HItta windows installations nyckel (Lenovo Yoga 900)

Permalänk
Medlem

HItta windows installations nyckel (Lenovo Yoga 900)

Hej,

Tänkte att jag skulle återinstallera Windows på min laptop för att kunna spela lite under sommaren. Det första jag gjorde när jag fick den var att nuka hela windowsdisken och installera Ubuntu eftersom det är en jobbdator. Men nu kan jag inte hitta installations nyckeln för windows. Hade för mig att det brukade sitta små klisterlappar på baksidan av laptops men nån sån kan jag inte hitta, bara serienummer och MTM (vad det nu är). Jag har kartong och garantihäften etc kvar men inget där heller. Nån som har nåt bra trick? Måste jag maila Lenovo supporten?

/Ivar

Permalänk
Medlem

Jag hade en Asus-laptop som jag också ollade till med ett par linux-dist:s osv osv. Googlade lite och det verkar som om en hel del av de här stora tillverkarna är duktiga på att trycka in windowskoden i morderkortet på något sätt. Så det jag gjorde var att jag laddade ner en windowsimage från asus och gjorde en bootmedia. Sedan efter att jag installerat så var det redan aktiverat och licensierat osv och allt det där. Testa det.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1383341-installera-orig...
Där är min gamla tråd där de snackar om det och förklarar hur man gör.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Vilken windowsversion är det? Och har du skivorna du (eventuellt) fick med datorn?

Om det är t.ex. Windows 8 så ska du kunna bara installera, då nyckeln ska ligga inbäddad i BIOS.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Om det är t.ex. Windows 8 så ska du kunna bara installera, då nyckeln ska ligga inbäddad i BIOS.

Ja så verkar det vara, hittade en support sida på lenovo https://support.lenovo.com/se/en/documents/ht103102

Nåväl det är väl bara att tuta och köra och se vad som händer. Har backuppat presis och håller på att resiza min linux partition (håller tummarna...)

/Ivar

Permalänk
Medlem

Körde på en win 10 usb-install sticka (kan ev ha levererats med win 8, kommer inte ihåg), den gnällde lite om att man skulle mata in en produkt nyckel under installation men jag klickade bara i "I don't have a product key" och klickade next, verkar ha funkat fint. Inget gnäll om att jag måste aktivera eller nåt.

/Ivar

Permalänk
Inaktiv

Det här använde jag mig av, busenkelt:

Open a Notepad and copy-paste the following:

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId"))

Function ConvertToKey(Key)
Const KeyOffset = 52
i = 28
Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"
Do
Cur = 0
x = 14
Do
Cur = Cur * 256
Cur = Key(x + KeyOffset) + Cur
Key(x + KeyOffset) = (Cur \ 24) And 255
Cur = Cur Mod 24
x = x -1
Loop While x >= 0
i = i -1
KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput
If (((29 - i) Mod 6) = 0) And (i <> -1) Then
i = i -1
KeyOutput = "-" & KeyOutput
End If
Loop While i >= 0
ConvertToKey = KeyOutput
End Function
In Save as dialog box, select All files and save this file as a .vbs file, giving it any suitable name like keyfinder.vbs.

Now run this file, and you will see your Windows 10 product key.