Grafikkort för spel och surf - 3000kr

Permalänk
Medlem

Grafikkort för spel och surf - 3000kr

Jag uppgraderade min dator i april 2014 och bytte då ut allt utom grafikkortet, vilket jag tänkte göra nu. Jag är lite osäker på exakt vilket kort jag har men inköpt runt 2011. Kanske kan heta Radeon HD 6870. Nu har jag märkt av en del problem med spel som kraschar och misstänker väl att grafikkortet kan vara flaskhalsen. Skulle uppskatta tips om ett grafikkort som skulle kunna passa ihop med övriga delar. Räcker nätagg osv.?

Nuvarande delar:

Moderkort: ASUS Z87-A ATX
CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
Minnen: A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG
Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W MODULAR
Chassi: Fractal Design Define R3 (köpt 08/2011)
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX (köpt 08/2011)

Anledningen till att jag listade chassi och ljudkort är för att jag har lite problem med nuvarande grafikkort då det är väldigt trångt och grafikkortet ligger nästan uppe på ljudkortet, bara någon millimeter i mellan vilket jag antar kan bidra till värmeproblem? Detta kanske begränsar alternativ av vilka grafikkort man kan välja? Någon med liknande problem?

För ett par månader sedan köpte jag en 4k TV och undrar om man behöver något särskilt kort för att spela 4k-material? Detta är inte helt nödvändigt om prislappen blir för stor. Har en ganska tajt budget på 3000kr.
Använder mest datorn till spel och surf, men även en del webbutvecklande och enkel bildbehandling (upplever inga problem med mitt nuvarande kort så det är nog lugnt). Dualbootar Windows 10 och Debian 8.

Funkar det med vilket PCI-expresskort som helst eller är mina delar för gamla för de nyaste grafikkorten? Om så är fallet så kanske jag ska överväga att spara mer pengar och byta allt.

Permalänk
Medlem

GTX 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmte:

Jag uppgraderade min dator i april 2014 och bytte då ut allt utom grafikkortet, vilket jag tänkte göra nu. Jag är lite osäker på exakt vilket kort jag har men inköpt runt 2011. Kanske kan heta Radeon HD 6870. Nu har jag märkt av en del problem med spel som kraschar och misstänker väl att grafikkortet kan vara flaskhalsen. Skulle uppskatta tips om ett grafikkort som skulle kunna passa ihop med övriga delar. Räcker nätagg osv.?

Nuvarande delar:

Moderkort: ASUS Z87-A ATX
CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
Minnen: A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG
Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W MODULAR
Chassi: Fractal Design Define R3 (köpt 08/2011)
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX (köpt 08/2011)

Anledningen till att jag listade chassi och ljudkort är för att jag har lite problem med nuvarande grafikkort då det är väldigt trångt och grafikkortet ligger nästan uppe på ljudkortet, bara någon millimeter i mellan vilket jag antar kan bidra till värmeproblem? Detta kanske begränsar alternativ av vilka grafikkort man kan välja? Någon med liknande problem?

För ett par månader sedan köpte jag en 4k TV och undrar om man behöver något särskilt kort för att spela 4k-material? Detta är inte helt nödvändigt om prislappen blir för stor. Har en ganska tajt budget på 3000kr.
Använder mest datorn till spel och surf, men även en del webbutvecklande och enkel bildbehandling (upplever inga problem med mitt nuvarande kort så det är nog lugnt). Dualbootar Windows 10 och Debian 8.

Funkar det med vilket PCI-expresskort som helst eller är mina delar för gamla för de nyaste grafikkorten? Om så är fallet så kanske jag ska överväga att spara mer pengar och byta allt.

Då du har ett ATX-kort, kan du inte bara flytta ljudkortet till en annan PCI-e-slot? Ljudkortet kan även sitta i de längre PCI-e-platserna om det blir trångt.

Sen är din burk tillräcklig ny för att utan problem svälja samtliga grafikkort på marknaden, skulle du spela i 1920x1080 med 120+ skärm så kanske lite överklockning av processorn behövs för ett GTX 1070/1080 men i övrigt inga bekymmer alls.

Angående vad som ska köpas för 3000 kr så är GTX 1060 sannolikt ett bra val men vill du spara lite pengar kan du vänta och se om AMDs RX 480 sjunker lite snart, det är de två korten jag skulle välja mellan i den prisklassen. Båda funkar fint i ditt chassi då det är ganska stort och luftigt (speciellt om du flytta på ljudkortet).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Okej det låter bra. Är inte hemma för tillfället så får kolla om det går att flytta ljudkortet imorgon. Vill minnas att jag satte det direkt under grafikkortet av en anledning, som jag inte minns nu.

Ska ta en titt på GTX 1060 och RX 480. Inga problem med mitt nätaggregat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmte:

Inga problem med mitt nätaggregat?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej.

Permalänk
Medlem

Stort tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com