Varning för Windows 10 anniversary update, raderade data.

Permalänk
Medlem

Varning för Windows 10 anniversary update, raderade data.

Hej! Uppdaterad precis till senaste Windows 10. Blev av med 8TB data. Alla diskar som inte innehöll Windows blev wipade.

Så ta ur satakablarna ur era extra diskar innan ni uppdaterar!

#lagomarg

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

låter ju onekligen trist men samtidigt väldigt märkligt varför windows skulle wipa dina diskar bara så där ju.installerade du ann edition eller vanlig win 10?vet rubriken säger edition men undrar ändå.
hoppas det löser sig för dig på nåt sätt iaf

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av murzoo:

Hej! Uppdaterad precis till senaste Windows 10. Blev av med 8TB data. Alla diskar som inte innehöll Windows blev wipade.

Så ta ur satakablarna ur era extra diskar innan ni uppdaterar!

#lagomarg

De är nog inte tömda utan det är nån av de vanliga buggarna i win 10 du råkat ut för och du kan troligen få tillbaka datan om du kör ett återställningsprogram om du inte gjort nått mer med diskarna sedan de såg tomma ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Hej! Uppdaterad precis till senaste Windows 10. Blev av med 8TB data. Alla diskar som inte innehöll Windows blev wipade.

Så ta ur satakablarna ur era extra diskar innan ni uppdaterar!

#lagomarg

Ingenting wipe:ades på de 2 datorer som jag har gjort uppdatering på än så länge

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Hej! Uppdaterad precis till senaste Windows 10. Blev av med 8TB data. Alla diskar som inte innehöll Windows blev wipade.

Så ta ur satakablarna ur era extra diskar innan ni uppdaterar!

#lagomarg

Det låter ju onekligen obehagligt, någon aning om vad som kan ha orsakat det?

För mig gick det iaf bra (utöver att det som vanligt krävs lite pill med drivrutiner efter en Windowsuppgradering).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Entusiast
Skrivet av murzoo:

Hej! Uppdaterad precis till senaste Windows 10. Blev av med 8TB data. Alla diskar som inte innehöll Windows blev wipade.

Så ta ur satakablarna ur era extra diskar innan ni uppdaterar!

#lagomarg

Skrivet av evil penguin:

Det låter ju onekligen obehagligt, någon aning om vad som kan ha orsakat det?

För mig gick det iaf bra (utöver att det som vanligt krävs lite pill med drivrutiner efter en Windowsuppgradering).

Blev nästan kallsvettig och fick lov att dubbelkolla själv, men absolut inga problem här, allt kvar.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Har precis uppdaterat 2 pc o inget raderat här.
Men trist när nåt strular så lider med dig.

Visa signatur

PC 1: AMD Ryzen 9 7900X ROG STRIX B650E-E Gaming WIFI, Ram Kingston 32GB 6000 Mhz
Gpu ASRock RX 7900 XTX Phantom OC Lagring: PNY CS3140 2TB, WD Black SN850X, 2TB Kingston FURY Renegade 4TB, Skärm Asus Rog Strix XG43V

PC 2: i9 10900x, MSI X299 Pro, Gpu: Msi Rtx 370Ti Ram 32GB. M2 980 Pro1TB,
PS5 Disc Edition PNY CS3140 2TB + VR

Permalänk
Skrivet av murzoo:

Hej! Uppdaterad precis till senaste Windows 10. Blev av med 8TB data. Alla diskar som inte innehöll Windows blev wipade.

Så ta ur satakablarna ur era extra diskar innan ni uppdaterar!

#lagomarg

Menar du med "Windows" den disken du har OS:et på, alltså alla övriga ntfs-diskar, eller är det om du kör Hyper-V och har ett antal diskar med ickeWindows-filsystem på?

Permalänk
Medlem

Kört windows update men får inga uppdatering till den nya Win10. Den skulle kommit idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Hej! Uppdaterad precis till senaste Windows 10. Blev av med 8TB data. Alla diskar som inte innehöll Windows blev wipade.

Vad var det för något filsystem på diskarna innan uppdatering? Har du försökt ändra tillbaka filsystemet mha TestDisk?

Kör idag Windows 10 på min iMac och vill helst inte bli av med OS X där. Litar inte på Windows 10 efter att det korrumperade WAV-filer på externa FAT32-enheter tidigare. Lär bli till att ta backup på allt först innan uppdatering...

Skrivet av Zoltrix:

Kört windows update men får inga uppdatering till den nya Win10. Den skulle kommit idag.

Den har kommit och det finns ett antal olika sätt att ta hem den på. Själv körde jag Media Creation Tool där du även kan välja "Update" direkt. Installerar däremot till USB först, då jag inte vill riskera sabba några datorer.

Permalänk

Installerade min igår kväll utan problem.
Enda den gjorde var att köra chkdsk på c: när jag bootade första gången.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Kört windows update men får inga uppdatering till den nya Win10. Den skulle kommit idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Går även att initiera uppgraderingen från https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10/ ("Update now"), antar att de inte trycker ut det till alla samtidigt via Windows Update.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Moderator

På min huvudsakliga dator kom den in direkt genom vanliga windows update och har inte orsakat några problem (ännu iaf). På min HTPC verkar den inte dykt upp ännu av någon anledning dock, undrar hur den utrullningen går till, enda skillnaden är väl att jag haft Windows 10 installerat längre på den första. Mina tre andra datorer med Windows 10 har jag inte kollat än.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

På min huvudsakliga dator kom den in direkt genom vanliga windows update och har inte orsakat några problem (ännu iaf). På min HTPC verkar den inte dykt upp ännu av någon anledning dock, undrar hur den utrullningen går till, enda skillnaden är väl att jag haft Windows 10 installerat längre på den första. Mina tre andra datorer med Windows 10 har jag inte kollat än.

Är inte uppenbart för mig heller hur utrullningen via WU sker. För min del passar det iaf inte ihop med "äldsta installation först", vilket nog ändå hade varit ett konstigt kriterium.

Iom att det går att initiera uppgraderingen manuellt om man vill ha den nya versionen så är det ju väl dock endast av akademiskt intresse.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Moderator

På tal om uppdateringar... har den översta inställningen för hur uppdateringar installeras försvunnit?

(Från Windows 10 ej Anniversary)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om jag fick ett sånt.

Goodbye mitt liv.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

låter ju onekligen trist men samtidigt väldigt märkligt varför windows skulle wipa dina diskar bara så där ju.installerade du ann edition eller vanlig win 10?vet rubriken säger edition men undrar ändå.
hoppas det löser sig för dig på nåt sätt iaf

Detta hände med den senaste builden som kom igår. Vanlig update via windows update.

Skrivet av mrqaffe:

De är nog inte tömda utan det är nån av de vanliga buggarna i win 10 du råkat ut för och du kan troligen få tillbaka datan om du kör ett återställningsprogram om du inte gjort nått mer med diskarna sedan de såg tomma ut.

När jag startade upp efter uppdateringen så hade jag bara en C:. I disk management så fanns de andra diskarna, men alla låg som unallocated space. Inga partitioner och inga volymer kvar. Testat Recuva. Den hittade filer, men de mesta vara korrupt. Har du tips på något annat bra?

Skrivet av Vealgarden:

Menar du med "Windows" den disken du har OS:et på, alltså alla övriga ntfs-diskar, eller är det om du kör Hyper-V och har ett antal diskar med ickeWindows-filsystem på?

Ja, os-disken. C: med nfts var kvar. Alla andra diskar, också nfts med gpt för endast filer var borta. Endast unallocated space i disk management.

Skrivet av walkir:

Vad var det för något filsystem på diskarna innan uppdatering? Har du försökt ändra tillbaka filsystemet mha TestDisk?

Kör idag Windows 10 på min iMac och vill helst inte bli av med OS X där. Litar inte på Windows 10 efter att det korrumperade WAV-filer på externa FAT32-enheter tidigare. Lär bli till att ta backup på allt först innan uppdatering...

Den har kommit och det finns ett antal olika sätt att ta hem den på. Själv körde jag Media Creation Tool där du även kan välja "Update" direkt. Installerar däremot till USB först, då jag inte vill riskera sabba några datorer.

GPT ntfs. Testat Testdisk, den hittade tyvärr inget. Filerna kanske inte var hela världen denna gång. Lite synd att jag förlorade mina spel saves för några spel. Annars fanns det mesta backup på. Därav #lagomarg och inte jättearg.

Skrivet av MultiMan:

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Jag som tyckte jag klickade på windows 10. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Permalänk
Medlem

Japp! Exakt samma problem. Och även om den ena användaren där borta på reddit tror att omstarter och väntan skulle hjälpa så gör det inte det. Provade dem båda.

Kör en deep scan med testdisk just nu. Den har hittat något. Får se när den är klar om några timmar!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av murzoo:

Detta hände med den senaste builden som kom igår. Vanlig update via windows update.

När jag startade upp efter uppdateringen så hade jag bara en C:. I disk management så fanns de andra diskarna, men alla låg som unallocated space. Inga partitioner och inga volymer kvar. Testat Recuva. Den hittade filer, men de mesta vara korrupt. Har du tips på något annat bra?

https://www.runtime.org/data-recovery-software.htm Det progget har jag också använt, har märkt att program är olika bra på att hitta olika filer så man kan behöva testa ett par olika metoder.
Det viktigaste är att inte skriva nått på den disk man vill återskapa för då kan man prova nån anna metod och se om den är bättre om den första inte hittar allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Taget från ett av alla klagoforum på nätet:

"Microsoft shits on a plate, you complain, yet continue looking up the asshole waiting for something else to come out. wtf is wrong with you people?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Japp! Exakt samma problem. Och även om den ena användaren där borta på reddit tror att omstarter och väntan skulle hjälpa så gör det inte det. Provade dem båda.

Kör en deep scan med testdisk just nu. Den har hittat något. Får se när den är klar om några timmar!

Vet inte om du har sett det men han har nu fått tillbaka allt.

"UPDATE 4: I GOT IT BACK!!! I used Partition Wizard and it immediately worked! I've got all my data back! Thank you all for helping me!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Om jag fick ett sånt.

Goodbye mitt liv.

Säkerhetskopiera. Nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Hej! Uppdaterad precis till senaste Windows 10. Blev av med 8TB data. Alla diskar som inte innehöll Windows blev wipade.

Så ta ur satakablarna ur era extra diskar innan ni uppdaterar!

#lagomarg

hur gick du till väga när du uppdaterade? via windows update?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Lyckas inte installera Anniversary. Blir något fel och får en rollback.

Permalänk
Avstängd

Some Users Say Windows 10 Anniversary Update Borked Their Partitions
http://www.omgubuntu.co.uk/2016/08/windows-10-anniversary-upd...

Permalänk
Medlem

Jag har 1 SSD och 3 HHD's. Varav 1 HDD plockades bort så jag fick göra en ny volym och miste allt på disken. Trodde först att disken höll på att ge upp. Men nu läser jag att jag inte är ensam efter Anniversery Updaten. Jag hadfe backup på de viktiga(tror jag iaf). Men tråkigt när de händer.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag har inte förlorat något. Jag har två SSD.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Senaste 2-3 dagarna har jag ju blivit försäkrad av två användare här på Sweclockers att "de har minsann testat allt på Insider-Versionen".

How little they know...

@murzoo tack för varningen och jag hoppas du lyckas rädda det.