Permalänk
Medlem

Ni som snittar cirka +7% per år, ni vet att penningamängden växer i den takten va?
https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmar...

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kvarnis:

Duglig, dock är Amundi fortfarande Nederländsk och Nederländerna saknar skattehanteringsutbytet med USA, således får man inte tillbaka källskatten på utdelningarna som de underliggande bolagen betalar ut till Amundi-fonden.

Jag hade övervägt Lysa/Omni och alla andra "fondrobotar" som har skattehemvist i Sverige eller använder fonder som inte är placerade i länder där skattehantering med USA saknas. Annars är Avanza Auto väldigt smidig om man ändå har Avanza.

Jag har en liten plutt Avanza Auto på ett gemensamtkonto med fästmön. Däremot stängde jag min Lysa just för att jag tyckte styckesfonder på Avanza var bättre, roligare och presterade bättre efter 18 månader (säger absolut ingenting på det stora hela).

Avanza Auto är bättre att använda oavsett än att du sitter utanför börsen och har stålar liggandes på kontot.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Strife91:

Ni som snittar cirka +7% per år, ni vet att penningamängden växer i den takten va?
https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmar...

Ja, vilket är en helt ointressant parameter för sig själv. Så länge inte värdet på pengarna har en direkt kausalitet av penningmängden så spelar det ingen roll. Om inflationen hade legat på 7% per år så hade det lett till netto noll i värdetillväxt. Men nu gör den inte det, så...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strife91:

Ni som snittar cirka +7% per år, ni vet att penningamängden växer i den takten va?
https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmar...

Jaha vad snittar du per år då och hur länge har du hållit på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ja, vilket är en helt ointressant parameter för sig själv. Så länge inte värdet på pengarna har en direkt kausalitet av penningmängden så spelar det ingen roll. Om inflationen hade legat på 7% per år så hade det lett till netto noll i värdetillväxt. Men nu gör den inte det, så...

Det är ju det den gör. Dem här pengarna hamnar ju på någons konto. Är det inte ditt så är det någon annans.

KPI mäter inte ens inflation korrekt. Bostadspriser är ju inte ens med i indexet och indexet utesluter massor saker man kan köpa. Inte för att tala om de så kallade "kvalitetsjusteringar", vilket är en helt subjektiv bedömning de gör från sin sida, så de kan dra ner priset hur mycket de vill egentligen.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Efter en försäljning av en bostad så står nu jag och min sambo med ~500k i likvida medel som vi gärna vill placera.

Det är pengar vi tänker oss vilja använda om minst 10 år.

Hur skulle ni ha gjort?

All in i någon fond? Sprida ut det och köpa fonder lite då och då? All in i GME? Något annat tips?

Jag hade delat upp 50% fonder 50% aktier.

Aktier - investmentbolag så som Investor, Svolder, Kinnevik
Fonder - länsf. global indexnära, TIN ny teknik, amf småbolag.

Med tanke på 10 års sparhorisont borde de flesta fonder gå bra, men ingen garanti.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Strife91:

Det är ju det den gör. Dem här pengarna hamnar ju på någons konto. Är det inte ditt så är det någon annans.

KPI mäter inte ens inflation korrekt. Bostadspriser är ju inte ens med i indexet och indexet utesluter massor saker man kan köpa. Inte för att tala om de så kallade "kvalitetsjusteringar", vilket är en helt subjektiv bedömning de gör från sin sida, så de kan dra ner priset hur mycket de vill egentligen.

Ja, KPI är ett mått av många på inflation. Tittar man bara på det så är det en förenklad, och i viss mån ofullständig bild. Men nej, ökad penningmängd är inte lika med ökad inflation eftersom produktivitet och befolkning också ökar. Ökad penningmängd skulle bara ha ett direkt 1=1 förhållande i ett fall där ALLA andra parametrar så som teknisk utveckling, prispress från konkurrenter, andra nationers ekonomier, andra valutor, produktivitet etc. var 100% oförändrade.

Jag vill inte vara dryg, *Bort - för jag var dryg

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Strife91:

Det är ju det den gör. Dem här pengarna hamnar ju på någons konto. Är det inte ditt så är det någon annans.

KPI mäter inte ens inflation korrekt. Bostadspriser är ju inte ens med i indexet och indexet utesluter massor saker man kan köpa. Inte för att tala om de så kallade "kvalitetsjusteringar", vilket är en helt subjektiv bedömning de gör från sin sida, så de kan dra ner priset hur mycket de vill egentligen.

Så länge priset på Coca Cola inte ökar 7% per år eller biran för den delen. Sen har du ju glömt komponenten att kronan är en skvalpvaluta. Den kan ju tappa 2 kr mot USDn i ett nafs. Hur räknar du då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Strife91:

Det är ju det den gör. Dem här pengarna hamnar ju på någons konto. Är det inte ditt så är det någon annans.

KPI mäter inte ens inflation korrekt. Bostadspriser är ju inte ens med i indexet och indexet utesluter massor saker man kan köpa. Inte för att tala om de så kallade "kvalitetsjusteringar", vilket är en helt subjektiv bedömning de gör från sin sida, så de kan dra ner priset hur mycket de vill egentligen.

Visst. Men ditt mått tar ju inte hänsyn till faktisk tillväxt heller. Är det så att samhället faktiskt blir rikare så är det också rimligt att alla har mer.
Det är inte så att det du säger är poänlöst. Nä tvärt om kan det säkert vara så att KPI inte helt fångar upp rådande inflationstakt riktigt.
Men inflationen är heller inte likställd med ändringen i penningmängd. Det är två olika värden och det ska också behandlas som två olika värden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ingen som snackar om Volvo cars lansering imorgon?, missade att köpa pre, då de stänge av detta idag, 53 kr. kommer väl rusa i början...

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Strife91:

Det är ju det den gör. Dem här pengarna hamnar ju på någons konto. Är det inte ditt så är det någon annans.

KPI mäter inte ens inflation korrekt. Bostadspriser är ju inte ens med i indexet och indexet utesluter massor saker man kan köpa. Inte för att tala om de så kallade "kvalitetsjusteringar", vilket är en helt subjektiv bedömning de gör från sin sida, så de kan dra ner priset hur mycket de vill egentligen.

Oj, tänker du verkligen att hela ekonomin i Sverige är ett 0-summespel? Låter som att det skulle vara viktigare att ha koll på mängden pengar pengar i cirkulation än att värdet på den totala ekonomin stiger snabbare än inflationen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

@Strife91 hur tar du hänsyn till importerad inflation? Plötsligt har du något externt som påverkar Sveriges ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ja, KPI är ett mått av många på inflation. Tittar man bara på det så är det en förenklad, och i viss mån ofullständig bild. Men nej, ökad penningmängd är inte lika med ökad inflation eftersom produktivitet och befolkning också ökar. Ökad penningmängd skulle bara ha ett direkt 1=1 förhållande i ett fall där ALLA andra parametrar så som teknisk utveckling, prispress från konkurrenter, andra nationers ekonomier, andra valutor, produktivitet etc. var 100% oförändrade.

Jag vill inte vara dryg, men just nu låter du sådär tvärsäker som bara folk som just tittat på tre youtube-videos om "de onda centralbankerna" och därefter gått all in i guld/bitcoin/tulpaner brukar låta.

Det enda du nämner som är relevant är egentligen bara befolkningsmängden och den växer inte i närheten av penningmängden.

Även om du har tillväxt som matchar ökningen i pengamängd så fördelas den tillväxten inte jämnt om man inte fördelar pengarna jämnt heller.

*bort*

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Strife91:

Det enda du nämner som är relevant är egentligen bara befolkningsmängden och den växer inte i närheten av penningmängden.

Fast det stämmer inte. Befolkningsmängd, produktivitet, konkurrens och teknisk utveckling- både inom Sverige och relativt till de länder som vi har handelsutbyte med - påverkar alla inflationen. Hade det du sagt stämt rakt av så hade vi inte haft någon real förmögenhetstillväxt eller löneutveckling alls de senaste 100 åren. Vilket ju helt enkelt inte är sant.

Skrivet av Strife91:

Även om du har tillväxt som matchar ökningen i pengamängd så fördelas den tillväxten inte jämnt om man inte fördelar pengarna jämnt heller.

Ja, alltså hade den ökade pengamängden fördelats helt jämnt över hela befolkningen och ingen av dem hade utökat sin sparkvot i huvudtaget - och ingen produktivitetsökning hade skett - och ingen befolkningstillväxt hade skett osv... då hade vi haft en inflation som var helt likställd med ökningen av pengamängden. Men nu är det inte så, så därför har vi inte det.

Du har en relevant poäng i din resonemang: KPI är inte ett allomfattande mått på inflation, tittar man BARA på det så är det missvisande. Men därefter stämmer din tes inte fullt ut.

EDIT: Tillägg. Det finns flera studier som undersöker orsaksamband mellan utökad M1, M2 och inflation. Oftast finner man att det sambandet är ganska svagt. Se t.ex. https://www.usc.gal/economet/Journals3/ijaeqs/ijaeqs234.pdf

Där finner man bland annat att det t.om. att det ofta var det omvända förhållandet. Ökad inflation först - leder till att riksbank/stat trycker mer pengar för att kunna betala fordringsägare sen.

"For the complete sample period, the causality running from inflation to narrow money supply growth was stronger than that from narrow money supply growth to inflation"

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Efter en försäljning av en bostad så står nu jag och min sambo med ~500k i likvida medel som vi gärna vill placera.

Det är pengar vi tänker oss vilja använda om minst 10 år.

Hur skulle ni ha gjort?

All in i någon fond? Sprida ut det och köpa fonder lite då och då? All in i GME? Något annat tips?

Det klokaste och enklaste (kräver ingen tid), ett par indexfonder med låga avgifter.
Lägre avgifter = bättre.
Avanza Indexfonder Billigast -> Dyrast
Smartaste är väl att lägga in allt på en gång, men har man inte balls of steel så är det nog bättre att sprida ut över tid. Skulle börsen krascha så kan det nog bli lite svettigt ifall man lagt all in på direkten. Dock nog inget problem om man är långsiktig, 10+ år.

Exempelvis:
Globalfond
Sverigefond
Tillväxtmarknadsfond
Småbolagsfond
Investmentbolagsfond

Skulle ni vilja lägga ner lite mer tid och köpa enskilda aktier istället så skulle jag rekommendera att läsa lite böcker om att investera först.

"It is not hard to make money in the market. What is hard to avoid is the alluring temptation to throw your money away on short, get-rich-quick speculative binges. It is an obvious lesson, but one frequently ignored. -Burton G. Malkiel"

Dold text
Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NisseG91:

Efter en försäljning av en bostad så står nu jag och min sambo med ~500k i likvida medel som vi gärna vill placera.
Det är pengar vi tänker oss vilja använda om minst 10 år.

500k efter 10 år på svenska börsen blir 1 205 580 kr bara med compounding. Månadsparar du & sambon 5k/mån. ovanpå det, blir det 2,1 miljoner.

Från RK-bloggen:

Årsmedelavkastning: 9.24 % (CAGR).
76 % av alla år slutade plus.
Avkastning (genomsnitt): 10.93 %
Avkastning (median): 9.66 %.
Standardavvikelse: 19.8 %.
Utfall ett enskilt år med 95 % sannolikhet: -28,6 % till +50,5 %"

Notera det fetmarkerade. Det är en jävla rollercoaster-ride på börsen...

Detta är även om du kör indexfonder. Väljer du enskilda aktier, bitcoin osv. måste du ha ett psyke som klarar av det. Indexfonder passar de flesta, är du sjukligt intresserad av börsen (som av del av oss här i tråden), börja försiktigt så du inte bränner upp skiten direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Avanza Auto är omkonstruerad nu och innehaven ändrats samt lägre avgift, tycker ni den ser bra ut?.

https://www.avanza.se/avanza-auto.html

Detta känns som lite ett svar på Lysa med mera? Det finns väl dessutom flera olika Auto, har dom samma aktier bara olika fördelning mellan räntor och aktier eller kör dom olika sammansättning?

Permalänk
Medlem

Fick tilldelat 110 aktier volvo, kul

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Fick också en del av det jag sökte på Volvo Car, blir intressant att se om den låga freefloaten leder till en squeeze när indexfonder ska köpa på sig, som jag sett vissa spekulera om

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Fick också tilldelning, runt 10% av det jag tecknade mig för.

Permalänk
Medlem

Först var jag negativ till nya Volvo-aktien. Men vid närmare eftertanke är aktien in möjlighet att gå in i ett KINESISKT bilbolag utan en massa höga fondavgifter. Jag går in så fort jag har tillgängligt kapital på mitt ISK-konto. Exempelvis "Nio" har ett mycket högt aktievärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fick också tilldelning, runt 10% av det jag tecknade mig för.

Du måste sökt runt 4000 aktier, eller mer då?
Jag fick 26% av det jag sökte, på 5 olika konton. Utdelningen varierade mellan 15 och 100%

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Du måste sökt runt 4000 aktier, eller mer då?
Jag fick 26% av det jag sökte, på 5 olika konton. Utdelningen varierade mellan 15 och 100%

2000 aktier. jag sökte bara på ett konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

2000 aktier. jag sökte bara på ett konto.

Aha förstår! Verkar variera en del då, ett av kontona sökte jag 1800st och fick 15%.
Men det är alltid nått

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Aha förstår! Verkar variera en del då, ett av kontona sökte jag 1800st och fick 15%.
Men det är alltid nått

Har för mig att ju fler aktier du ansöker om att få teckna (från ett och samma konto) desto större chans till tilldelning av fler aktier.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Har för mig att ju fler aktier du ansöker om att få teckna (från ett och samma konto) desto större chans till tilldelning av fler aktier.

Det är olika från fall till fall.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av mackanj:

Har för mig att ju fler aktier du ansöker om att få teckna (från ett och samma konto) desto större chans till tilldelning av fler aktier.

Tveksam då jag brukade teckna för en kvarts miljon men fick aldrig något. Kan dock vara så i vilket fall!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

min far har aktier i dala energi, som gått från 35 till 112k, ha kvar eller sälja? tänker att de har en ordentlig peak, 100% upp senaste året typ. samtidigt har ju energibolag framtiden för sig? tredubbling av elpriset osv

https://www.pepins.com/shc/dala-energi-a/trading

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HickeHiskelig:

min far har aktier i dala energi, som gått från 35 till 112k, ha kvar eller sälja? tänker att de har en ordentlig peak, 100% upp senaste året typ. samtidigt har ju energibolag framtiden för sig? tredubbling av elpriset osv

https://www.pepins.com/shc/dala-energi-a/trading

Jag har själv som grundregel att sälja av 50% vid 100% avkastning så i din fars fall skulle jag sålt av häften, men det kan ni bara själva bestämma, finns ju dom som aldrig säljer utan gifter sig med aktien och behåller livet ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

min far har aktier i dala energi, som gått från 35 till 112k, ha kvar eller sälja? tänker att de har en ordentlig peak, 100% upp senaste året typ. samtidigt har ju energibolag framtiden för sig? tredubbling av elpriset osv

https://www.pepins.com/shc/dala-energi-a/trading

Behövs pengarna nu? Isf sälj.

Är det mycket pengar att förlora? Isf sälj.

Är det den enda aktien som ägs i en portfölj? Om inte hur stor vikt har aktien? Är det för stor vikt jämfört med resterande så sälj av vinsten för att balansera risken.

Hur påläst om bolaget? Stora visioner? Bra framtidsutsikter? Gräv lite i det, kanske det är snuskigt undervärderat?

Fundamentan god? Bra vinster/marginal? Ändras det till det sämre så kan de vara ett sälj.

Inget intresse av att plugga på om aktien? Isf sälj.

Vill du gambla? Isf behåll. Men då under förutsättning att du är beredd att förlora vinsten.

Rör det upp mycket känslor med vinsten? Sälj sälj sälj! Lita aldrig på dina känslor

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"