Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

DDR4 hastighet?

Håller på att sätta ihop en mini-ITX burk men vet inte riktigt vilken hastighet på RAM minnen jag skall välja. Det är väldigt liten skillnad i pris på allt mellan 2133> 3200mhz.

Men med högre hastigheter kommer högre latenser?

Annan hårdvara kommer vara:
Intel i7 6700K (kommer överklockas)
Asus Z170I https://www.asus.com/Motherboards/Z170I-PRO-GAMING/

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Nagel: Videon är gammal men tror den stämmer även på DDR4: https://www.youtube.com/watch?v=dWgzA2C61z4

Permalänk
Medlem

Tänk på att latenser specificeras i klockcykler. 15 klockcykler @2400 MHz tar mindre tid än 14 klockcykler @2133 MHz.

Jag skulle köpt snabbare RAM utan att tveka. Det påverkar prestandan mer nu än för några år sedan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

@Nagel: Videon är gammal men tror den stämmer även på DDR4: https://www.youtube.com/watch?v=dWgzA2C61z4

Den där videon är oerhört föråldrad (2013!). Idag spelar hastigheten på RAM faktiskt rätt stor roll i en hel del spel. Alltid bättre med snabbre RAM även om latenserna blir högre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tested baserat på överklockad skylake i7 och 980Ti SLI.

Skylake har krossat myten!

Över en tredjedel extra prestanda är galet bra. Samma test körde Photoshop som rullade över 50% snabbare.

Ju hårdare man pressar CPU och GPU i toppklassen, desto mera vinst med snabbt minne. Köp DDR4-4000 och extra minneskylning för att slå rekorden.

Överklockar man inte och köper mellanklass och singelkort så stämmer myten fortfarande, då gör bara bättre GPU märkbar skillnad.

Källa

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Hedersmedlem

Som alltid gäller det att kolla vilka latenser de olika minneshastigheterna använder sig av då detta spelar stor roll för vinsten i spel....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nu var förvisso Fallout 4 det spel som stack ut överlägset i prestandaökning och dessa ökningar syntes tydligast i SLI-konfiguration. Äldre tester visar åtminstone att plattform pre-Skylake har marginell vinning av minnesfrekvenser över 1866 där den betydande ökningen sker från 1333 - 1866 MHz. Så tveksamt om man får någon ekonomiskt försvarbar prestandaökning genom att gå från 4790k till 6600k i syfte att rocka snabbare minnen såvida inte man samtidigt planerar att köra SLI, känns det som. Pretty much vad "Fredag" skrev såg jag nu.