Permalänk
Medlem

Nybygge bootar inte.

Hej Swec!

Igår gjorde jag mig till slut av med min 2500K och ersatte den med en i7 6700K.

Delarna jag bytte ut var;
- PSU. EVGA Supernova G2 650W
- Moderkort. ASUS Z170-E
- RAM. Corsair DDR4 16 GB LPX, 2666 Mhz, 1.2V
- CPU: i7 6700K

Jag har byggt två datorer tidigare, utan några problem alls. Denna gången vill den ej boota. Jag har aldrig behövt göra en felsökning tidigare och jag tar hemskt gärna lite tips om tillvägagångssätt för detta.

Datorn startar och alla fläktar snurrar, men jag märker att varken tangentbord, mus eller skärm ej går igång. Jag får alltså ingen bild. Datorn kan stå i detta läget fram tills jag stänger av den, så den stänger inte av sig själv eller så.

DRAM LED lyser konstant rött och jag har lite snabbt testat att kasta runt stickorna mellan olika slots. Dock har jag inte hunnit göra detta särskilt noggrant, och jag ska ta en närmre titt när jag kommer hem idag.
Enligt manualen räknas inte mina stickor som kompatibla, vilket känns förvånande då jag köpte det som ett uppgraderingspaket från Webhallen. Systemet har ju en "MemOK!" funktion, vilket kanske borde kunna fixa till eventuella kompatibilitetsproblem? Kan detta vara roten till allt ont?

Så, om ni har några tips till mig på hur jag ska gå till väga så uppskattar jag det något enormt. Det enda jag egentligen fruktar är att någon komponent har tagit permanent skada på grund av något jag har gjort. Det var dock inga konstigheter under monteringen.

EDIT: La till CPU i listan, då jag glömt det.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hmm, dessa nyare processorer har grafikdel integrerad? Testat att sätta skärmen i moderkortets videoutgång istället för grafikkortets?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

@Axxident: Hej. De första sakerna jag tycker du bör kolla och testa är:

1. Är distanserna korrekt använda?
2. Kör med bara en minnessticka i taget om du har flera, prova i olika portar och olika stickor. (kompabilitetslistan skulle jag personligen inte bry mig mycket om)
3. Är processorkylaren ok monterad? (inte troligt fel dock, den bör def starta oavsett)
4. Som Dakkie sa, prova den integrerade grafiken.
5. Läs på om moderkortet stöder processorn auto eller om du behöver uppdatera BIOS

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Inaktiv

Använt esd skydd under bygget då? Då nyare komponenter är känsligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Hmm, dessa nyare processorer har grafikdel integrerad? Testat att sätta skärmen i moderkortets videoutgång istället för grafikkortets?

Testade detta igårkväll men det fungerade inte heller.

Skrivet av Bazzie:

@Axxident: Hej. De första sakerna jag tycker du bör kolla och testa är:

1. Är distanserna korrekt använda?
2. Kör med bara en minnessticka i taget om du har flera, prova i olika portar och olika stickor. (kompabilitetslistan skulle jag personligen inte bry mig mycket om)
3. Är processorkylaren ok monterad? (inte troligt fel dock, den bör def starta oavsett)
4. Som Dakkie sa, prova den integrerade grafiken.
5. Läs på om moderkortet stöder processorn auto eller om du behöver uppdatera BIOS

1. Ja, jag skruvade bort de distanser som inte skulle användas. Vad jag vet så ser allt bra ut på den punkten.
2. Ska ta en noggrannare titt på detta efter jobbet.
3. Ja, den är korrekt monterad. Den sitter på exakt samma sätt som den gjorde i mitt tidigare bygge. Är lite orolig för att fästet på baksidan på något sätt ligger och kortsluter moderkortet, låter det rimligt? Det finns ju iofs en ickeledande beläggning på sidan som fäster mot moderkortet, som var intakt när jag monterade den.
4. Se ovan
5. Förstår inte riktigt denna. Jag kommer inte ens åt BIOS.

Skrivet av anon200632:

Använt esd skydd under bygget då? Då nyare komponenter är känsligare.

Yes, jag använde ett ESD armband som var fäst i nätagget, som i sin tur var kopplad till ett avstängt jordat grenuttag, som i sin tur var kopplad till ett jordat vägguttag. Alla komponenter placerades på antingen kartongerna eller ESD-påsarna under perioden dom inte var i chassit.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hålla inne memOK knappen tills den börjar blinka tror jag är bäst. och bara köra på en sticka då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

5. Förstår inte riktigt denna. Jag kommer inte ens åt BIOS.

Du kollar detta i manualen eller på tillverkarens hemsida. Leta efter en lista med vilka processorer som stöds eller kolla igenom beskrivningen av de BIOS-uppdateringar som finns på hemsidan.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Hålla inne memOK knappen tills den börjar blinka tror jag är bäst. och bara köra på en sticka då

Yes! Jag ska definitivt testa detta när jag kommer hem.

Skrivet av Bazzie:

Du kollar detta i manualen eller på tillverkarens hemsida. Leta efter en lista med vilka processorer som stöds eller kolla igenom beskrivningen av de BIOS-uppdateringar som finns på hemsidan.

Enligt Asus så ska i7 6700K stödjas sedan uppdatering 1801. I och med att jag inte kommer in i BIOS så kan jag dock varken uppdatera eller kontrollera versionen. Moment 22.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Montera ur processorn och kolla ned i sockeln. Hade du lite otur när du byggde kan du ha råkat böja lite pins i sockeln. Brukar typ vara det vanligaste problemet tillsammans med att man har glömt distanser.

Kan se ut ungefär så här:

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma symptom och felet hos mig var att minnesmodulerna inte satt 100% i. Kolla det.

/Örjan

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4| Moderkort: ASUS Z170-A | CPU: Intel Core i7 6700K 4,0Ghz I RAM: Corsair Vengeance LPX Red 2666M 2x8GB | GPU: XFX Radeon RX 470 I PSU: Silent Power SP-600A2C 600W

Permalänk
Medlem

@Axxident: Kolla vad ovanstående säger först då det är lättast, men jag har läst att processorn inte skall behövas för att kunna boota in i BIOS, men jag har tyvärr inte koll på hur det skulle kunna gå till, det låter ganska osannolikt :s

Här är för övrigt Tom's Hardwares felsökarhjälp:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/261145-31-perform-steps-p...
Är väl inte helt ny men lär väl hjälpa i alla fall

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Montera ur processorn och kolla ned i sockeln. Hade du lite otur när du byggde kan du ha råkat böja lite pins i sockeln. Brukar typ vara det vanligaste problemet tillsammans med att man har glömt distanser.

Kan se ut ungefär så här:
http://i.imgur.com/MiBnWXi.jpg

Har inte kollat detta än, då det krävs en del meck. Detta kommer nog vara det sista jag kollar. Jag försökte inte montera CPUn i fel riktning så jag har svårt att se hur det skulle kunna gå till. Men givetvis tar jag en titt på det ifall det går så långt. Rent spontant känns det väl dock som att CPU LED borde varna för att något är fel isf? Den lyser inte för mig och CPUn verkar POSTa korrekt.

Skrivet av ojje_1:

Jag hade exakt samma symptom och felet hos mig var att minnesmodulerna inte satt 100% i. Kolla det.

/Örjan

Tycker jag har flyttat runt minnena en del och varit noggrann med att trycka i dom tills fästena klickar. Ska givetvis leka runt en del med ram minnena idag.

@Bazzie tack för guiden! Slängde en snabb titt på den och den ser väldigt relevant ut! Kollar noggrannare i eftermiddag.

Det har trillat in bra mycket mer svar än vad jag förväntade mig. Uppskattar verkligen att ni tar er tid för att hjälpa mig. Kredd till er alla!

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Axxident:

Testade detta igårkväll men det fungerade inte heller.

1. Ja, jag skruvade bort de distanser som inte skulle användas. Vad jag vet så ser allt bra ut på den punkten.
2. Ska ta en noggrannare titt på detta efter jobbet.
3. Ja, den är korrekt monterad. Den sitter på exakt samma sätt som den gjorde i mitt tidigare bygge. Är lite orolig för att fästet på baksidan på något sätt ligger och kortsluter moderkortet, låter det rimligt? Det finns ju iofs en ickeledande beläggning på sidan som fäster mot moderkortet, som var intakt när jag monterade den.
4. Se ovan
5. Förstår inte riktigt denna. Jag kommer inte ens åt BIOS.

Yes, jag använde ett ESD armband som var fäst i nätagget, som i sin tur var kopplad till ett avstängt jordat grenuttag, som i sin tur var kopplad till ett jordat vägguttag. Alla komponenter placerades på antingen kartongerna eller ESD-påsarna under perioden dom inte var i chassit.

Om det va kopplat till ett uttag så kan du ha skadat komponenterna.
Du ska enbart koppla ihop dig med chassit med esd armbandet och inte jorda via ett uttag.

Har du jordat dig med ett jordat uttag blir det för stor skillnad mellan dig och komponenten du tar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Om det va kopplat till ett uttag så kan du ha skadat komponenterna.
Du ska enbart koppla ihop dig med chassit med esd armbandet och inte jorda via ett uttag.

Har du jordat dig med ett jordat uttag blir det för stor skillnad mellan dig och komponenten du tar i.

Jo, så kan det ju säkert vara. Allt hänger ju på förhållandet mellan min och komponenternas laddning. Då de kommer från fabriken utgick jag väl från att det skulle vara hyfsat nära jord. Därav mitt val av koppling. Sen om jag har skadat komponenterna är det ju skittråkigt. Går det på något sätt att bekräfta detta egentligen?

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Okej allihopa! Nu är problemet löst.
Det var faktiskt som @ojje_1 sa, att RAM-minnena inte satt ordentligt. Nu sitter jag för närvarande och installerar Windows. Tack för alla svar!

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

vill lägga till att liknande problem kan hända om komponenter blir negativt/positivt laddade. Man kan göra en avmagnetisering med att dra ur strömsladden och sedan hålla i "power on" knappen i 10-20 sekunder och sedan ta i strömsladden å starta

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Inaktiv

Skönt det löste sig 😃