Permalänk
Medlem

Detta är det första man kollar innan man skriver kontrakt

Permalänk
Medlem

Good things happend to good people

Tack för alla intressanta anekdoter och mer eller mindre tröstande svar!

Igår surfade jag runt på internet i desperation och vånda. Gick av en händelse in på bredbandsbolagets hemsida trotts att jag per telefon fått veta att det bara fanns adsl på adressen. Slog in den ändå, varför vet jag inte. Och plötsligt dök alternativet bredband via antennuttag upp. Blev erbjuden mellan 100/10 och 500/50.

Efter en gastkramande kötid på bredbandsbolagets kundservice kan jag konstatera att dessa alternativ mycket riktigt går att köpa till min lägenhet. När det var klart skrek jag av lycka, skrämde arbetskamraterna på byrån. Ingen förstod mina tårdrypande lyckaljud när jag sprang genom korridorerna.

Jag skickar en tanke till er alla som fortfarande lever på 90-talet med stenåldersinternet. Måtte ni bli frälsta ur er vånda precis som jag har blivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Tack för alla intressanta anekdoter och mer eller mindre tröstande svar!

Igår surfade jag runt på internet i desperation och vånda. Gick av en händelse in på bredbandsbolagets hemsida trotts att jag per telefon fått veta att det bara fanns adsl på adressen. Slog in den ändå, varför vet jag inte. Och plötsligt dök alternativet bredband via antennuttag upp. Blev erbjuden mellan 100/10 och 500/50.

Grattis!
Det händer ganska mycket på Bredbandsbolaget nu, så det är definitivt värt att kolla med dem ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja finns det inte stadsnät så har man hyfsat stor chans att det finns coax i hyresrätter.

Comhem är störst på coax bredband, bbb är nog 2a.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

För några månader sedan fick jag min första son. Min sambo började därmed vantrivas i vår centrala, rymliga och billiga tvåa. Efter många om och men får vi hyreskontrakt i ett flerfamiljshus; drömlägenheten som snart kan komma att ombildas dessutom. Idag skrev vi kontrakt. Efteråt kom jag för mig att fråga om statsnätet, man har ju hört urbanlegends om K-märkta lägenheter och annat som får Internet via koppartråd. Den trevliga kvinnan som representerar hyresvärlden förklarar glatt att de som har egna hus i området tyvärr har motsatt sig en dragning av fiber då de tycker att 'adsl fungerar utmärkt nuförtiden'. Jag skrattar till nervöst och frågor om hon skojar... En isande känsla sprider sig längs ryggraden. Det ända jag kan tänka på är att om de boende är så jävla nöjda måste området ligga precis vid en telestation. Efter några samtal till Telia och banhof visar det sig dock att huset ligger 2 km från närmaste station vilket ger max 11/11 mbits.

Edit: Som någon påpekade kan jag nog bara drömma om 11/11. Mitt öde är nog snarare 11/1...

Nu undrar jag vad jag ska ta mig till. Någon som i dagsläget lever med en impotent internetuppkoppling? Hur fungerar det? Hur mår ni? Finns någon annan lösning, 4g?

Hjälp mig kära Sweclockers.

Om du faktiskt får ut 11mbit ned så kommer det funka för allt du använder internet till. Klart du kommer märka skillnad om du sitter med torrents / laddar ner större saker men utöver det ska det nog funka bra (tänk på att begränsa farten för uploads om du kör torrents, vårt ADSL på landet segar ned som tusan om uppladdningen ligger på max). Själv har jag bott utomlands i flera år och om jag hade haft ett stabilt 11mbit skulle jag vara glad.

4g är nog inget att rekommendera, den högsta fart jag får brukar vara nånstans vid 10-13mbit och då är det dessutom cap på det.

Jag förstår att det är lite stressigt innan du flyttat in men i slutändan kommer du tycka det är OK (med givetvis kommer du att tänker tillbaka melankoliskt på den gama goda tiden med 100mbit+).

Grattis till barnet!

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

1/1Gbit till folket
Sitter själv med 1000/1000Mbit och visst det är dyrt men jäklar vad nice det är
Spela online,sambon streamar 4k från Netflix plus servern har 50 torrents igång och jag märker noll av det
Så jag mår bra helt enkelt..förutom när räkningen kommer lol 949kr i månaden

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

1/1Gbit till folket
Sitter själv med 1000/1000Mbit och visst det är dyrt men jäklar vad nice det är
Spela online,sambon streamar 4k från Netflix plus servern har 50 torrents igång och jag märker noll av det
Så jag mår bra helt enkelt..förutom när räkningen kommer lol 949kr i månaden

Det kostar i regel ungefär 3 gånger mer än 100/100 Mbit vilket är vad vi har här.

Hade 1Gbit på prov under 3 månader för halva priset, men bytte sedan för 100Mbit räcker mer än gott för tillfället, trots allt man gör samtidigt.

Permalänk
Medlem

@Jocke86: Längesen jag grät så här våldsamt....Grattis!

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk

Jag gjorde nyss ett speedtest från mobilen på de mobila nätet. 65,08/15,56mbit
På datorns dsl bredband: 10/0,95mbit.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

jo man vet hur det känns, när vårt 24/2 ADSL gick ned från fungerande 12-13/2 till 8/1 som blev mycket dåliga 3-4/0.6 Mbit i praktiken när Skanova inte längre ville underhålla nätet och endast erbjöd nedgradering.

Bytte då till mobilt 4G som funkade bra hastighetsmässigt med 30/20 men så himla jobbigt med dessa trafiktaks begränsningar.

Vilken otrolig befrielse när vi i januari i år äntligen fick fiber även om det kostade mycket pengar att installera, testade först med 1000Mb ned men trots egen snabb R7000 router som klarar nästan 1Gb i througput så fick vi bara runt 600Mb ned, någon gång runt 700MB så man tappar en tredjedel i hastighet.

Testade med direktkoppling av datorn men skillnaden var helt obetydlig så routern begränsade inte hastigheten.

När provperioden var slut tog vi 250/100 och får ut 289/133 så det är tydligt att öppen fibers nybyggda infrastruktur inte riktigt pallar med att ge full 1Gb hastighet här. Däremot med 250/100 så får vi mer än vi betalar för vilket vi är helt nöjda med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Tyvärr har jag normalt internet på jobbet - vilket gör att jag kommer att bli påmind om mina privata tillkortakommanden varje dag. Utan att kunna dra igång en torrent eller sätta igång Battlefield one.

Jag tycket nästan mest synd om min familj.

Låter som att du kommer att bli populär hos din arbetsgivare då eftersom du troligtvis blir kvar länge på kvällarna...

Permalänk
Medlem

Nu är ju problemet löst, men tänker jag nämner för framtida sökanden.

---
Sitter med Mobilt bredband, 4g, och lever rätt gott i min värld. var inte förrän 2006 jag fick internet hemma, då 16år, och det via mobilt bredband, och FYIHELVETE vad fort det gick den dag jag nådde 80kB/s, så jag kanske är glad för det lilla...

Mobilt bredband kan/är lite gnarly där jag bor, men fungerar oftast... dugligt, sålänge man inte försöker ladda ner samtidigt med spel. GTA V och dess laddtider bråkar om man börjar med annat samtidigt.
ja, tävla i CS:GO kommer du kanske inte göra, men GTA V duger för mig.

DOCK! mobilt bredband är oftast mängdbegränsat idag, så håll utkik efter någon som överlåter ett gammalt obegränsat Telenorbredband med 4g om du överväger den vägen.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

Ja finns det inte stadsnät så har man hyfsat stor chans att det finns coax i hyresrätter.

Comhem är störst på coax bredband, bbb är nog 2a.

Comhem är de enda som nyansluter fastigheter till fiberkoax nationellt, det har Bredbandsbolaget slutat med sedan de tog över Tele2s nät. De är definitivt det näst största nätet med internet via kabel-tv däremot. De är milsvida bättre alternativ än ADSL2+. På sina håll går det även att ansluta sig till stadsnätet via fiberkoax. Det bör finnas möjlighet till bredband via kabel-tv hos mer än en miljon hushåll och det är ca 650 000 som har abonnemang för internet via kabel-tv/fiberkoax.

Permalänk
Medlem

Ska vara ärlig, jag skulle inte vilja flytta till ett ställe där dom bara har 10/10.
Behöver åtminstone 25/25, allt under det är en minskad livskvalité.

Jag har vanligtvis 250/100, dock just nu är det tydligen något problem i nätet så sitter på 4-20/4-20... även latency/ping ligger på 70-250 så nej att ha såhär vill jag icke!

Visa signatur

/Ben~