SSD-disk till äldre stationär dator

Permalänk
Inaktiv

SSD-disk till äldre stationär dator

Jag har just lagt en order på en SSD-disk för att byta ut en mekanisk disk
i en 8 år gammal stationär dator. Kommer jag märka någon förändring i hastighet?
Det är ett Asus moderkort med SATA2 så antagligen får jag inte högsta hastighet
såsom disken har med SATA3. Eller har jag gjort ett dåligt köp?
Intenso SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144494:

Jag har just lagt en order på en SSD-disk för att byta ut en mekanisk disk
i en 8 år gammal stationär dator. Kommer jag märka någon förändring i hastighet?
Det är ett Asus moderkort med SATA2 så antagligen får jag inte högsta hastighet
såsom disken har med SATA3. Eller har jag gjort ett dåligt köp?
Intenso SSD 120GB
https://www.netonnet.se/GetFile/ProductImagePrimary/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tum/intenso-ssd-120gb-2a5-sata-iii-high(231426)_1_Normal_Large.jpg

Du kommer märka stor skillnad på uppstarten av datorn och troligen även start av program.

Permalänk
Medlem

Visst den kommer nog inte prestera till 100% men tror absolut du kommer märka en skillnad.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

Ja du har gjort ett halvuselt val eftersom du kan få dubbla storleken för 600 kr via Elgigantens kampanj och 128 Gbyte är i de flesta fall frustrerande lite plats om man kör win eftersom man måste rensa filer nästan hela tiden med en så liten enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Ja du har gjort ett halvuselt val eftersom du kan få dubbla storleken för 600 kr via Elgigantens kampanj och 128 Gbyte är i de flesta fall frustrerande lite plats om man kör win eftersom man måste rensa filer nästan hela tiden med en så liten enhet.

Det är en 120GB disk och det räcker för mig som systemdisk med endast Linux Mint 17.3 Xfce som operativ.
Annan större lagring tänkte jag ha på mekaniska diskar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon144494:

Det är en 120GB disk och det räcker för mig som systemdisk med endast Linux Mint 17.3 Xfce som operativ.
Annan större lagring tänkte jag ha på mekaniska diskar.

Ja för linux borde den räcka, det är ganska stor skillnad i praktiken mot det utrymme win behöver för att fungera hjälpligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Ja för linux borde den räcka, det är ganska stor skillnad i praktiken mot det utrymme win behöver för att fungera hjälpligt.

Det är en av fördelarna med Linux operativ, att det inte tar så mycket plats på disken.
Beror dock på hur många program man vill installera.
Men med alla program jag behöver, använder jag nu ca 13 GB

Permalänk
Medlem

System blir mätbart flinkare även med SSD + SATA2, enligt otal tester a la Testbench anno Internetera. Det är vid det här laget som bekant ett beprövat trick för att arslesparka både slöa laptops som slöa desktops.

"Intenso" är mig obekant men specifikationerna tycks hyggliga och prislappen är inte usel.

Invändningar om 120GB kunde man kanske ha, men å andra sidan vet inte jag vad du hålles med vid din datamaskin. Med lätthet har du hur som helst över 100GB ledigt efter (Win10) OS-installation.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dussin:

System blir mätbart flinkare även med SSD + SATA2, enligt otal tester a la Testbench anno Internetera. Det är vid det här laget som bekant ett beprövat trick för att arslesparka både slöa laptops som slöa desktops.

"Intenso" är mig obekant men specifikationerna tycks hyggliga och prislappen är inte usel.

Invändningar om 120GB kunde man kanske ha, men å andra sidan vet inte jag vad du hålles med vid din datamaskin. Med lätthet har du hur som helst över 100GB ledigt efter (Win10) OS-installation.

Intenso eller Adata kollade jag runt på först p.g.a. 399 kr prislappen.
Inte Win10 eller någon annan Windows version tänkte jag installera.
Linux Mint 17.3 eller 18.0 Xfce är det jag tänker installera.
Då räcker 120GB, om jag inte får fnatt och vill ha en dual-boot på disken

Permalänk

Apropå Intenso SSD hatar jag när butiker sänker priset på 'ej i lager' varor så de hamnar överst i prisjakt med bästa pris.

Vet inte hur många veckor jag har väntat på CDONs 499krs Intenso 256gb SSD
Och så vitt jag minns sänkte de priset när disken inte enns fanns inne (det finns även 2 sidor för samma ssd).

Finns fler butiker som utnytjar sånthär trams (proshop, eucomtech@ gtx 1060) som irriterar mig till världens ände!

för att jag är som en seriös filmproduktion; ibland krävs det ett par omtagningar för att allt ska bli perfekt
Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem

Om man inte skall kopiera stora filer ofta så har max läs och skriv hastighet ingen större påverkan för hur snabbt datorn fungerar vid normal användning.

Om man har SATA 2 (II) så blir läs och skriv max 300 MB/s men även om bara har 270MB/s för läs och skriv för en SSD så kommer den extremt snabba Access Time göra att datorn upplevs mycket snabbare.

Här ser du skillnaden mellan en ganska snabb Hitachi 4 TB HDD och en gammal Samsung 830 SSD, som du ser så har 4TB HDD en Access Time på 15.6 ms som är normalt för HDD och min Samsung 830 SSD som har Access Time på 0.1 ms och det är 156 gånger snabbare än en HDD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Kommer märka stor skillnad helt klart

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Fick ssd-disken idag på posten, men har inte testat den än. Jag återkommer då jag pluggat in
den i stationära datorn och om Bios kan hitta disken samt då jag installerat operativ på den.
En annan följdfråga jag har är om det finns någon bra monteringsram från en 2,5 tum till 3,5 tum?
I mitt gamla chassi i stationära datorn har jag ingen 2,5 tum plats för en ssd-disk.
Är det en sådanhär jag ska köpa? Eller något liknande:
Monteringsram 2,5 tum till 3,5 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144494:

Fick ssd-disken idag på posten, men har inte testat den än. Jag återkommer då jag pluggat in
den i stationära datorn och om Bios kan hitta disken samt då jag installerat operativ på den.
En annan följdfråga jag har är om det finns någon bra monteringsram från en 2,5 tum till 3,5 tum?
I mitt gamla chassi i stationära datorn har jag ingen 2,5 tum plats för en ssd-disk.
Är det en sådanhär jag ska köpa? Eller något liknande:
Monteringsram 2,5 tum till 3,5 tum
https://inetimg.se/img/452x339/8906553_0.jpg

Måste du ha en ram alls? SSD väger nästan ingen och blir inte speciellt varm. Den kan t.ex. skruvas bara i ena sidan på en 3,5" plats, eller så sätter man fast den på lämplig plan yta i chassit mha lite dubbelhäftande tejp. Sån där tejp med lite foam mellan klisterskikten funkar bra, men gå inte överbord med tejpen om du enkelt vill kunna få loss SSDn så småningom.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

En sån ska funka bra. Själv brukar jag ofta montera SSD med dubbelhäftande tejp !

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hjälpsam

Kardborreband är också bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Jag har ingen dubbelhäftande tejp hemma.
Men går det bra med häftmassa tro?

Permalänk
Medlem

@anon144494: Du kan ju alltid prova. Annars brukar ju lokala ica/konsum ha dubbelhäftande tejp.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

@tuxuser: Du kan ju alltid prova. Annars brukar ju lokala ica/konsum ha dubbelhäftande tejp.

Alltså sådanadära som kallas för häftkuddar? På rulle?

Permalänk
Medlem

@anon144494: Jag är ganska säker på att det fungerar bra med häftkuddar som som finns på rulle.

Men om du postar en bild på insidan av chassit eller namnet på chassit så kanske vi kan föreslå en säker plats för din SSD.

Visa signatur

janee

Permalänk

Använd bara inte ghetto-gummiband-'lösningen', gummit torkar tillslut upp och brister.

Onödigt att uppleva denna sortens 'hårdisk-krash'.

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Inaktiv

Kunde inte hitta några häftkuddar på mina lokala matbutiker.
Men det är ett chassi av märket In-Win, om det säger nått?
Jag har inte den specifika modellen på chassit, men det finns
två diskettstationsplatser och där tänkte jag använda en plats
till ssd-disken. Då har disken en botten att vila på.

Permalänk
Inaktiv

Hittade en monteringsram på Tradera för 19 kr + 29 kr frakt, så jag
tog ändå och beställde en sådan monteringsram 2,5 tum till 3,5 tum.
Likabra att montera ssd-disken ordentligt i stationära datorn, när jag ändå
ska öppna chassit och börja meka. Blåsa rent datorn med tryckluft också.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon144494:

Hittade en monteringsram på Tradera för 19 kr + 29 kr frakt, så jag
tog ändå och beställde en sådan monteringsram 2,5 tum till 3,5 tum.
Likabra att montera ssd-disken ordentligt i stationära datorn, när jag ändå
ska öppna chassit och börja meka. Blåsa rent datorn med tryckluft också.

<Host, host>
Dags för mig också, passar på att ta det utomhus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

@tuxuser: Jag är ganska säker på att det fungerar bra med häftkuddar som som finns på rulle.

Men om du postar en bild på insidan av chassit eller namnet på chassit så kanske vi kan föreslå en säker plats för din SSD.

Jag har kollat på kvittot från Komplett.se från år 2008, och det är detta chassit:
In-Win C603 Midi Tower ATX Svart

Och såḧär ser insidan av chassit ut ungefär, utan komponenter såklart:

Jag tänkte fästa fast ssd-disken där diskettstationsplatserna är, borde väl gå bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144494:

Jag har kollat på kvittot från Komplett.se från år 2008, och det är detta chassit:
In-Win C603 Midi Tower ATX Svart
https://www.komplett.se/img/p/400/68538877-3ccd-4b51-9455-38dd4d03a5d4.jpg
Och såḧär ser insidan av chassit ut ungefär, utan komponenter såklart:
http://static.nix.ru/autocatalog/cases_inwin/76300_3600_draft_large.jpg
Jag tänkte fästa fast ssd-disken där diskettstationsplatserna är, borde väl gå bra?

Ja du kan montera monteringsram i någon av 3.5 tum platserna, och du kan även lägga en SSD längst ner i 3.5 buren och fästa den med häftkuddar eller dubbelhäftande tejp.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Nu skaffade han ju en monteringsram, men det hade även gått att köra dubbelhäftande tejp/fästkuddar mot undersidan av nedersta 3,5" buren eller mot "golvet" i chassit.

Mao, alla lösningar som funkar är bra

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@janee: Nu skaffade han ju en monteringsram, men det hade även gått att köra dubbelhäftande tejp/fästkuddar mot undersidan av nedersta 3,5" buren eller mot "golvet" i chassit.

Mao, alla lösningar som funkar är bra

När han upptäcker hur snabb och tyst en SSD är så kommer han kanske att köpa fler SSD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Eller så blir det fler hårddiskar som monteras med fästkuddar eller resårband, det funkar det med

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

@anon144494: Jamen en ssd piggar absolut upp systemet (som så många redan skrivit). Glöm inte att ändra till AHCI i BIOS. Har själv förbättrat en gammal burk med H55 kretsuppsättning och SATA2. Med lite enkel överklockning på processorn utan att ändra på volten så fungerar det hur stabilt och fint som helst. Då endast ändrat BCLK Frequency och DRAM Frequency. Lämnat allt annat till AUTO.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU