Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Filer försvinner från extern hårddisk.

Permalänk
Medlem

Filer försvinner från extern hårddisk.

Hejsan!

Jag ska förklara kortfattat vad mitt problem är.

Jag har nyligen byggt en studiodator till mitt band och har bara musikprogrammen installerade eftersom den ska bara användas till det. Jag har den inte kopplad till internet av den enkla anledningen att den endast ska användas till musik.

Eftersom jag har en extern hårddisk liggandes så känns det enkelt att lägga över musiken vi har spelat in på den och sen lägga över det på min personliga dator för att sedan skicka till mina bandmedlemmar.

Problemet är då att filerna jag lägger över är ENDAST synliga på studiodatorn och inte min personlig och vice versa.

Jag lägger in filerna - drar ut kabeln (inte utan säker borttagning) - sätter in den i min personliga dator - filerna är inte där - sätter in hårddisken i studiodatorn igen och ser att filerna är på hårddisken.

Vad kan vara fel?

Vill tillägga att det är Windows 10 64-bit på båda datorerna och att detta problemet är bara mellan dessa två datorer.

Permalänk

@DiNoXXo:
Vad har du för behörighetsstatus på filerna, tänkte om de är skriv- och lässkyddade?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det låter som nåt behörighetsproblem, du har gjort filerna privata eller krypterade eller motsvarande, se till att filerna inte ligger i en privat mapp.
Använder du olika operativsystem på datorerna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@macke0010: "Authenticated Users" står det

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag har bara lagt in filerna öppet i hårddisken.
Skrev att jag använder samma operativsystem på båda datorerna.

Windows 10 Pro 64-bit.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DiNoXXo:

@mrqaffe: Jag har bara lagt in filerna öppet i hårddisken.
Skrev att jag använder samma operativsystem på båda datorerna.

Windows 10 Pro 64-bit.

Blir det samma problem oavsett vilken dator du sparar och läser med ? Har du nån annan dator också att testa att spara och läsa med ? Hur ser det ut om du högerklickar på filen och tittar på säkerhetsfliken under egenskaper ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Verkar som ni hade rätt, jag hade inte alls behörighet att skriva/läsa etc.
Frågan är varför det har blivit så här?

Jag fick ändra manuellt på alla filer för att få upp dom på min personliga dator, hur gör jag då för att det ska bli permanent på alla filer jag kommer skapa på studiodatorn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DiNoXXo:

@mrqaffe: Verkar som ni hade rätt, jag hade inte alls behörighet att skriva/läsa etc.
Frågan är varför det har blivit så här?

Jag fick ändra manuellt på alla filer för att få upp dom på min personliga dator, hur gör jag då för att det ska bli permanent på alla filer jag kommer skapa på studiodatorn?

Du har på nått sätt gjort filerna privata, det kan vara en bugg om det inte är nått medvetet val.
Du kan försöka skapa ett nytt användarkonto och se om det fungerar via det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Får se hur jag går tillväga, hittade ju en lösning att ändra manuellt.

MEN..
Nu efter 2-3 veckors användning och manuellt ändring av behörighet funkar denna lösning inte längre. Så hur F*N ska jag bära mig åt?
Detta börjar bli ganska irriterande när man alltid sitter med uppbokat schema och inte alltid har tid att fixa sådana saker som detta.

Ska jag då testa att göra en extra användare eller ta bort lösenordet på inloggningen? En polare sa att han hade ett liknande problem på en äldre dator och när han tog bort lösenordet så löste allt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiNoXXo:

@mrqaffe: Verkar som ni hade rätt, jag hade inte alls behörighet att skriva/läsa etc.
Frågan är varför det har blivit så här?

Jag fick ändra manuellt på alla filer för att få upp dom på min personliga dator, hur gör jag då för att det ska bli permanent på alla filer jag kommer skapa på studiodatorn?

En enkel lösning är att köra ett filsystem som inte stöder krångliga rättigheter t.ex FAT32 eller exFAT.
Lite ghetto kanske, men det funkar.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Där går min kunskapsgräns.. Hur gör jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiNoXXo:

@Svensktiger: Där går min kunskapsgräns.. Hur gör jag det?

Det väljer du när du formaterar disken.
Såklart försvinner all data på disken då.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du inte lägger filerna rätt in på disken utan i en mapp åtminstone?
Om du ändrar rättigheterna på mappen, borde inte samma inställning appliceras på samtliga filer i mappen också?

Det har du förmodligen redan provat, men värt ett försök eftersom jag inte sett försök/förslag på det i tråden

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiNoXXo:

@mrqaffe: Får se hur jag går tillväga, hittade ju en lösning att ändra manuellt.

MEN..
Nu efter 2-3 veckors användning och manuellt ändring av behörighet funkar denna lösning inte längre. Så hur F*N ska jag bära mig åt?
Detta börjar bli ganska irriterande när man alltid sitter med uppbokat schema och inte alltid har tid att fixa sådana saker som detta.

Ska jag då testa att göra en extra användare eller ta bort lösenordet på inloggningen? En polare sa att han hade ett liknande problem på en äldre dator och när han tog bort lösenordet så löste allt sig.

Den externa disken är antagligen formaterad i NTFS filsystem, NTFS är inte så lämpligt att använda när du vill använda den externa disken till olika datorer eller bara olika konton i samma dator, är därför externa diskar aldrig är NTFS formaterade när du köper dessa, då det ofta leder till just dessa problem.
Använd exFAT istället

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska kanske använda disken i en nas i stället om det strular pga växling mellan olika användare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.