Byta grafikkort i Dell XPS8100

Permalänk
Medlem

Byta grafikkort i Dell XPS8100

Jag söker ett bättre grafikkort till min Dell XPS8100 som är still going strong förutom grafiken. För tillfället är den utrustad med nVidia GeForce GTS 240 (PCI-E 2.0) med bara 512MB minne. Önskar förslag på ett modernare kort med 2GB minne som passar i denna dator, spelar inte speciellt mycket men använder Photoshop och Lightroom dagligen. Behöver inget dyrt kort, tänker mig en prisklass 1000-2000 kronor.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Sådär spontant så skulle jag satsa på ett Nvidia GTX 950. Bra prestanda, drar inte massa ström och kostar lagom. Frågan är väl hur pass bra Lightroom och photoshop accelereras av GPU dock.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Är datorn så pass gammal att den använder ett GTS 240 med PCI-E 2.0 tror jag inte den kommer stödja 900-seriens grafikkort, speciellt inte om den är fabriksbyggd och BIOS-uppdatering förmodligen inte finns. Kolla upp det noga först.