Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hårddisken "C:" visas som USB-minne

Ni vet den ikonen "säker borttagning av maskinvara" som dyker upp i aktivitetsfältet när man sätter in ett USB-minne. Den ikonen visas alltid på min dator. "ST31000524AS ATA Device" finns i listan som jag kan mata ut. Men det är ju helt klart min primära "C:" hårddisk. Varför finns den i listan? Kan man få bort det? Vågar inte klicka på mata ut.

Det har varit så ända sen jag köpte datorn, jag köpte den i och för sig begagnad. Så jag vet inte om den tidigare ägaren har gjort nåt fel. Jag formaterade hela datorn efter jag köpte den, men ikonen finns ändå kvar. Jag har i efterhand monterat en andra hårddisk "F:", men det har ju inget med detta att göra. Jag har Windows 7.

Permalänk
Medlem

Stäng av hotswap på den sata porten i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

Stäng av hotswap på den sata porten i bios.

Hittar inget om hotswap. Det finns "SATA Mode" med tre alternativ:
Disabled
IDE Mode
AHCI Mode

Den står på IDE Mode just nu. Ska jag ändra till AHCI?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ALX1982:

Hittar inget om hotswap. Det finns "SATA Mode" med tre alternativ:
Disabled
IDE Mode
AHCI Mode

Den står på IDE Mode just nu. Ska jag ändra till AHCI?

Skickades från m.sweclockers.com

Om satakontrollern stod i ideläge vid installationen så installerades inga ahcidrivers och då måste du göra det själv innan du ställer om annars kommer inga diskar att hittas.
https://support.microsoft.com/en-gb/kb/922976

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ALX1982:

Hittar inget om hotswap. Det finns "SATA Mode" med tre alternativ:
Disabled
IDE Mode
AHCI Mode

Den står på IDE Mode just nu. Ska jag ändra till AHCI?

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska köra AHCI, men ändra inte det nu, för då kommer Windows inte starta (om man inte trixar lite). Ändra det nästa gång du ska installera om Windows.

Skaffa även SSD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Installera Intel Rapid Storage från Intels hemsida. Starta sedan om datorn. Det bör lösa ditt "problem", förutsatt att du inte kör med AMD-moderkort/processor.

Permalänk
Medlem

Har provat att ändra Msahci och IastorV till 0 i registret och sen bytt till AHCI i bios.
Inget hjälper. Med AHCI så dyker även min andra hdd upp i "säker borttagning".
Fattar inte vad problemet är. men tack för alla inlägg

Permalänk
Medlem

Men gör det något då?

Det är ju en funktion att kunna "hot-swapa" hårddiskar under drift, dvs ansluta och koppla ifrån hårddiskar under tiden datorn används. Vanligast på usb enheter såklart men stöd finns även på sata enheter. Visserligen är det helidiotiskt att hotswappa sin systemdisk (och troligen skulle det inte heller gå att klicka på mata ut då datorn skulle säga att enheten används) men funktionen finns tydligen på din dator.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ALX1982:

Har provat att ändra Msahci och IastorV till 0 i registret och sen bytt till AHCI i bios.
Inget hjälper. Med AHCI så dyker även min andra hdd upp i "säker borttagning".
Fattar inte vad problemet är. men tack för alla inlägg

Du bör hursomhelst köra alla moderna diskar via ahci eftersom det ger en liten prestandaökning eftersom det finns nya funktioner som aktiveras typ NCQ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.