Permalänk
Medlem

Problem på första uppstarten

Satte ihop denna dator (https://www.inet.se/kundvagn/visa/9581184/ + ett gtx 750) idag och har precis kört igång den för första gången, den startar och alla fläktar fungerar som de ska vad jag kan se men efter ungefär 10 sekunder slutar fläktarna snurra med ett stopp på 2 sekunder ungefär och det är som om den startar om sig självt. En vga kabel sitter i grafikkortet och i skärmen men får ingen bild.

Tips? idéer? Tacksam för ALL hjälp!

Permalänk
Medlem

24 pin ATX strömkabel ordentligt fastkopplad utan glapp mellan PSU och moderkort?
8 pin ATX strömkabel ordentligt fastkopplad utan glapp mellan PSU och moderkort?
strömkabel ordentligt fastkopplad utan glapp mellan PSU och grafikkort?
primärminnet ordentligt nertryckt utan glapp ner i rätt honor på moderkortet?
distanser insatta mellan chassi och moderkort?
grafikkortet ordentligt isatt utan glapp ner i PCIe honan?
andra möjliga kortslutningar? Använd ögat för att identifiera.

ta ur primärminnesmodulerna. Prova en i taget i den första minnesplatsen. Prova sedan en i taget i den andra minnespaltsen. Konsultera moderkortetsmanual för att identifiera vilken som är den första minnesplatsen.

skadad cpu socket?
ingen kylare installerad?
kortsluten pinne på moderkortet som inte ska vara kortsluten?
skadade minnen?
kompatibla minnen? titta i moderkortets lista över kompatibel hårdvara.

bios behöver upgraderas för att hantera minnesmodellen/minneshastigheten/cpu modellen? igen, se igenom moderkortets lista över kompatibel hårdvara.

prova återställa bios enligt manualen. brukar finnas två pinnar att kortsluta.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

@ggwp: Chassit som jag köpte såg det ut som att det redan var distanser på så jag satte aldrig dit några (följde inte med några heller vad jag kunde se), kan det vara ett problem?

Kontrollerat att 24pin och 8pin sitter i ordentligt, men är lite osäker på SATA kabelns plats i moderkortet (har bara en SSD ingen annan hårddisk), ska den sitta på 0 , 1 , 2 , 3, 4 eller 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albz:

@ggwp: Chassit som jag köpte såg det ut som att det redan var distanser på så jag satte aldrig dit några (följde inte med några heller vad jag kunde se), kan det vara ett problem?

Det får inte vara kontakt mellan chassit och moderkortets baksida. Kolla att de "distanser" som satt förmonterade räcker för detta krav.

Skrivet av albz:

lite osäker på SATA kabelns plats i moderkortet (har bara en SSD ingen annan hårddisk), ska den sitta på 0 , 1 , 2 , 3, 4 eller 5?

spelar ingen roll vilken kontakt du kopplar in den i. Alla är inställda på samma sätt som default i BIOS. Alla 6 är dessutom samma SATA version

du kan dessutom med fördel koppla ur SSD från sata porten medans du felsöker.

*Du borde koppla ur alla sata kontakter medans du felsöker, för eliminering.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

@ggwp: "distanserna" är 6-7mm så jag antar att det inte ska vara något problem med dom, trippelkollat alla kontakter och dragit ur alla SATA kontakter. Ska kika på processor pinnarna om dom har böjts eller något

Ingen hårddisk behövs alltså för att få igång datorn utan att den startar om?

Permalänk
Medlem

@ggwp: missade steget att ta ut ett RAM minne och fick nu igång det till BIOS! hur gör jag för att båda RAM ska fungera ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albz:

@ggwp: missade steget att ta ut ett RAM minne och fick nu igång det till BIOS! hur gör jag för att båda RAM ska fungera ?

Du får prova alla kombinationer i dina 4 slottar.

Fungerar bägge stickorna individuellt föresten? Om inte så får du reklamera den som inte fungerar.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

@ggwp: får testa olika kombinationer då. Får tacka så jätte mycket verkligen för all hjälp och att du tog dig tid, uppskattas mycket!