Elgiganten, Tappat bort min telefon inför reparation!

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det är ju inte att utnyttja systemet utan simpla, vanlig tjuvar.

Hursomhelst, det är därför jag aldrig köper en attraktiv vara utan ett trovärdigt kvitto och uppmanar alla andra att göra detsamma. Om ingen handlar stöldgods så finns det ingen marknad för illegala varor, och motivationen att stjäla minskar.

ta din egen telefon/dator/TV har du flera år gamla kvitton hemma om det skulle vara så att du skulle sälja dom ?
väldigt få pers har kvar kvittot,

den oftast ungdom som troligen köper telefonen har säkert varit Curlad fram till deras 18års dag vet knappt vad kvitto är för något.
som med alla människor det finns alla sorter Rötägg, genier, idioter, naiva, blåögda, osv det finns tillräckligt med "idont care" för att det ska finnas en marknad..

frågan är väl mer om det finns system som gör att det blir svårare att få saker att försvinna spårlöst?

det blir ju en utopi som kan läggas till *stoppa alla krig/svält/korruption*
kan du inte fixa hålet i gatan sluta fyll det med sand om det är bottenlöst? gå runt symtomet & gör det svårare för dom..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grönahunden:

ta din egen telefon/dator/TV har du flera år gamla kvitton hemma om det skulle vara så att du skulle sälja dom ?
väldigt få pers har kvar kvittot,

den oftast ungdom som troligen köper telefonen har säkert varit Curlad fram till deras 18års dag vet knappt vad kvitto är för något.
som med alla människor det finns alla sorter Rötägg, genier, idioter, naiva, blåögda, osv det finns tillräckligt med "idont care" för att det ska finnas en marknad..

frågan är väl mer om det finns system som gör att det blir svårare att få saker att försvinna spårlöst?

det blir ju en utopi som kan läggas till *stoppa alla krig/svält/korruption*
kan du inte fixa hålet i gatan sluta fyll det med sand om det är bottenlöst? gå runt symtomet & gör det svårare för dom..

Jag har kvitton på alla kapitalvaror jag köpt de senaste 20 åren (som jag har kvar och inte sålt såklart). Är oerhört enkelt numera med all elektronisk lagring. Finns ingen ursäkt att inte ha kvitto.

Hälare blir arbetslösa så fort folk slutar köpa stöldgods. Vad jag sett så är folk väldigt benägna att ursäkta sina fynd utan kvitton eftersom de får något billigare, stulet eller ej. Att stifta fler lagar eller kontroller kommer inte lösa problemen. Jag har min åsikt om hur man stoppar tjuvar och jag respekterar din.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av volfi2:

hehe jo att spela pokemon Go är ju något jag fått vänta med. Står på eran sida:

"Om du har behov av att låna en produkt under eventuell reparation så försöker vi alltid hjälpa till genom att låna ut en produkt med likvärdiga funktioner. "

En Samsung galaxy trend plus 2 som kostar 799:- har inte riktigt någon funktion likvärdig som min personliga utan att kunna ta emot samtal & sms. Kan ju erkänna att jag hamnat efter lite i pokemon jagandet!

Tjena igen, nu är jag lite mer insatt och ska försöka va så tydlig som möjligt.

Första gången lämnade du in den direkt till serviceverkstaden och fick ett avslag på garanti eftersom det rörde sig om en spricka i kameraglaset. Varpå du kontaktade Huawei direkt som valde att ta detta ärende på good-will, stämmer det?

När den då kom tillbaka så har nämnda felet uppkommit med SD-läsaren och vi tar emot den 19 Juli, varpå den skickades dagen efter men är ute på vift sen dess?

Oavsett vart den är så behöver vi få en chans att åtgärda detta backjobb, men skulle vi mot förmodan inte ha din telefon tillbaka till 9 Augusti (vilket är exakt 3 veckor) så har jag kommit överens med butiken att ha en ny liggandes på lager som du kan byta ut till, hur låter det?
På så sätt behöver du inte tänka på vart den är utan vi får titta på totala servicetiden (verkstaden får kortare tid att arbeta på den om posten hittar paketet) för ärendet att hålla sig inom rimliga nivåer.

Dessutom så förstår jag suget efter att kunna spela Pokemon Go, så känner du att du behöver en bättre lånetelefon så löser butiken det till dig, np! (Lapras, Charizard, Snorlax GOTTA CATCH EM ALL)

/Magnus

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Tjena igen, nu är jag lite mer insatt och ska försöka va så tydlig som möjligt.

Första gången lämnade du in den direkt till serviceverkstaden och fick ett avslag på garanti eftersom det rörde sig om en spricka i kameraglaset. Varpå du kontaktade Huawei direkt som valde att ta detta ärende på good-will, stämmer det?

När den då kom tillbaka så har nämnda felet uppkommit med SD-läsaren och vi tar emot den 19 Juli, varpå den skickades dagen efter men är ute på vift sen dess?

Oavsett vart den är så behöver vi få en chans att åtgärda detta backjobb, men skulle vi mot förmodan inte ha din telefon tillbaka till 9 Augusti (vilket är exakt 3 veckor) så har jag kommit överens med butiken att ha en ny liggandes på lager som du kan byta ut till, hur låter det?
På så sätt behöver du inte tänka på vart den är utan vi får titta på totala servicetiden (verkstaden får kortare tid att arbeta på den om posten hittar paketet) för ärendet att hålla sig inom rimliga nivåer.

Dessutom så förstår jag suget efter att kunna spela Pokemon Go, så känner du att du behöver en bättre lånetelefon så löser butiken det till dig, np! (Lapras, Charizard, Snorlax GOTTA CATCH EM ALL)

/Magnus

Hej!
Härligt då är det bara att hoppas på att det nu går snabbt för posten att återfå telefon eller att tiden går snabbt till den 8:e augusti.

Första reparationen uppgav dom på good-will på grund utav dålig kommunikation mellan Huawei support och Mobylife. Då Huawei supporten inte uppgav till mig att Mobylife skulle ha 500:- utan någon åtgärd alls + frakt och 850:- för eventuell reparation. Om jag inte valde någon utav dessa betalningar skulle de skrota telefon.
Kontaktade då återigen huawei. Sedan lagade mobylife min telefon på Garanti och skickade sedan tillbaka den.
Om det var huawei eller mobylife som gjorde det på good-will vet jag inte.

Det är lite där varför jag har legat på extra mycket eftersom jag inte direkt hade någon bra start med telefonen alls.

(Jag använder jobb-telefon till pokemon sålänge )

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

Innan vi börjar kan ni som vill förstå hela storyn börja med denna tråd,
Men lite kort är att min nya telefon har vart på 2 reparationer under garanti på strax under 1 månad, samma månad som telefon är köpt.
#16276514

Efter att jag gått till butik har jag fått informationen om att dom endast kan laga den och jag godkänner att dom skickar in den igen för 2:a gången.

Lämnade in telefon till Elgiganten den 19:e juli. Fick sms samma dag från dom att den har lämnat deras butik och är på väg till reparatör.
Den 21:e juli kontaktar jag Elgiganten via deras chatt för att kolla om verkstaden har tagit emot min telefon. Dom meddelar att den är skickad och avvaktar reparation.
Jag har inloggning till servicesida hos reparatör och kan se att dom inte har mottagit telefon eller påbörjat jobb.

Kontaktar Elgiganten återigen den 25:e och frågar varför reparatör inte påbörjat min telefon eller varför jag inte ser att dom har tagit emot den. Kundtjänsten meddelar att det är mycket att göra hos reparatör och att den nog är tillbaka innan veckans slut.

Idag (27:e) tar jag kontakt återigen och undrar varför reparatör ens inte tagit emot min telefon. Jag ringer reparatör (Mobylife) direkt och skippar Elgigantens kundtjänst. Mobylife meddelar att dom har INTE mottagit min telefon och skall ha kontaktat Elgiganten att den INTE är mottagen, som det står i min service på elgigantens hemsida att den är.

Samma dag efter jobbet åker jag direkt till Butiken telefon är inlämnad hos och uppger mitt servicenummer och frågar efter status. Får svaret "den är hos reparatör". Här får jag prompt uppge att Mobylife inte har tagit emot min telefon och efter att han läser återigen i mitt ärende ser han att mobylife säger att dom inte tagit emot någon telefon.

Här undrar jag vart hamnar jag som kund i detta? Hur länge får Elgiganten leta efter min telefon. Uppgett varje gång sedan 2:a reparation att jag vill häva köpet. Nu har det gått 10 dagar och min telefon nu borta.

Kommer detta hjälpa mig att få häva mitt köp? Eller få en ny telefon?

Tacksam för svar om någon hamnat i samma situation som mig!

EDIT: Kan uppge att jag har varit i kontakt med Postnord som skulle tagit emot telefon av Elgiganten, I deras försändelse står det fortfarande:

"Försändelsen har ännu inte lämnats in till PostNord för transport. Om du har frågor ber vi dig därför kontakta avsändaren. Så fort PostNord har fått försändelsen och den är på väg uppdaterar vi med den informationen här i tjänsten."

Om det är samma fel så hade Elgiganten åtminstone tidigare som princip att man fick häva köpet efter 3 likadana fel.
Eller om man kunde byta mobil. minns inte exakt. Men något av det iaf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Om det är samma fel så hade Elgiganten åtminstone tidigare som princip att man fick häva köpet efter 3 likadana fel.
Eller om man kunde byta mobil. minns inte exakt. Men något av det iaf.

Fått svar på det tidigare om du läser inläggen

Men det är 2 reparationer på samma fel. Den 3:e skall du få välja reparation eller ersättning.

Olika fel så finns det ingen riktig grund. Men det jag fick höra från elgigantens kundtjänst var 4 olika fel sen får jag välja ersättningstelefon eller häva köp.

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja har hört ryktesvägen från andra i samma "branch" att det finns personer som tar kunders telefoner och inte registrerar dom i systemet

Naturligtvis dyker det upp det oärliga anställda emellanåt i alla branscher, men det skulle inte ta lång tid för en sådan person att upptäckas och polisanmälas så det finns betydligt bättre sätt att tjäna extraslantar än att stjäla kunders telefoner under arbetstid.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av volfi2:

Fått svar på det tidigare om du läser inläggen

Men det är 2 reparationer på samma fel. Den 3:e skall du få välja reparation eller ersättning.

Olika fel så finns det ingen riktig grund. Men det jag fick höra från elgigantens kundtjänst var 4 olika fel sen får jag välja ersättningstelefon eller häva köp.

Det stämmer. Det ska dock påpekas att felet även behöver kunna bekräftas tredje gången felet uppstår. Man kan alltså inte komma in till butiken och kräva pengarna tillbaka direkt utan man måste få låta återförsäljaren få en chans att bekräfta att det faktiskt är samma fel.

Även vid olika fel stämmer det att 4 reparationstillfällen (vid olika fel) är vad som normalt kan accepteras enligt ARN:s praxis.

Det diskuterades tidigare i tråden om nyttoavdrag, dessa görs också enligt praxis med en avskrivning på 33% av varans värde per år. Du bör därför inte få något avdrag på värdet av telefonen. Som även nämnt brukar det oftast kvittas mot räntor osv men det finns fall där ARN godkänt nyttoavdrag om återförsäljaren sänker avskrivningen (i det aktuella fallet jag tänker på gjordes det ett avdrag på 20% per år istället för 33%).

Elektronikbranschen har en hel del intressant att läsa om man vill sätta sig in mer. Följande länkar är för återförsäljare:
http://www.elektronikbranschen.se/wp-content/uploads/2011/04/...
http://www.elektronikbranschen.se/wp-content/uploads/2011/02/...

Permalänk
Medlem

Vill bara skriva en uppdatering om att jag inte hört något nytt om min telefon och elgiganten har inte hört av sig om några uppdateringar alls. Har också återkopplat till elgiganten om att jag önskar att häva mitt köp (få pengar tillbaka) då Honor 8 ( den nyare modellen av min telefon) kommer till Sverige inom väldigt kort.

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av volfi2:

Vill bara skriva en uppdatering om att jag inte hört något nytt om min telefon och elgiganten har inte hört av sig om några uppdateringar alls. Har också återkopplat till elgiganten om att jag önskar att häva mitt köp (få pengar tillbaka) då Honor 8 ( den nyare modellen av min telefon) kommer till Sverige inom väldigt kort.

Tjena!

Om den inte skulle vara tillbaka så ligger det en ny redo. Skulle du helst av allt vilja häva köpet så hjälper butiken till med det

/Magnus

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Postnord verkar ha stora bekymmer denna sommar..

Jag sitter i samma båt fast jag har en surfplatta som ska ha skickats till mig den 25 det står fortfarande att den ej har registrerats bla bla fast butiken har skickat mail till mig med kollinummer..Kanske är så att Postnord är dom som klantat till sig i ditt fall.

Inststämmer med att Postnord verkar ha problem, jag har haft ovanligt långa leveranstider, och ett paket försvann spårlöst i en vecka (Postnord rekommenderade reklamation) innan det plötsligt dök upp hos mitt utlämningsställe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Inststämmer med att Postnord verkar ha problem, jag har haft ovanligt långa leveranstider, och ett paket försvann spårlöst i en vecka (Postnord rekommenderade reklamation) innan det plötsligt dök upp hos mitt utlämningsställe...

Ja det tog 10 dagar från att Netonnet hade skickat plattan tills att den kom fram..Brukar ta max 2 dagar annars

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Inststämmer med att Postnord verkar ha problem, jag har haft ovanligt långa leveranstider, och ett paket försvann spårlöst i en vecka (Postnord rekommenderade reklamation) innan det plötsligt dök upp hos mitt utlämningsställe...

Är det postnord som tappat bort telefon kommer butiken få ersättning för telefon i kr.

Skrivet av fermia:

Ja det tog 10 dagar från att Netonnet hade skickat plattan tills att den kom fram..Brukar ta max 2 dagar annars

Är väl som på alla jobb under sommaren, sommarersättare >.<

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Får samtal från butiken den 9:e augusti som undrar om jag idag kommer förbi butiken, tack för återkopplingen!
Och jag utan några problem får möjlighet att häva mitt köp i butiken samma dag

Får tacka Magnus här på forumet och de som jobbar i butiken. Vet att jag som kund vart väldigt "på" och jag personligen har faktiskt vart en GIGANT tidigare. Men jag vet om man ligger på så får man till sist svar, som jag fått!

Ett gott slut för alla helt enkelt!

(Och som jag uppfattat det hittades aldrig telefon igen utan postnord har i detta fall klantat sig)

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...