Permalänk
Medlem

Köpte in mig i SBB denna veckan inför rapport nästa vecka, hoppas man inte brände sig men jag har förhoppningarna uppe

Permalänk
Avstängd

Hej.

Kanske en dum fråga, men kan man förlora pengar som man sätter in på ett ISK konto.

Hur fungerar hela processen egentligen?

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Hej.

Kanske en dum fråga, men kan man förlora pengar som man sätter in på ett ISK konto.

Hur fungerar hela processen egentligen?

Mvh.

Om du har likvider som bara ligger på ISK?
Nej, men du kommer att få betala skatt för varje kvartal pengarna ligger där.
Så tekniskt sett förlorar du

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av padinni:

Köpte in mig i SBB denna veckan inför rapport nästa vecka, hoppas man inte brände sig men jag har förhoppningarna uppe

rapportspeka brukar jag göra i warranter, då kan du gå in med en mindre insats, nu vet jag dok inte om det finns några i sbb. Om du nu bara var ute efter att rapportspeka vill säga.

Sedan riskerar man att förlotra rubbet snabbt i en wurre, det ska man ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Hej.

Kanske en dum fråga, men kan man förlora pengar som man sätter in på ett ISK konto.

Hur fungerar hela processen egentligen?

Mvh.

Om pengarna bara ligger på kontot kan du inte bli av med dem, förutom skatten. Om du köper papper som går åt skogen så ja, du kan teoretiskt förlora hela rasket.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Om pengarna bara ligger på kontot kan du inte bli av med dem, förutom skatten. Om du köper papper som går åt skogen så ja, du kan teoretiskt förlora hela rasket.

Okej, tänker lägga undan pengar varje månad.

11 000kr i slutet på varje månad.

Hoppas ränta på ränta. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Okej, tänker lägga undan pengar varje månad.

11 000kr i slutet på varje månad.

Hoppas ränta på ränta. 👍

Ränta på ränta... hoppas du inte menar "sparkonto" för på ISK är räntan 0% just nu. ISK är endast för aktier / aktiefonder pga den årliga skatten, som har ett minimum på 0.375%, troligtvis 2-3 gånger denna nivå i skatt detta år pga inflationen pushar upp räntorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Okej, tänker lägga undan pengar varje månad.

11 000kr i slutet på varje månad.

Hoppas ränta på ränta. 👍

Lägger man in pengar på ISK är det för att investera i börshandlade produkter. Annars är det sparkonto som gäller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SLINKY95:

Okej, tänker lägga undan pengar varje månad.

11 000kr i slutet på varje månad.

Hoppas ränta på ränta. 👍

Du får ingen ränta på pengarna om de bara ligger där och skvallpar på kontot, de ska investeras.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/sparstrateg...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Du får ingen ränta på pengarna om de bara ligger där och skvallpar på kontot, de ska investeras.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/sparstrateg...

Men om jag investerar pengarna på fonder från mitt ISK konto, så kan jag väl förlora pengarna?

Alla verkar ju hypa detta som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Men om jag investerar pengarna på fonder från mitt ISK konto, så kan jag väl förlora pengarna?

Alla verkar ju hypa detta som fan.

Självklart kan du förlora pengarna om du investerar dem men det är ju onödigt att bara ha pengarna liggandes på ett ISK då du kommer behöva skatta för dem i onödan i så fall.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SLINKY95:

Men om jag investerar pengarna på fonder från mitt ISK konto, så kan jag väl förlora pengarna?

Alla verkar ju hypa detta som fan.

Skrivet av SLINKY95:

Okej, tänker lägga undan pengar varje månad.

11 000kr i slutet på varje månad.

Hoppas ränta på ränta. 👍

Ja, ränta på ränta får du om de investerade pengarna går plus. Om du investerar dom i fonder eller aktier så finns det alltid en risk att man förlorar pengar. Förmodligen gör man dock inte det om man kör fonder över längre period, men kortsiktigt så absolut fullt möjligt. En av mina fonder är minus 20% sen jag köpte den. Det har blivit rätt många tusen nu. Men de ska ligga där i 5 år till så det kan repa sig.

ISK konto kan du se som vilket bankkonto som helst. Skillnaden är att pengarna där på skattas. Pengarna på ISK-kontot är till för att köpa fonder/aktier med. Det är enkelt, och lätt att starta. Därför hyllar folk det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Ja, ränta på ränta får du om de investerade pengarna går plus. Om du investerar dom i fonder eller aktier så finns det alltid en risk att man förlorar pengar. Förmodligen gör man dock inte det om man kör fonder över längre period, men kortsiktigt så absolut fullt möjligt. En av mina fonder är minus 20% sen jag köpte den. Det har blivit rätt många tusen nu. Men de ska ligga där i 5 år till så det kan repa sig.

ISK konto kan du se som vilket bankkonto som helst. Skillnaden är att pengarna där på skattas. Pengarna på ISK-kontot är till för att köpa fonder/aktier med. Det är enkelt, och lätt att starta. Därför hyllar folk det.

Nu förstår jag, tusen tack. 👍

Permalänk
Medlem

Vill inte veta hur det har gått för mig på börsen. Det ligger säkert sämre till nu än självaste coronacrashen. Hur ser det ut för er andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vill inte veta hur det har gått för mig på börsen. Det ligger säkert sämre till nu än självaste coronacrashen. Hur ser det ut för er andra?

Gått back 5,75 % i år om du syftade på i år.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Vill inte veta hur det har gått för mig på börsen. Det ligger säkert sämre till nu än självaste coronacrashen. Hur ser det ut för er andra?

Det var ju mycket värre på Corona-kraschen. Ligger väl några hundratusen i back sen toppen i november.

Men ligger du i indexfonder så är det bara fortsätta att köpa. Om 5-10 år så är det här bara ett hack i kurvan och du tänker…..varför köpte jag inte mer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Okej, tänker lägga undan pengar varje månad.

11 000kr i slutet på varje månad.

Hoppas ränta på ränta. 👍

"Ränta på ränta" är egentligen ett lite missvisande uttryck när det gäller investeringar, även om effekten på aktier/fonder är den samma som man får om man har pengar på ett konto med ränta över en längre tid.

T.ex. om du köper en aktie för 100kr, och den efter ett tag är värd 200kr, så kommer en ytterligare ökning av 10% till 220kr motsvara 20kr uppgång, vilket är 20% av GAV (genomsnittliga anskaffningsvärdet, dvs. vad du betalade).

Men du måste givetvis köpa något för att detta ska kunna hända, och aktier och fonder går både upp och ned, så visst kan du förlora pengar. Dock över lång tid (10 år eller så) så blir risken att värdet ska vara lägre än vid köpet väldigt liten.

Men iom att du måste köpa något så är en relevant fråga är om du vet hur du tänkt bygga din portfölj, dvs. vilket aktier och fonder du ska köpa/har köpt?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det var ju mycket värre på Corona-kraschen. Ligger väl några hundratusen i back sen toppen i november.

Men ligger du i indexfonder så är det bara fortsätta att köpa. Om 5-10 år så är det här bara ett hack i kurvan och du tänker…..varför köpte jag inte mer då?

Under coronakraschen tappade jag ganska exakt en fjärdedel av värdet på en månad. Sedan dess är jag upp ungefär 45%.
Året hittills har inte varit munternt, men jag ligger något bättre än OMX som dippat 15% i skrivande stund.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

"Ränta på ränta" är egentligen ett lite missvisande uttryck när det gäller investeringar, även om effekten på aktier/fonder är den samma som man får om man har pengar på ett konto med ränta över en längre tid.

T.ex. om du köper en aktie för 100kr, och den efter ett tag är värd 200kr, så kommer en ytterligare ökning av 10% till 220kr motsvara 20kr uppgång, vilket är 20% av GAV (genomsnittliga anskaffningsvärdet, dvs. vad du betalade).

Men du måste givetvis köpa något för att detta ska kunna hända, och aktier och fonder går både upp och ned, så visst kan du förlora pengar. Dock över lång tid (10 år eller så) så blir risken att värdet ska vara lägre än vid köpet väldigt liten.

Men iom att du måste köpa något så är en relevant fråga är om du vet hur du tänkt bygga din portfölj, dvs. vilket aktier och fonder du ska köpa/har köpt?

Bra beskrivet.

Är nybörjare så vet inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Bra beskrivet.

Är nybörjare så vet inte riktigt.

Skulle kört med nån fondrobot i din sits, det ger dig bäst riskjusterad avkastning.

Läs denna.

https://rikatillsammans.se/kom-igang/borja-spara-och-invester...

Permalänk

Hej vart köper ni bitcoins? Jag har bara provat Safello men tycker avgift/courtage är på tok för dyrt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hej vart köper ni bitcoins? Jag har bara provat Safello men tycker avgift/courtage är på tok för dyrt.

På t.ex Revolut så kan man investera i diverse coins inklusive Bitcoin utan att köpa själv dom själv. Borde gå på andra ställen med kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

En närstående har under sitt arbetsliv fått en hel del aktier i ett stort svenskt bolag (OMXS30).
Dessa ligger på ett vanligt AF, och då blir det en hel del i skatt på utdelningarna.

Bolagets kurs har tagit stryk pga kriget osv. Hade det varit värt att sälja nu och köpa tillbaka på ISK?
GAV är väldigt lågt så det utlöser skatt på försäljningen, så i praktiken kan kan man inte få lika många aktier när man köper tillbaka, men i kronor kommer utdelningarna vara större.

Hur ska man tänka?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En närstående har under sitt arbetsliv fått en hel del aktier i ett stort svenskt bolag (OMXS30).
Dessa ligger på ett vanligt AF, och då blir det en hel del i skatt på utdelningarna.

Bolagets kurs har tagit stryk pga kriget osv. Hade det varit värt att sälja nu och köpa tillbaka på ISK?
GAV är väldigt lågt så det utlöser skatt på försäljningen, så i praktiken kan kan man inte få lika många aktier när man köper tillbaka, men i kronor kommer utdelningarna vara större.

Hur ska man tänka?

Inga andra värdepapper vars förluster det går att kvitta mot?
Annars är det väl precis som du beskriver, sätt upp siffrorna i excel och se hur många år det tar för de högre utdelningarna att löna sig. Därefter är de bara en bedömning om hur sannolikt det är att förutsättningarna för ISK förändras (potentiellt regeringsskifte, ändrade räntor som påverkar schablonbeskattningen på ISK, etc).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En närstående har under sitt arbetsliv fått en hel del aktier i ett stort svenskt bolag (OMXS30).
Dessa ligger på ett vanligt AF, och då blir det en hel del i skatt på utdelningarna.

Bolagets kurs har tagit stryk pga kriget osv. Hade det varit värt att sälja nu och köpa tillbaka på ISK?
GAV är väldigt lågt så det utlöser skatt på försäljningen, så i praktiken kan kan man inte få lika många aktier när man köper tillbaka, men i kronor kommer utdelningarna vara större.

Hur ska man tänka?

Jag gjorde precis så här på aktierna i företaget som vi "får".
Dock ingen utdelningsaktie men samtidigt så blev skillnaden mellan inköp/försäljning låg när vi hade en dipp så att jag passade på att göra som du säger och flytta in aktierna i ISK:en.

När aktien går tillbaka till normal nivå så kommer jag att ha några tusen i fördel jämfört med att ha dem på AF.

För din närståendes del, är han/hon övertagade om att aktien kommer att gå tillbaka (upp) i framtiden. Ja då är det väl värt att göra detta. Se också ovan tankar from @bubbelbabbel

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Bolagets kurs har tagit stryk pga kriget osv. Hade det varit värt att sälja nu och köpa tillbaka på ISK?

Hur ska man tänka?

Beror på hur räntan utvecklas och sparhorisont:

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Råkade få lite semesterdagar i pengar så nu har jag 100k som bränner på kontot. Funderar på om det är läge att kanske köpa OMX indexfonder för hela klabbet eller ska man avvakta lite till?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tack för matnyttiga svar!

Skrivet av bubbelbabbel:

Inga andra värdepapper vars förluster det går att kvitta mot?
Annars är det väl precis som du beskriver, sätt upp siffrorna i excel och se hur många år det tar för de högre utdelningarna att löna sig. Därefter är de bara en bedömning om hur sannolikt det är att förutsättningarna för ISK förändras (potentiellt regeringsskifte, ändrade räntor som påverkar schablonbeskattningen på ISK, etc).

Inte något av större värde som kan säljas med förlust, vad jag vet, men man får passa i så fall.
Ska prova mig på detta i Excel, kan simulera alla tänkbara extremfall. Det är dock svårt att förutsäga framtiden för ISK

Skrivet av Gustav-P:

Jag gjorde precis så här på aktierna i företaget som vi "får".
Dock ingen utdelningsaktie men samtidigt så blev skillnaden mellan inköp/försäljning låg när vi hade en dipp så att jag passade på att göra som du säger och flytta in aktierna i ISK:en.

När aktien går tillbaka till normal nivå så kommer jag att ha några tusen i fördel jämfört med att ha dem på AF.

För din närståendes del, är han/hon övertagade om att aktien kommer att gå tillbaka (upp) i framtiden. Ja då är det väl värt att göra detta. Se också ovan tankar from @bubbelbabbel

Ja om kursen ligger runt ens GAV då känns det som ett lättare beslut. Jag har inte räknat efter så noga, men tror det är några hundra procent uppgång vi pratar i snitt på innehavet.

Har du länk där man kan läsa lite mer om förutsättningarna bakom denna tabell? Det skiljer en hel del mellan en aktie som ger utdelning och inte. Är utdelningen tillräckligt hög kan det aldrig löna sig på AF, tänker jag spontant, men kan ha fel

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Försöker konsolidera mitt sparande till Nordnet för att få en bättre översikt.
Det verkar dock som om min nuvarande ETF för s&p500 (vanguard, VOIG) inte går att handla via nordnet. Någon som har förslag på en annan etf som följer s&p? Gärna sen som inte ger utdelning om det är möjligt.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Tackar Skistar som är upp 75 % på 12 månader, och Tele2 som är upp 20 %. Annars hade min portfölj varit på rött för året.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF