Vänlig varning för nya nuc modellerna (Skylake), ingen input signal...

Permalänk
Medlem

Vänlig varning för nya nuc modellerna (Skylake), ingen input signal...

Hej,

Köpte en ny Nuc (äger redan en tidigare modell och den fungerar felfritt). Denna nya model kör Skylake och det är stora problem med signal detection via HDMI, vet ej hur det är på DP men tåls att tänka på om ni tänkt köpa denna NUC.

Intel verkar veta om problemet men inte mycket har gjorts för att fixa det, testat det mesta och problemet verkar uppstå mellan tv/monitors så det är svårt att förutse problemen.. helt paff att grejer blivit så dåliga att man ens får bild... var inte länge sedan jag byggde en ny htpc också den är Skylake men MiniITX och har liknande problem med signal detection på den dock endast vid resume from sleep, resume from hibernate fungerar så jag nöjde mig med det.

https://communities.intel.com/thread/99241
https://communities.intel.com/thread/103799
https://software.intel.com/en-us/forums/realsense/topic/53969...

Man blir rädd av dessa HDMI handshake problem, vafan är hdmi för skrot igentligen? Vore ju ett plus om man ser vad man pysslar med för felsökning.

Köpte denna nuc för att köra Lakka på den... eftersom intel verkar tappat förståndet vad rekommenderas? Vill inte köra någon Pie då den inte orkar emulera de lite mer avancerade konsollerna, brix eller asus gör dom bra små datorer?

Permalänk
Medlem

Skylake NUC har (haft till viss del) oerhört många konstiga problem. Jag är inne på min tredje NUC6i5SYK efter de första två spontandött.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Skylake NUC har (haft till viss del) oerhört många konstiga problem. Jag är inne på min tredje NUC6i5SYK efter de första två spontandött.

Ajfan, så illa alltså... skulle läst på lite innan jag köpte men det blev ett spontan köp för att bygga en lakka box i vardagsrummet, attans..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Ajfan, så illa alltså... skulle läst på lite innan jag köpte men det blev ett spontan köp för att bygga en lakka box i vardagsrummet, attans..

Se till att ha senaste BIOS så borde du slippa att den spontandör i alla fall. Det problemet är känt och fixat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Denna historien fortsätter, jag köpte denna nuc via Inet och de var snabba på att byta ut den mot en ny efter de verifierat felet... skickade den till dem och de hade exakt samma fel, ingen post via hdmi porten... De skickade en ny nuc till mig och nu sitter jag här med EXAKT samma fel igen, helt ny nuc som endast postar på hdmi 1 av 5 boots... lyckades flasha in nya biosen men felet kvarstår...

Alltså seriöst, vad har hänt med intel? Vad är det för skrot de säljer igentligen? Hdmi porten fungerar ju inte varför finns den där?

Fattar ingenting, blir att ta återköp på hela grejen och bygga en mini itx dator istället, ta detta som en varning, KÖP INTE nya nuc'en!

EDIT: vill bara tillägga att jag testat med 3 hdmi kablar och 3 olika skärmar som har hdmi (de fungerar felfritt med andra devices)

Permalänk
Medlem

Behöver ju inte vara intel:s fel då hdmi är en plug and pray standard särskilt på tv pga hdcp vilket intel stödjer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

Behöver ju inte vara intel:s fel då hdmi är en plug and pray standard särskilt på tv pga hdcp vilket intel stödjer.

hdcp är iofs inte en del av HDMI, bara en kompletterande standard, den kan du köra på Displayport och DVI.

Däremot är HDMI inte helt trivial, speciellt om du har flera enheter i en kedja, exempelvis en förstärkare, en HDMI växel, en upscaler, en extender, en knasig Tv osv. HDMI är ingen enkel standard.

Däremot håller jag nog med trådskaparen om att nog tusan borde Intel testa sina grejer och det har dom kanske misslyckats med här.