det ser ut runtomkring också, alla radioenheter inom räckvidd påverkar varandra eftersom alla delar på etern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti EdgeRouter ER‑X ca 700:-
Ubiquiti UniFi AP AC Lite ca 1000:-

Kanske inte den billigaste lösningen MEN installera och glöm bort.
Bra drag och otroligt stabilt.

Mina 2 cent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dales:

Ubiquiti EdgeRouter ER‑X ca 700:-
Ubiquiti UniFi AP AC Lite ca 1000:-

Kanske inte den billigaste lösningen MEN installera och glöm bort.
Bra drag och otroligt stabilt.

Mina 2 cent.

Är nog lite väl dyrt för dem. Kollade smallnetbuilder och för under 1000-lappen så verkar de TP-link archer 7 få bra betyg hos dem. Någon med egen erfarenhet?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1804875

Permalänk
Medlem

Blev en Archer 7, 45 Mbit i huset via 2.4 Ghz så helt ok.