Har smartwatches eller wearables gjort sitt redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag testade en Pebble precis när de kom, men fastnade inte alls. För klumpigt och begränsat, fungerade bara med ett fåtal appar. Slutade med att jag fick ta upp telefonen för bland annat allt i Hangouts, vilket då var typ 90 % av min kommunikation.

Det blev en lång paus, sedan testade jag Asus Zenwatch en kort period och efter det en Pebble Time när de levererades. Någonstans här började jag också ringa in vad jag engentligen vill ha – notifieringar. Asus-varianten var ju oändligt mer funktionsspäckad än Pebble, med appar, Google Now och gud vet allt. Jag använde typ inget av det, utan tjurade mest över dålig batteritid samt att skärmen var svåranvänd i solen.

Pebble Time däremot fick mig intresserad på riktigt igen. Förbättringarna i operativsystem och kompatibilitet ställt mot första vändan var/är enorma, ni som varit med sedan starten förstår vad jag menar. Batteritiden är okej, och skärmen fungerar bra i soljljus. Funktionaliteten är dock jämförelsevis begränsad, men notifieringar fungerar bra – det enda jag rent krasst använder.

Nu har jag en Pebble Time Steel. Den är som bekant i grunden samma som Time, men i bättre chassi och med förbättrad skärm (ligger närmare frontglaset). Klockan klarar ~10 dagar riktigt användande på en laddning, vilket gör att jag kan åka på resor och vara borta utan att reflektera över saken.

Det jag använder klockan till är dels som.. ja, klocka, att se tid och datum på. Förutom det, notifieringar där alla tjänster jag använder faktiskt fungerar nu. Messenger, Hangouts, Slack skickar alla upp text, likaså Facebook och Twitter. Det innebär för mig att jag i bedömt 75 % av fallen kan ignorera telefonens vibrator och helt enkelt gå vidare i vardagen, eftersom det mesta inte behöver hanteras direkt.

Förstår att det är olika för olika personer, men i mitt fall har det frigjort tid och minskat stress att ha en pryl på armen som genast kan berätta om något är viktigt/inte viktigt. Med jobbet jag har och kulturen som finns runt mig blir det mycket chattande och digitala kontakter, där klockan är första filtret när jag blir pingad.

Summa summarum, för mig fyller den ett syfte och ger ökad livskvalitet. Näst på tur står en Pebble Time 2 som ska levereras i november (aka april om det funkar lika bra som vanligt). Den minskar ett av nuvarande modellers största estetiska problem, världens bredaste kant runt en liten skärm.

Trevligt med en (chef?) refaktörs åsikt
Ja jag kan tänka mig att användningsområdet är större i yrken där man jobbar mycket med just datorer eller annan teknik. Där notifikationer snabbt kan avgöras om det är värt att ta i tu med direkt eller om det kan vänta.
Nu kanske jag är blind eller ute och helt cyklar, men vilket os använder sig Pebble av?

Jag vill minnas att du pratat gott om just Pebble i flera fredagspaneler, får man fråga hur ofta behöver du ladda den?
Edit. Jag såg att den klarade 10 dagar vilket låter riktigt imponerande. Visar att det går åt rätt håll om något

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Well, fuck. Man ska inte vara sämre än man kan erkänna när man ändrar sig.

Hittade precis Vector Luna när jag sökte efter smartwatches som funkar till Windows Mobile.
Bra mycket smexigare än Samsung och Apple!
Man utlovar dessutom upp till 30 dagar(!) batteritid.
Ingen touchscreen, men lyssnar till handrörelser.
https://d1gbupoqngly9k.cloudfront.net/media/wysiwyg/configurator/watches/1/watch-luna-black-blackmetal.jpg
https://www.vectorwatch.com

Wow tack, den ska jag hålla koll på! Jag tänker mig att en smartklockas primära funktion (för mig) främst hade varit att snabbt kolla notiser för att avgöra om något viktigt är i görningen eller om det kan vänta, precis som @emilakered beskriver. Touchfunktion etc spelar därmed en mer blygsam roll för min del och då kan säkert ovanstående klocka vara kanon.

Edit: Inte lika intressant när man läst på lite...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Sprawler:

Edit: Inte lika intressant när man läst på lite...

Nähe? Dela gärna med dig, jag tycker fortfarande den verkar intressant.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Om du skulle höfta till med en gissning, hur långt fram i tiden tror du allt det du nämner ligger?
Jag tror nog mycket av det du nämner på sikt kommer att finnas, men det finns en viktig punkt som du nämner som är oerhört viktig: batteritiden som måste bli bättre.
Nu vet jag inte vad medeltiden ligger på för en klocka, men jag känner att dom bör klara minst en vecka mellan laddningarna innan tiden är mogen.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är skärmen, inte batteriet.
Du vill ju inte ha ett tungt och klumpigt batteri heller.
Vi har också mer än nog energieffektiva kretsar att driva dem med, om vi bara resonerar lite logiskt vad vi ska använda dem till och inte bara öser in allt.

Det finns som sagt de som har 7dagars+ batteritid, men då bygger de typ nästan alltid på denna E-papper teknik eller något liknande. E-papper är nästan ett krav för att dessa ska fungera optimalt. LCD/LED drar helt enkelt för mycket ström för att hålla igång 24/7. Och att behöva hålla på att trycka på en knapp eller något liknande för att kunna se tiden är verkligen tillbaka-strävande.

100kr:s Casio klockan kan ses i fullt solljus och har display på 24/7. Detta är något som måste finnas på smartklockan för att det ska ha en chans att kunna fungera bra imho.
Men man kan inte förvänta sig att klockan ska göra allt som din mobil gör... går bara inte. Om man försöker så kommer andra delar av klockan bli extremt lidande, speciellt batteritiden.

Titta bara på dagens mobiltelefoner som har så mycket kraft under huven att de tömmer sina egna batterier på noll tid. Nästa gen kommer... och de har snabbare CPU/GPU och mer allt, utom batteritiden som blir lidande. Detta är pga det fullständigt idiotiska pixel och CPU-score racet som folk så besatt ska ha. Lite som på 70-talet där den som hade mest muskler under huven vann.. att sen varenda jädra europeisk/asiatisk bil kan köra cirklar runt dessa bilar i kurvor glömdes bort. Så det handlar om vad man ska ha dem till...

Så tills folk börjar inse vad poängen är med dessa tillbehör (inte mobiltelefoner på handen) så kommer det vara svårt att få bra smartklockor. Men de är helt klart inte för alla.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Nähe? Dela gärna med dig, jag tycker fortfarande den verkar intressant.

Såg på denna https://www.youtube.com/watch?v=XwyNoYmZLMg och bezels och sånt var inte direkt nån höjdare. Tyckte inte den såg lika gedigen och rejäl ut som på bilderna och dessutom kändes det sådär att det är ett eget operativsystem. Har dålig erfarenhet av sånt, men jag ska kika vidare. Konceptet som sådant är dock jäkla bra, finns egentligen inget behov av en törstig touchskärm.

Permalänk
Medlem

Det är sant att mobilernas kraft och upplösning har gått överstyr, ingen behöver mer ram snart i sin mobil än sin dator. Vad är exakt poängen med 8gb minne som förutspås komma till mobiler snart?
Vr perhaps, men det är ju inte något varje man ägnar sig åt direkt.

Vet inte om problemet är skärmen i sig, utan du kanske syftar på hur mycket den drar? Jag är inte tillräckligt insatt för att se skillnaden mellan hur mycket oled drar gentemot hederlig lcd.

Får väl hoppas det kommer mer kostnadseffektiva och energisnålare batterier i framtiden helt enkelt.
Vi får väl se om trenden vänder och folk inser potentialen i de här produkterna, jag har fortfarande inte övertygats om att de är nödvändiga. Men kul att se andra har användningsområden för dem, vilket var hela syftet med tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Sprawler:

Såg på denna https://www.youtube.com/watch?v=XwyNoYmZLMg och bezels och sånt var inte direkt nån höjdare. Tyckte inte den såg lika gedigen och rejäl ut som på bilderna och dessutom kändes det sådär att det är ett eget operativsystem. Har dålig erfarenhet av sånt, men jag ska kika vidare. Konceptet som sådant är dock jäkla bra, finns egentligen inget behov av en törstig touchskärm.

Well, det var ju väldigt mycket "I think it works like this" om funktionerna, han verkar inte ha läst manualen innan han gav sig på den, bland annat gällande varför han inte fick upp notifieringen direkt när han skickade messet till sig själv. Jag har läst ett par andra reviews på både Windows Central (som testar den med en Lumia 950, extremt lämpligt för mig) och Wearable, som båda ger den hyggligt betyg utan att hylla den till skyarna. Men det faktum att den tar en helt tvärt-om-approach till många saker som hittills tagits för standard bland smartwatches (fåtal appar, ingen touch, minimalistisk display, bra batteritid) gör mig mer än villig att bortse från en del av bristerna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jag testade en Pebble precis när de kom, men fastnade inte alls. För klumpigt och begränsat, fungerade bara med ett fåtal appar. Slutade med att jag fick ta upp telefonen för bland annat allt i Hangouts, vilket då var typ 90 % av min kommunikation.

Det blev en lång paus, sedan testade jag Asus Zenwatch en kort period och efter det en Pebble Time när de levererades. Någonstans här började jag också ringa in vad jag engentligen vill ha – notifieringar. Asus-varianten var ju oändligt mer funktionsspäckad än Pebble, med appar, Google Now och gud vet allt. Jag använde typ inget av det, utan tjurade mest över dålig batteritid samt att skärmen var svåranvänd i solen.

Pebble Time däremot fick mig intresserad på riktigt igen. Förbättringarna i operativsystem och kompatibilitet ställt mot första vändan var/är enorma, ni som varit med sedan starten förstår vad jag menar. Batteritiden är okej, och skärmen fungerar bra i soljljus. Funktionaliteten är dock jämförelsevis begränsad, men notifieringar fungerar bra – det enda jag rent krasst använder.

Nu har jag en Pebble Time Steel. Den är som bekant i grunden samma som Time, men i bättre chassi och med förbättrad skärm (ligger närmare frontglaset). Klockan klarar ~10 dagar riktigt användande på en laddning, vilket gör att jag kan åka på resor och vara borta utan att reflektera över saken.

Det jag använder klockan till är dels som.. ja, klocka, att se tid och datum på. Förutom det, notifieringar där alla tjänster jag använder faktiskt fungerar nu. Messenger, Hangouts, Slack skickar alla upp text, likaså Facebook och Twitter. Det innebär för mig att jag i bedömt 75 % av fallen kan ignorera telefonens vibrator och helt enkelt gå vidare i vardagen, eftersom det mesta inte behöver hanteras direkt.

Förstår att det är olika för olika personer, men i mitt fall har det frigjort tid och minskat stress att ha en pryl på armen som genast kan berätta om något är viktigt/inte viktigt. Med jobbet jag har och kulturen som finns runt mig blir det mycket chattande och digitala kontakter, där klockan är första filtret när jag blir pingad.

Summa summarum, för mig fyller den ett syfte och ger ökad livskvalitet. Näst på tur står en Pebble Time 2 som ska levereras i november (aka april om det funkar lika bra som vanligt). Den minskar ett av nuvarande modellers största estetiska problem, världens bredaste kant runt en liten skärm.

Det är precis så som jag sammanfattar min tid med pebble time.
Jag trodde ärligt att det var en gimmick som helt saknade vetting funktion men så köpte jag en begagnad pebble classic bara för att testa. Blev glatt överraskad! Så skönt att slippa plocka upp mobilen bara för att se om det är något viktigt som har hänt. Nyhetsbrev, tweets etc kan enkelt klickas bort och stilla min nyfikenhet. Är det något viktigt så vet jag att jag ska ta tag i det snarast. Man slipper oron att veta vad som händer i fickan när man kanske inte tycker det är lämpligt att slita upp mobilen.

Köpte sedan en pebble time och ja, den gör ju i princip samma sak som vanliga classic men är snyggare och har bättre skärm. Batteritiden håller lätt en vecka för min del. Det jag verkligen gillar och som jag saknar om jag har vanlig klocka är timerfunktionen och att ha alarm i klockan. Så jäkla smidigt!

Det finns ju snyggare klockor helt klart men med android wear så vet jag att hårdvaran inte är mogen för min del. Jag behöver inte köra gogole maps i telefon, eller masa onödiga appar och det är just det som pebble fixat så snyggt! Fysiska knappar som man kan nå i mörker och en batteritid som i alla fall existerar, den har även ersatt min garmin vivofit som stegräknare. Gör det den ska utan massa onödigt trams och det är väl därför jag är så himla nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu har jag en Pebble Time Steel. Den är som bekant i grunden samma som Time, men i bättre chassi och med förbättrad skärm (ligger närmare frontglaset). Klockan klarar ~10 dagar riktigt användande på en laddning, vilket gör att jag kan åka på resor och vara borta utan att reflektera över saken.

Precis min poäng, det finns lösning redan idag, om man kan acceptera att inte använda den som en fullskalig mobiltelefon. De kostar tyvärr dock :=/

Skrivet av emilakered:

Det jag använder klockan till är dels som.. ja, klocka, att se tid och datum på. Förutom det, notifieringar där alla tjänster jag använder faktiskt fungerar nu. Messenger, Hangouts, Slack skickar alla upp text, likaså Facebook och Twitter. Det innebär för mig att jag i bedömt 75 % av fallen kan ignorera telefonens vibrator och helt enkelt gå vidare i vardagen, eftersom det mesta inte behöver hanteras direkt.

Förstår att det är olika för olika personer, men i mitt fall har det frigjort tid och minskat stress att ha en pryl på armen som genast kan berätta om något är viktigt/inte viktigt. Med jobbet jag har och kulturen som finns runt mig blir det mycket chattande och digitala kontakter, där klockan är första filtret när jag blir pingad.

Exakt samma sak har jag också upplevt. Man slipper helt enkelt störas hela tiden, utan kan välja att bry sig om det är något intressant. Nice att Time fungerar så pass bra. Sitter själv med original Pebble Steel, vilket räcker för de mesta av mina behov, men visst, jag håller med dig i begränsningarna.

Skrivet av emilakered:

Summa summarum, för mig fyller den ett syfte och ger ökad livskvalitet. Näst på tur står en Pebble Time 2 som ska levereras i november (aka april om det funkar lika bra som vanligt). Den minskar ett av nuvarande modellers största estetiska problem, världens bredaste kant runt en liten skärm.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Och ja... väntar på en Time 2 jag med, så frågan är väl... viken färg har du tagit?

Skrivet av RVX:

Vet inte om problemet är skärmen i sig, utan du kanske syftar på hur mycket den drar? Jag är inte tillräckligt insatt för att se skillnaden mellan hur mycket oled drar gentemot hederlig lcd.

LCD/LED behöver konstant ström hela tiden för att synas. E-Papper teknik behöver bara ström för att uppdateras, vilket gör att om du bara behöver rita om skärmen 1 gång i minuten (om du inte får meddelande mm så klart) så blir förbrukningen avsevärt mindre.
https://www.visionect.com/blog/electronic-paper-explained-wha...

Även om du har sekundvisare och hela tiden bombaderas av meddelande så är det ändå mindre än de 30-60 fps som LCD displayn måste uppdateras.

Permalänk

@Shudnawz: Jajamen, vi är överens om det mesta. Det jag stör mig mest på är att själva displayen är blå snarare än svart som resten av klockan. Dessutom ganska pixligt. Kanske bara en grej man stör sig på i en youtubefilm när klockan detaljstuderas inzoomat dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Precis min poäng, det finns lösning redan idag, om man kan acceptera att inte använda den som en fullskalig mobiltelefon. De kostar tyvärr dock :=/

Exakt samma sak har jag också upplevt. Man slipper helt enkelt störas hela tiden, utan kan välja att bry sig om det är något intressant. Nice att Time fungerar så pass bra. Sitter själv med original Pebble Steel, vilket räcker för de mesta av mina behov, men visst, jag håller med dig i begränsningarna.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Och ja... väntar på en Time 2 jag med, så frågan är väl... viken färg har du tagit?

LCD/LED behöver konstant ström hela tiden för att synas. E-Papper teknik behöver bara ström för att uppdateras, vilket gör att om du bara behöver rita om skärmen 1 gång i minuten (om du inte får meddelande mm så klart) så blir förbrukningen avsevärt mindre.
https://www.visionect.com/blog/electronic-paper-explained-wha...

Även om du har sekundvisare och hela tiden bombaderas av meddelande så är det ändå mindre än de 30-60 fps som LCD displayn måste uppdateras.

Ah ok, mer än jag visste.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har haft min LG G Watch R 1,5 år snart. Mycket nöjd.
Använder ofta Google Now för att skicka sms, fråga saker, recept, påminnelser osv.

Sen att kunna lägga in musik och använda klockan som mp3-spelare till mina bluetooth hörlurar är guld. Då jag inte få ha någon form utav kamera på arbetsplatsen.