Permalänk
Medlem

Nybygge startar inte

Hej, behöver lite hjälp för att jag inte vet vad jag ska göra just nu.

Byggde ihop en dator och fick den att fungera, startar upp och installerar drivrutiner, såg sedan att jag bara använde ett av mina ram minnen och stängde därefter datorn. Anslöt esd armband efter att ha stängt av och dragit ut nätagg och tryckte till ram minnet, dubbelkollade även panelen framtill för jag var osäker på om 3.5 mm jacket fungerade.

Problemet är att nu startar inte datorn, får inga fläktar som snurrar och inga lampor som lyser. Hjälp.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subiray:

Hej, behöver lite hjälp för att jag inte vet vad jag ska göra just nu.

Byggde ihop en dator och fick den att fungera, startar upp och installerar drivrutiner, såg sedan att jag bara använde ett av mina ram minnen och stängde därefter datorn. Anslöt esd armband efter att ha stängt av och dragit ut nätagg och tryckte till ram minnet, dubbelkollade även panelen framtill för jag var osäker på om 3.5 mm jacket fungerade.

Problemet är att nu startar inte datorn, får inga fläktar som snurrar och inga lampor som lyser. Hjälp.

Testa att kolla så alla sladdar sitter i ordentligt. Kanske du råkade stötta till någon kabel när du ändrade ramen.

Visa signatur

Intel i7 6700K | Gigabyte GeForce GTX 980 4GB OC x2 i SLI | Kingston HyperX 16GB DDR4 | Gigabyte Z170X Ultra Gaming | Corsair Hydro H110i GTX | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 4TB 7200rpm 64MB | Corsair Graphite 780T

Permalänk
Medlem

Vilka slots sitter RAM-stickorna i? På vissa moderkort gäller en speciell ordning. D.v.s. har du två stickor och 4 platser brukar du inte köra de bredvid varandra utan slot 1 och 3 t.ex.

Permalänk
Medlem

Kollat, har inga kablar som verkar sitta löst.

Har ram minnena på slot 1 och 2 tror jag

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subiray:

Hej, behöver lite hjälp för att jag inte vet vad jag ska göra just nu.

Byggde ihop en dator och fick den att fungera, startar upp och installerar drivrutiner, såg sedan att jag bara använde ett av mina ram minnen och stängde därefter datorn. Anslöt esd armband efter att ha stängt av och dragit ut nätagg och tryckte till ram minnet, dubbelkollade även panelen framtill för jag var osäker på om 3.5 mm jacket fungerade.

Problemet är att nu startar inte datorn, får inga fläktar som snurrar och inga lampor som lyser. Hjälp.

Sitter alla moderkortsdistanser korrekt? Om inte så kan moderkortet kortslutas varpå datorn inte startar.

Testa även att ta ut det andra minnet och se om det hjälper, det kan vara så att den sloten där du satte i det andra minnet är trasig och på så vis kortsluter moderkortet.

Det kan även vara fel på minnet, alternativt att du satt i det andra minnet i fel slot (kolla i manualen till moderkortet) men eftersom inga fläktar snurrar så verkar du ha någon form av kortslutning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Harddrive:

Vilka slots sitter RAM-stickorna i? På vissa moderkort gäller en speciell ordning. D.v.s. har du två stickor och 4 platser brukar du inte köra de bredvid varandra utan slot 1 och 3 t.ex.

Vet att det kan orsaka problem, men något borde väl hända? Låter mer som ev. kortslutning eller att något är rejält felkopplat. Har TS kollat ATX24 sladden och CPU sladden? Dom ska sitta i så det klickar när man trycker dit dom.

Permalänk
Medlem

Fick bara med två skruvar som såg ut som distanser med chassit. Corsair carbide 200r, blev tillsagd att det inte var någon fara och att bara köra på.

När jag kollade via cpuz så stod minneskortet som fungerade på "single channel", vet inte om det har med något att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Dra ut stickan du stoppade in, pröva starta. Fungerar det så installerar du nya stickan därefter i slot 3 istället för 2.
Kolla så att 8 pin, 24 pin samt frontpanel knapp 2-pin sitter i moderkort.

Permalänk
Medlem

Inget liv än, verkar inte som att minnena är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Vet att det kan orsaka problem, men något borde väl hända? Låter mer som ev. kortslutning eller att något är rejält felkopplat. Har TS kollat ATX24 sladden och CPU sladden? Dom ska sitta i så det klickar när man trycker dit dom.

Båda sitter stenhårt, spärren sitter så ja... Jag vet fan inte om jag ändå lyckades bränna något

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Nätagget fungerar iallafall. Har plockat loss kablar från nätagg och ska sätta i dom igen i hopp om ett mirakel. Annars vette fan vad jag gör, får försöka se om det fungerar med ett annat moderkort.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Inaktiv

Det du kan göra är att köra en standard felsökningsrutin.

Koppla ur *allt* (Intern och extern hårdvara) utom:

Skärm (Sätt den i kontakten som finns på moderkortet)
OS Disken (Kan i princip även slopa den)
CPU & Kylare
RAM

Dyker något alls upp på skärmen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Det du kan göra är att köra en standard felsökningsrutin.

Koppla ur *allt* (Intern och extern hårdvara) utom:

Skärm (Sätt den i kontakten som finns på moderkortet)
OS Disken (Kan i princip även slopa den)
CPU & Kylare
RAM

Dyker något alls upp på skärmen då?

Inget rör på sig, varken fläktar eller lampor lyser.

Har monterat om allting om igen och får fortfarande ingen respons när jag försöker trycka igång systemet.

Efter att ha testat nätagget och blivit säker på att det fungerade försökte jag koppla in del för del och starta. Men jag får inget liv alls då det första jag gör är att koppla in atx24 sladden. Så just nu kliar jag mig i skallen och lär nog bege mig till någon butik i närheten som kanske kan ge mig bättre hjälp alternativt testa med ett annat nätagg för att vara säker på att moderkortet är bränt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Testat med ett annat nätagg idag, inget liv. Skickar moderkort till netonnet så får dom lösa det åt mig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Update nu då, fick ett nytt moderkort av leverantören. Installerat och klart så fungerar allt prima!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S