Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vet någon om självrisk och försäkring??

Permalänk

Vet någon om självrisk och försäkring??

Hej!
Min mobil Samsung Galaxy Note 4 gick sönder . När man startar det, skärmen visar "Need to check DRK first". Därför idåg, jag har lämnat in min mobil till butiken (Tele2) för att fixa. Jag frågade dem om kostnaden. De sa att det blir 799kr på grund av självrisk. Jag sa till dem varför det kostar så dyrt när vi har försäkring. Men den man , som jobbar i butiken, sa det måste jag betala, inte försäkringsföretag. Jag fattade inte varför jag måste betala eftersom jag är inte svensk man, därför vet inte så mycket om svensk försäkringssystem och hur det fungerar.

När jag kom till hem, jag googlade Självrisk och jag förstod vad menas med självrisken, men det som undrar jag om är varför har vi försäkring om man måste betala 800kr för självrisken? Jag hörde att man kan få pengar tillbaka från försäkringsbolag om man betalar pengar för självrisken. Är det sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProgrammeringElev:

Hej!
Min mobil Samsung Galaxy Note 4 gick sönder . När man startar det, skärmen visar "Need to check DRK first". Därför idåg, jag har lämnat in min mobil till butiken (Tele2) för att fixa. Jag frågade dem om kostnaden. De sa att det blir 799kr på grund av självrisk. Jag sa till dem varför det kostar så dyrt när vi har försäkring. Men den man , som jobbar i butiken, sa det måste jag betala, inte försäkringsföretag. Jag fattade inte varför jag måste betala eftersom jag är inte svensk man, därför vet inte så mycket om svensk försäkringssystem och hur det fungerar.

När jag kom till hem, jag googlade Självrisk och jag förstod vad menas med självrisken, men det som undrar jag om är varför har vi försäkring om man måste betala 800kr för självrisken? Jag hörde att man kan få pengar tillbaka från försäkringsbolag om man betalar pengar för självrisken. Är det sant?

Hej! Utan att vara någon expert på försäkringar är självrisk ett sätt för försäkringsbolagen att minska risken för fuskande och undvika att människor förstör saker med flit för att tjäna pengar på försäkringen. Har du t.ex. en cykel värd 5000 måste du betala en viss självrisk så att det inte ska löna sig att förstöra den och ta försäkringspengarna istället för att t.ex. sälja den. Sen är det nog mer komplicerat en så men det är en grundläggande anledning iaf.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProgrammeringElev:

Hej!
Min mobil Samsung Galaxy Note 4 gick sönder . När man startar det, skärmen visar "Need to check DRK first". Därför idåg, jag har lämnat in min mobil till butiken (Tele2) för att fixa. Jag frågade dem om kostnaden. De sa att det blir 799kr på grund av självrisk. Jag sa till dem varför det kostar så dyrt när vi har försäkring. Men den man , som jobbar i butiken, sa det måste jag betala, inte försäkringsföretag. Jag fattade inte varför jag måste betala eftersom jag är inte svensk man, därför vet inte så mycket om svensk försäkringssystem och hur det fungerar.

När jag kom till hem, jag googlade Självrisk och jag förstod vad menas med självrisken, men det som undrar jag om är varför har vi försäkring om man måste betala 800kr för självrisken? Jag hörde att man kan få pengar tillbaka från försäkringsbolag om man betalar pengar för självrisken. Är det sant?

Har du mobilen försäkrad är det lättare att först kontakta försäkringsbolaget , oavsett om du tar den på hemförsäkring eller annan försäkring.
Självrisken kommer du inte ifrån , såvida du inte har tecknat en speciell drulleförsäkring när du köpte mobilen.
Ring till ditt försäkringsbolag och prata med dom.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Försäkringar brukar ha en självrisk, inte så mycket att göra åt det...
Vet inte om du kan få tillbaka från försäkringsbolaget, vi vet inte vad du har för försäkringar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De flesta försäkringar (inte alla) har två delar, dels det du betalar för själva försäkringen + när du behöver nyttja försäkringen = självrisk, att det finns en självrisk gör att försäkringspremien blir lite billigare i gengäld..

I vissa sammanhang kan man få tillbaka självrisk, tex om du är med om en bilolycka som du ej är vållande till, och liknade.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hemförsäkringen självrisk brukar normalt vara 1500:- drulle försäkringar kan variera allt från 300 till 800 bruka bero på vilka grejer, är den totalt förstörd så bruka dem gå på ett åldersavdrag också efter så där 6 månader.

Så nå 799:- är nog inget och klaga på

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

De flesta försäkringar (inte alla) har två delar, dels det du betalar för själva försäkringen + när du behöver nyttja försäkringen = självrisk, att det finns en självrisk gör att försäkringspremien blir lite billigare i gengäld..

I vissa sammanhang kan man få tillbaka självrisk, tex om du är med om en bilolycka som du ej är vållande till, och liknade.

Tack för svar!
Du sa "I vissa sammanhang kan man få tillbaka självrisk, tex om du är med om en bilolycka som du ej är vållande till, och liknade". Så menar du att jag måste bevisa för att få tillbaka pengar, måste jag bevisa att det var inte mitt fel, är det sant?

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Hemförsäkringen självrisk brukar normalt vara 1500:- drulle försäkringar kan variera allt från 300 till 800 bruka bero på vilka grejer, är den totalt förstörd så bruka dem gå på ett åldersavdrag också efter så där 6 månader.

Så nå 799:- är nog inget och klaga på

Tack för svar!
Men jag ville inte att klaga på.. jag bara undrade om eftersom jag visste inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProgrammeringElev:

Tack för svar!
Du sa "I vissa sammanhang kan man få tillbaka självrisk, tex om du är med om en bilolycka som du ej är vållande till, och liknade". Så menar du att jag måste bevisa för att få tillbaka pengar, måste jag bevisa att det var inte mitt fel, är det sant?

Nja i just fallet med bilolycka så behöver man inte direkt bevisa att man inte är vållande (om man nu inte är det) det kan ju av omständigheterna klart framgå hur olyckan har gått till, det kan finnas vittnen, polisrapporter osv, är väl mest om det är enbart är just förarna inblandade och man är oense om vem som är vållande det kan bli knepigt.

Men detta var en bilolycka alltså med 2 inblandade fordon med två försäkringsbolag, i ditt fall kan jag inte se hur du skulle kunna få tillbaka självrisk...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Nja i just fallet med bilolycka så behöver man inte direkt bevisa att man inte är vållande (om man nu inte är det) det kan ju av omständigheterna klart framgå hur olyckan har gått till, det kan finnas vittnen, polisrapporter osv, är väl mest om det är enbart är just förarna inblandade och man är oense om vem som är vållande det kan bli knepigt.

Men detta var en bilolycka alltså med 2 inblandade fordon med två försäkringsbolag, i ditt fall kan jag inte se hur du skulle kunna få tillbaka självrisk...

Tack sa mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProgrammeringElev:

Tack för svar!
Du sa "I vissa sammanhang kan man få tillbaka självrisk, tex om du är med om en bilolycka som du ej är vållande till, och liknade". Så menar du att jag måste bevisa för att få tillbaka pengar, måste jag bevisa att det var inte mitt fel, är det sant?

Om någon annan är ansvarig för en olycka är den betalningsansvarig, t.ex. om någon skulle titta på mobilen och tappar den eller så, då är det ju den och dennes försäkringsbolag som betalar men det är alltid någon som betalar självrisken m.m. Men för att slippa det måste du ju kunna visa vem som ska betala istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Försäkringskonceptet fungerar likadant i hela världen.

Du har alltså tecknat Tele2s Trygghetsavtal och då är det dessa villkor som gäller. Självrisken är nog för det mesta billigare än via hemförsäkringen där. 129 kr/månaden är dock dyrt för det skyddet.

Men du ska bara betala självrisken och nyttja försäkringen om det t.ex. är du som orsakat skadan, annars är det garanti eller reklamationsrätten som ska användas här, så vida din produkt inte är utanför garantitiden. Samsung bör väl ha 24 månader garanti. Så i det här fallet ska det kanske täckas av garantin? Garantin är kostnadsfri att använda.

Permalänk
Inaktiv

Samsung erbjuder 2 års garanti från inköpsdatum. Om felet har uppstått inom två år och du har inte orsakat skadan så skall du absolut inte utnyttja försäkringen. Det låter som Tele2 drar en luring. Gå tillbaka till butiken och be de förklara.