GTA 5 återkallat av Valve enligt Rockstar

Permalänk
Inaktiv

GTA 5 återkallat av Valve enligt Rockstar

Har råkat ut för en minst sagt intressant händelse.

Kom hem från en resa i förrgår och har nu skakat av mig jetlaggen tillräckligt för att spela lite. Besökte LA så blev genast sugen på att lira lite GTA5 igen nu när jag fått lite färska referensramar.

När jag startar spelet från Steam nu så står det att min CD-nyckel redan används.
Skumt tänkte jag bara först och testade med diverse IT-teknikertips (reboot, reinstall, logga in/ut osv) men samma problem kvarstod.

Kontaktade supporten och fick följande svar:

Hello dix_xib,

Sorry to hear that you’re having a problem accessing GTAV. We have reviewed your account and the Rockstar Activation Code was disabled at the request of a third-party retailer due to an issue with your payment. Please contact the Customer Support of the retailer where you purchased GTAV to resolve the payment issue, and then let us know if there are any further problems accessing the game.

Regards,

Ruth K.
Rockstar Support

Jag kikade på mina Steam-transaktioner och spelet köptes direkt från Steam den 30 oktober 2015 för 39,99 Euro med en in-game-bonus. Sedan dess har jag spelat det i 50h+, senast innan sommaren. Betalningsmetoden var Paypal (hittade även kvitto där) och i sin tur mitt Mastercard som inte är ett kreditkort utan pengarna drogs direkt.

Har ni varit med om detta? Tycker det är helt sjukt att de efter nästan ett år kan hävda att jag inte betalat något. Den stora frågan är också varför? Förstår att de kan dra tillbaka spel som köpts med stulna kort och sedan slussats i andra kanaler såsom G2A osv, men det här? De måste ju lika enkelt som mig få se svart på vitt att transaktionen har gjorts? Jag har iaf skickat kvitton nu från både Steam och Paypal. Ännu konstigare finner jag att Rockstar helt utan några invändningar återkallar CD-nyckeln på Valves order...

Jäkla pajasar alltså... Stunder som dessa man börjar fundera ett varv till på det här med DRM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Har råkat ut för en minst sagt intressant händelse.

Kom hem från en resa i förrgår och har nu skakat av mig jetlaggen tillräckligt för att spela lite. Besökte LA så blev genast sugen på att lira lite GTA5 igen nu när jag fått lite färska referensramar.

När jag startar spelet från Steam nu så står det att min CD-nyckel redan används.
Skumt tänkte jag bara först och testade med diverse IT-teknikertips (reboot, reinstall, logga in/ut osv) men samma problem kvarstod.

Kontaktade supporten och fick följande svar:

Hello dix_xib,

Sorry to hear that you’re having a problem accessing GTAV. We have reviewed your account and the Rockstar Activation Code was disabled at the request of a third-party retailer due to an issue with your payment. Please contact the Customer Support of the retailer where you purchased GTAV to resolve the payment issue, and then let us know if there are any further problems accessing the game.

Regards,

Ruth K.
Rockstar Support

Jag kikade på mina Steam-transaktioner och spelet köptes direkt från Steam den 30 oktober 2015 för 39,99 Euro med en in-game-bonus. Sedan dess har jag spelat det i 50h+, senast innan sommaren. Betalningsmetoden var Paypal (hittade även kvitto där) och i sin tur mitt Mastercard som inte är ett kreditkort utan pengarna drogs direkt.

Har ni varit med om detta? Tycker det är helt sjukt att de efter nästan ett år kan hävda att jag inte betalat något. Den stora frågan är också varför? Förstår att de kan dra tillbaka spel som köpts med stulna kort och sedan slussats i andra kanaler såsom G2A osv, men det här? De måste ju lika enkelt som mig få se svart på vitt att transaktionen har gjorts? Jag har iaf skickat kvitton nu från både Steam och Paypal. Ännu konstigare finner jag att Rockstar helt utan några invändningar återkallar CD-nyckeln på Valves order...

Jäkla pajasar alltså... Stunder som dessa man börjar fundera ett varv till på det här med DRM.

Kontakta Steam/Valve?

Om allt du säger stämmer så låter det helt bisarrt, särskilt om anledningen du fick höra från Rockstar stämmer.
Det är ju, vad du hört iaf, Valve som begärt det hela så de bör ju kunna svara på varför.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Kontakta Steam/Valve?

Om allt du säger stämmer så låter det helt bisarrt, särskilt om anledningen du fick höra från Rockstar stämmer.
Det är ju, vad du hört iaf, Valve som begärt det hela så de bör ju kunna svara på varför.

Yes, har även kontaktad dem. Ja, jag blev jäkligt paff. Lite arg också. Jävla sätt att behandla kunder på. Uppdaterar tråden när jag får fatt på dem, förhoppningsvis är det bara en automatiserad miss men jag är mest snopen över att de ens göra sånt här på auto.

Permalänk
Medlem

Handlade du det via en VPN?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

@philipborg: Fair question, men inte det heller.

Permalänk
Medlem

Undrar vad steam supporten säger då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wranz:

Undrar vad steam supporten säger då.

Lär ju dock ta ett tag...

Permalänk
Medlem

Skriv ut kvitton etc så har du bevis i fall något försvinner.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar om det är något fuffens med Rockstar just nu. Fick precis ett mail att mitt lösenord på Rockstar Social Club har ändrats av någon.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Hmm, undrar om det är något fuffens med Rockstar just nu. Fick precis ett mail att mitt lösenord på Rockstar Social Club har ändrats av någon.

Tror dom har någon överbelastning på deras servrar, jag och några kompisar laggade sönder hela tiden när vi körde. Alla har 100/10 och en bra dator så vi drog en slutsats att det var Rockstar (Inte första gången dom har överbelastade servrar).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wranz:

Undrar vad steam supporten säger då.

Skrivet av Friterad:

Lär ju dock ta ett tag...

Skrivet av OldComputer:

Skriv ut kvitton etc så har du bevis i fall något försvinner.

Har kontaktat dem, men ja som ni säger lär det dröja. Har skickat kvitton på allt både till Rockstar och till Valve. Trots att jag visat kvitton för Rockstar så verkar de mena att om Valve säger att det är ett problem så kan de inte göra något.

Rockstar hänvisar till Valve med följande svar:

Hello dix_xib,

Thank for providing us the information.

We kindly request you to provide us with the screenshot that shows the payment issue with the retailer is resolved.

Once we have the above information, we will be able to assist you in this regard.

If you have any other questions or concerns, please feel free to contact us.

Best regards,

Ruth K.
Rockstar Support

Permalänk
Inaktiv

Det var det värsta..
Ja, fysiska lagringsmedium kanske inte är lika smidigt, men den kan dom inte ta på det sättet .

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig. jag köpte GTA V igår och vill inte ha en massa strul med mitt :/ märkte dock att det laggade något fruktansvärt till och från. tycker ju att min rigg borde kunna dra runt spelet iaf :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Har kontaktat dem, men ja som ni säger lär det dröja. Har skickat kvitton på allt både till Rockstar och till Valve. Trots att jag visat kvitton för Rockstar så verkar de mena att om Valve säger att det är ett problem så kan de inte göra något.

Rockstar hänvisar till Valve med följande svar:

Hello dix_xib,

Thank for providing us the information.

We kindly request you to provide us with the screenshot that shows the payment issue with the retailer is resolved.

Once we have the above information, we will be able to assist you in this regard.

If you have any other questions or concerns, please feel free to contact us.

Best regards,

Ruth K.
Rockstar Support

Tycker ändå att det verkar ganska rimligt att de hänvisar till återförsäljaren vad gäller detta påstådda problem med betalningen.

Men det ska som sagt bli intressant att se vad Steam/Valve har att säga.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Möjligen genomfört en steam-uppdatering nyligen?

I've owned this game for a while. Why would I need to buy it again?

Steam occasionally develops corrupted registration information if a Steam update fails. If you have owned the game for more than a few days and have been able to play before, please rename the ClientRegistry.blob to test the issue.

Permalänk
Inaktiv

Senaste uppdatering, verkar som att de skyller över på Rockstar.

Hello Jesper,

Thank you for contacting Steam Support.

Rockstar Social Club uses a separate login that we cannot access.

Like a Steam login - all Rockstar Social Club CD keys that you receive must be registered to a single Rockstar Social Club account.

At the time of purchase, you were provided with a unique CD Key that must be registered to your Rockstar Social Club account.

Issues involving duplicate Rockstar Social Club CD Keys, CD Keys registered to previous or alternate accounts, and other account/login issues must be resolved with Rockstar Social Club support.

Please refer to the following article for more information on contacting the support team for this title:

Rockstar Games Support:
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7556-WILB...

Permalänk

Men va fan! Lycka till!

Permalänk
Medlem

Valve har inget med saken att göra då det är via social club nyckeln är bunden. Valve är bara en mellanhand.

Det är helt upp till Rockstar att lösa problemet.

edit: såg nu ditt sista inlägg från Valve. Precis som de säger så har de inget med saken att göra. De kan inte heller på något sätt dra tillbaka en nyckel, då de inte har tillgång till Rockstars social club databaser på det sättet.

För övrigt har jag mycket mer tillit till Valve än till Rockstar av diverse anledningar, har en del bekanta som har jobbat inom branchen varav några för just Rockstar och de är ju inte precis glada.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Senaste uppdatering, verkar som att de skyller över på Rockstar.

Hello Jesper,

Thank you for contacting Steam Support.

Rockstar Social Club uses a separate login that we cannot access.

Like a Steam login - all Rockstar Social Club CD keys that you receive must be registered to a single Rockstar Social Club account.

At the time of purchase, you were provided with a unique CD Key that must be registered to your Rockstar Social Club account.

Issues involving duplicate Rockstar Social Club CD Keys, CD Keys registered to previous or alternate accounts, and other account/login issues must be resolved with Rockstar Social Club support.

Please refer to the following article for more information on contacting the support team for this title:

Rockstar Games Support:
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7556-WILB...

Festligt. Antar att du skickat över detta till Rockstjärnorna också?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Testa att logga in på Rockstar Social Club och navigera till denna sida för att tanka ned klienten genom Rockstar och inte Steam. Det ska fungera eftersom du redan har ett GTA V-konto: https://socialclub.rockstargames.com/activate

Är dock definitivt något konstigt på gång, men under tiden kan du köra via denna metod som kringgår Steam.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Valve har inget med saken att göra då det är via social club nyckeln är bunden. Valve är bara en mellanhand.

Det är helt upp till Rockstar att lösa problemet.

edit: såg nu ditt sista inlägg från Valve. Precis som de säger så har de inget med saken att göra. De kan inte heller på något sätt dra tillbaka en nyckel, då de inte har tillgång till Rockstars social club databaser på det sättet.

För övrigt har jag mycket mer tillit till Valve än till Rockstar av diverse anledningar, har en del bekanta som har jobbat inom branchen varav några för just Rockstar och de är ju inte precis glada.

Givetvis var det min första tanke också, därav kontaktade jag Rockstar direkt.
Jag finner dock det inte så troligt att de skulle hitta på att det varit något problem med betalnigen, eller att Valve inte har någon makt här alls. Gissningsvis har Valve anmält min nyckel (tillsammans med massa andra) som felaktigt köpta till Rockstar. Stulna kreditkort/refunds osv. Kanske var en bokstav eller siffra fel och jag blev drabbad. Sedan har Rockstar inaktiverat dessa nycklar då de anser att de inte fått betalt för dem. Det är förhoppningsvis ett misstag. Tråkigt att de skyller på varandra bara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Festligt. Antar att du skickat över detta till Rockstjärnorna också?

Absolut!

Skrivet av XFTality:

Testa att logga in på Rockstar Social Club och navigera till denna sida för att tanka ned klienten genom Rockstar och inte Steam. Det ska fungera eftersom du redan har ett GTA V-konto: https://socialclub.rockstargames.com/activate

Är dock definitivt något konstigt på gång, men under tiden kan du köra via denna metod som kringgår Steam.

Tack!

Permalänk
Inaktiv
  1. Rockstar hänvisar till Valve

  2. Valve hänvisar till Rockstar

  3. Rockstar hänvisar till Valve

Haha... det här börjar bli som ett skämt.

Jag börjar fundera på att välja PR-spåret för att få tillbaka mitt spel. Skicka ett mail till The Know eller nåt med hela berättelsen och screenshots.

Gillar speciellt sista meningen...

Hi dix_xib,

We are sorry to hear that the issue still persists. We kindly request you to contact the Retailer from where the game was purchased, in an attempt to resolve the issue.

We have examined your account and can see that the Activation Code was disabled.

If there are any further problems accessing the game.

Regards,

Ruth K.
Rockstar Support

Permalänk
Medlem

man blir då inte klokare utav supportens "hjälp"

Permalänk
Medlem

Det är sånt här som gör att jag inte "blandar olika klienter"
GTAV och andra rockstar spel ska registreras och enbart köras via deras social club.
börjar man blanda in steam osv så blir det bara problem.
Detta är ingen tröst eller lösning på problemet men detta är precis sånt jag varit rädd att råka ut för och jag vill minnas att jag läst om liknande problem med andra spel som först går genom steam och sen sin "riktiga" klient/DRM.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:
  1. Rockstar hänvisar till Valve

  2. Valve hänvisar till Rockstar

  3. Rockstar hänvisar till Valve

Haha... det här börjar bli som ett skämt.

Jag börjar fundera på att välja PR-spåret för att få tillbaka mitt spel. Skicka ett mail till The Know eller nåt med hela berättelsen och screenshots.

Gillar speciellt sista meningen...

Hi dix_xib,

We are sorry to hear that the issue still persists. We kindly request you to contact the Retailer from where the game was purchased, in an attempt to resolve the issue.

We have examined your account and can see that the Activation Code was disabled.

If there are any further problems accessing the game.

Regards,

Ruth K.
Rockstar Support

Har du skickat Rockstars svar till Valve-supporten och tvärtom också för att se vad de säger?

Permalänk
Inaktiv

@Exxovion:

Hehe yes, det händer inte mycket tyvärr. Rockstar har slutat svara då jag hänvisade till att all kommunikation hädanefter skickas vidare till min advokat. Dumt i efterhand men de försökte avsluta ärendet mer eller mindre.

Valve har börjat erkänna fel men de har skickat korta svar på svenska där ofta missuppfattat saker. Igår fick jag en länk med en lösning, men länken funkade inte. Får se hur det går.

Permalänk
Medlem

Hmm... Man har ju hört talas om folk som fått sina CD-Keys "återkallade" om de är köpta via sidor som g2a eller såna där "gråzon"-sidor. Har aldrig hört talas om sånt här när man handlat direkt från Steam.

Lite sjukt att Rockstar och Steam skyller på varandra.

Hoppas du får pengarna tillbaka eller en ny nyckel.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Meddela kortutfärdaren att leverantören har ej uppfyllt affärsöverenskommelsen eftersom där har skett en revers utav leveransen från leverantörens sida. Glöm ej att ange att den specifika transaktionen avser en licens för nyttjanderätten till en mjukvara/spel.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Aha och folk undrar varför man piratkopierar... Hoppas det löser sig för din del

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you