Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Liten allmän fundering.
Om man har lån, borde man inte betala av det innan istället för att ha så stor buffert? Alltså i situationer där man behöver ut med en större summa pengar inom ett par år.

Det låter kanske självklart haha, men när räntorna var låga satt jag med en stor buffert i väntan på husköp.
Nu ökade ju månadskostnaden på lånet märkbart i år så jag gjorde istället några rejäla extraamorteringar.
Nackdelen är kanske om man har amorteringsfritt (som jag) och man vill öka lånet igen. Då antar jag att man tvingas amortera igen beroende på storlek på lånet.

I övrigt månadssparar jag ungefär halva lönen och resten går till utgifter.
Har varit lockande att trycka in lite mer på börsen och därmed ta det sista av långsiktiga bufferten, men tvekar. Har förstås en kortsiktigt buffert också, på ett par månadslöner, om något skulle krisa.

Hur skulle du gjort?

Allt handlar ju om den riskjusterade avkastningen du kan få på dina pengar, MEN framförallt vad som passar DITT liv. Man kan ju aldrig vara 100% säker på vad som sker oavsett vad du väljer, men iaf. De flesta kommer aldrig att göra perfekta ekonomiska valen, det du kan göra är att välja att placera dina pengar som ger dig möjlighet till att leva ditt bästa liv i olika scenarion. Pengarna i sig har ju inget värde, frågan är hur du vill leva ditt liv och vad du kan eller inte kan acceptera om olika saker händer. T.ex. börsnedgång under ett antal år, hög ränta, hög inflation, minskad köpkraft av svenska kronor. Vad kan ske om 1, 3, 5, 10, 20 år? Du kan ju teoretiskt planera olika delar av ditt sparande på olika horisonter och för olika scenarios. Hur mycket vill du jobba, vad, var? Osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Liten allmän fundering.
Om man har lån, borde man inte betala av det innan istället för att ha så stor buffert? Alltså i situationer där man behöver ut med en större summa pengar inom ett par år.

Det låter kanske självklart haha, men när räntorna var låga satt jag med en stor buffert i väntan på husköp.
Nu ökade ju månadskostnaden på lånet märkbart i år så jag gjorde istället några rejäla extraamorteringar.
Nackdelen är kanske om man har amorteringsfritt (som jag) och man vill öka lånet igen. Då antar jag att man tvingas amortera igen beroende på storlek på lånet.

I övrigt månadssparar jag ungefär halva lönen och resten går till utgifter.
Har varit lockande att trycka in lite mer på börsen och därmed ta det sista av långsiktiga bufferten, men tvekar. Har förstås en kortsiktigt buffert också, på ett par månadslöner, om något skulle krisa.

Hur skulle du gjort?

Vad ska man med en långsiktig buffert om bostadsköpet redan är gjort, kan man fråga sig. Kanske köpa bil? Kanske köpa hus? Finns det dock inga stora inköp i planerna de närmsta 5 åren så verkar det onödigt att sitta på mer än ~3 månadslöner.

Själv tror jag ju man får mer avkastning på börsen än vad räntan kommer att bli de närmsta åren, om man stoppar in pengarna där nu, så det hade jag gjort!

Men gillar du inte risk så är det ju alltid en bra grej att amortera. Du kan också göra båda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Hur skulle du gjort?

Jag betalade av lånet på huset.

Permalänk
Medlem

Så länge det finns lån i bakgrunden tycker jag inte man kan säga att man har en buffert. Visst att man har pengar tillgängliga som man valt att inte amortera med, men de så kallade buffertpengarna är ju i praktiken bara lånade och lagda på ett konto. Så länge de inte ligger placerade någonstans där de växer mer än räntan de är lånade till anser jag att man lurar sig själv, den bufferten är bara en förtäckt kredit.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Så länge det finns lån i bakgrunden tycker jag inte man kan säga att man har en buffert. Visst att man har pengar tillgängliga som man valt att inte amortera med, men de så kallade buffertpengarna är ju i praktiken bara lånade och lagda på ett konto. Så länge de inte ligger placerade någonstans där de växer mer än räntan de är lånade till anser jag att man lurar sig själv, den bufferten är bara en förtäckt kredit.

Det du säger där är att man inte har några egna pengar om man samtidigt har ett lån, oavsett om det lånet bärs upp av tillgångar på andra ställen. Drar man det till sin spets måste man med den logiken anse att man lånat till maten man köper också för att resonemanget skall hålla, investeringarna har man också lånat till ifall man har ett bostadslån, CSN-lån osv. Tycker det är ett rätt konstigt sätt att se på pengar, det intressanta är snarare sagt vad nettot av skulder och tillgångar ligger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Så länge det finns lån i bakgrunden tycker jag inte man kan säga att man har en buffert. Visst att man har pengar tillgängliga som man valt att inte amortera med, men de så kallade buffertpengarna är ju i praktiken bara lånade och lagda på ett konto. Så länge de inte ligger placerade någonstans där de växer mer än räntan de är lånade till anser jag att man lurar sig själv, den bufferten är bara en förtäckt kredit.

Inte så ekonomi fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Så länge det finns lån i bakgrunden tycker jag inte man kan säga att man har en buffert. Visst att man har pengar tillgängliga som man valt att inte amortera med, men de så kallade buffertpengarna är ju i praktiken bara lånade och lagda på ett konto. Så länge de inte ligger placerade någonstans där de växer mer än räntan de är lånade till anser jag att man lurar sig själv, den bufferten är bara en förtäckt kredit.

I sådana fall tappar ju ordet mer eller mindre sin betydelse då väldigt få har en faktisk buffert, och de som kan sägas ha det är de som antagligen behöver det minst. Det är ju också något man väljer att ha istället för att lägga pengarna på ett annat ställe, t.ex. investering eller avbetalning av lån. Så det faktum att det "kostar" i att ha en buffert jämtemot konsumption eller en mer "optimerad" placering, just för att få tillgång till likvida medel vid behov oberoende om man har lån, är ju snarare det som definierar det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Så länge det finns lån i bakgrunden tycker jag inte man kan säga att man har en buffert. Visst att man har pengar tillgängliga som man valt att inte amortera med, men de så kallade buffertpengarna är ju i praktiken bara lånade och lagda på ett konto. Så länge de inte ligger placerade någonstans där de växer mer än räntan de är lånade till anser jag att man lurar sig själv, den bufferten är bara en förtäckt kredit.

Du verkar inte riktigt förstå hur lån fungerar va?

Jag hade hållt med dig ifall banken bara kan knacka på imorgon och kräva hela lånet tillbaka men så är det ju inte.

Är dina tillgångar större än dina skulder kan man visst räkna med likvider som buffert.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Så länge det finns lån i bakgrunden tycker jag inte man kan säga att man har en buffert. Visst att man har pengar tillgängliga som man valt att inte amortera med, men de så kallade buffertpengarna är ju i praktiken bara lånade och lagda på ett konto. Så länge de inte ligger placerade någonstans där de växer mer än räntan de är lånade till anser jag att man lurar sig själv, den bufferten är bara en förtäckt kredit.

Du får inte glömma att bostaden har ju ett värde i sig. Det är det du tar lån på med den som säkerhet. Okej om du bara hade ett blancolån på 4 miljoner och du har en miljon i buffert. Då håller jag med ditt resonemang.

Permalänk
Medlem

HÖG RISK - men billigt.

I början av året noterades ett företag som heter EQRX på Nasdaq. Ett läkemedelsföretag vars affärsidé är att lansera "me too"-produkter med välkänd mode of action och disease target = låg risk att misslyckas i kliniska försök - med syfte att kunna erbjuda väsentligt lägre priser till marknaden.

De har fyra molekyler i fas3-program och en i fas2 - som väntat är samtliga i terapiområden med etablerade konkurrenter, men med _enorma_ försäljningsvolymer. Idag släpptes Q3-rapporten. Dystra siffror - de släpper en molekyl i fas IV och deras affärsmodell vacklar; snarare än att lansera till ett lågt pris i US går de på paritet med befintliga produkter.

Marknaden slaktar deras aktie, som är ner cirka 30% idag (3,84 USD just nu).
Market cap på 1,86 MdrUSD. Jag är inte säker på att deras affärsmodell är hållbar, men om de kan leverera på några av sina fas 3-program så är det ett extremt billigt företag. Mycket hög risk, men jag tycker att det ser billigt ut och har just ökat min position ordentligt.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Tack för intressant diskussion runt min fråga om amortering vs buffert.
Har vidgat mitt perspektiv känner jag

In other news, inte ofta man ser USA-börsen vara upp 4% sen gårdagen.
Kan hoppas att räntehöjningarna gett resultat.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv

Nasdaq upp 6,33 nu, haha, underbart.

Permalänk
Medlem

Kändes lite ovanligt när man loggar in på Avanza och ser att flera av aktierna man äger är +10% idag.

Permalänk
Medlem

Säger själv att inte time:a marknaden, men jag brukar bara köpa när det är rött. Borde ha köpt för 10K i måndags istället för 5K. Hade jag en jävla aning att det skulle stiga? Absolut inte. Tyvärr är jag så okunnig om marknaden att det enda jag kan vara med är i det långa game:t. Hur kul är det att sitta på 85% cash nu liksom?där det enda säkra är att inflationen på 10% äter upp din köpkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Säger själv att inte time:a marknaden, men jag brukar bara köpa när det är rött. Borde ha köpt för 10K i måndags istället för 5K. Hade jag en jävla aning att det skulle stiga? Absolut inte. Tyvärr är jag så okunnig om marknaden att det enda jag kan vara med är i det långa game:t. Hur kul är det att sitta på 85% cash nu liksom?där det enda säkra är att inflationen på 10% äter upp din köpkraft.

Sålde tidigt 2022 och har allt på 2 % ränta.
Jag avser inte använda dessa cash på mat, bil eller energi. Däremot skal dom investeras igen, så har ingen problem med 10 % inflation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Säger själv att inte time:a marknaden, men jag brukar bara köpa när det är rött. Borde ha köpt för 10K i måndags istället för 5K. Hade jag en jävla aning att det skulle stiga? Absolut inte. Tyvärr är jag så okunnig om marknaden att det enda jag kan vara med är i det långa game:t. Hur kul är det att sitta på 85% cash nu liksom?där det enda säkra är att inflationen på 10% äter upp din köpkraft.

Det finns ingen som kan förutspå börsen, och sitter man helt likvid är det svårt som satan att kliva in igen, man riskerar att missa år av uppgång om det vill sig illa. Jag har kollegor som sålde ut sig i raset 2007-2008 och satt på perongen i flera år innan de vågade gå in igen, och nån satt i räntefonder i flera år som inte gav ett piss.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kml:

Sålde tidigt 2022 och har allt på 2 % ränta.
Jag avser inte använda dessa cash på mat, bil eller energi. Däremot skal dom investeras igen, så har ingen problem med 10 % inflation.

Har du någon strategi när du går in igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

HÖG RISK - men billigt.

I början av året noterades ett företag som heter EQRX på Nasdaq. Ett läkemedelsföretag vars affärsidé är att lansera "me too"-produkter med välkänd mode of action och disease target = låg risk att misslyckas i kliniska försök - med syfte att kunna erbjuda väsentligt lägre priser till marknaden.

De har fyra molekyler i fas3-program och en i fas2 - som väntat är samtliga i terapiområden med etablerade konkurrenter, men med _enorma_ försäljningsvolymer. Idag släpptes Q3-rapporten. Dystra siffror - de släpper en molekyl i fas IV och deras affärsmodell vacklar; snarare än att lansera till ett lågt pris i US går de på paritet med befintliga produkter.

Marknaden slaktar deras aktie, som är ner cirka 30% idag (3,84 USD just nu).
Market cap på 1,86 MdrUSD. Jag är inte säker på att deras affärsmodell är hållbar, men om de kan leverera på några av sina fas 3-program så är det ett extremt billigt företag. Mycket hög risk, men jag tycker att det ser billigt ut och har just ökat min position ordentligt.

Är väl inte konstigt att de rasar ännu mer efter nyheterna som släpptes igår?

Ett företag man enbart skall satsa pengar i som man inte behöver igen, som att köpa en trisslott.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Är väl inte konstigt att de rasar ännu mer efter nyheterna som släpptes igår?

Ett företag man enbart skall satsa pengar i som man inte behöver igen, som att köpa en trisslott.

Du får ju förklara ditt resonemang om du ska hävda något sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Är väl inte konstigt att de rasar ännu mer efter nyheterna som släpptes igår?

Ett företag man enbart skall satsa pengar i som man inte behöver igen, som att köpa en trisslott.

Helt rimligt att de föll igår, precis som vi båda säger - och definitivt hög risk.
Anledningen till att jag tycker att de är intressanta är att hela deras affärsmodell är i gungning, vilket marknaden helt naturligt straffar. Samtidigt sitter de på långt framskridna kliniska program inom blockbuster-terapier (flera inom megablockbusters). Som ett exemepl: PD-1/PD-L1 hade en global försäljning på 50 miljarder USD 2021 (CAGR drygt 10%).

Min gissning är att EQRx kommer att bli uppköpta. Deras affärsmodell håller inte, USA är inte redo att premiera lägre läkemedelspriser på det sätt som EQRx trodde - de hade helt enkelt inte gjort sin läxa och frågan är om de kan vända det här. Vilket är varför jag tycker att det är intressant; med den portfölj de har är de attraktiva för ett läkemedelsbolag med en medelstor-stor kassa. Med en prispremie på 50% skulle kostnaden vara lägre än 3 miljarder USD. Som jämförelse kan nämnas att Pfizer köpte Biohaven (som hade en enda produkt - för migrän) för drygt 11 miljarder USD.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Köpte lite Sinch nu på morgonen. men det verkar ju inte så bra, den har bara gått ner. Nu har jag inga summor i aktier, nästan allt är i fonder. Har bara precis börjat, lite över en månad sen, och efter gårdagens uppgång ligger alla mina fonder på plus.
Sen testar jag med en väldigt liten summa aktier, mest för att lära mig. Hade tidigare Volvo Car som jag sålde med 10% vinst efter 1 vecka. Sen testade jag Tele2 men dom rörde sig ingenstans. Nu köpte jag Sinch men dom har gått ner. Vad jag testar med aktier är att behålla dom under en kort period och sen sälja. Men det är som sagt väldigt liten summa, så det är mest på skoj och funkar bra så länge man inte behöver betala courtage.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Köpte lite Sinch nu på morgonen. men det verkar ju inte så bra, den har bara gått ner. Nu har jag inga summor i aktier, nästan allt är i fonder. Har bara precis börjat, lite över en månad sen, och efter gårdagens uppgång ligger alla mina fonder på plus.
Sen testar jag med en väldigt liten summa aktier, mest för att lära mig. Hade tidigare Volvo Car som jag sålde med 10% vinst efter 1 vecka. Sen testade jag Tele2 men dom rörde sig ingenstans. Nu köpte jag Sinch men dom har gått ner. Vad jag testar med aktier är att behålla dom under en kort period och sen sälja. Men det är som sagt väldigt liten summa, så det är mest på skoj och funkar bra så länge man inte behöver betala courtage.

Det är ju som att köpa en lott om man inte orkar göra en analys (fundamental eller tekniskt). Speciellt om man kör swingtrading (behålla kort, men inte så kort som daytrading). Varför verkade Sinch bra? Du måste ju ställa frågorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zosma:

Köpte lite Sinch nu på morgonen. men det verkar ju inte så bra, den har bara gått ner. Nu har jag inga summor i aktier, nästan allt är i fonder. Har bara precis börjat, lite över en månad sen, och efter gårdagens uppgång ligger alla mina fonder på plus.
Sen testar jag med en väldigt liten summa aktier, mest för att lära mig. Hade tidigare Volvo Car som jag sålde med 10% vinst efter 1 vecka. Sen testade jag Tele2 men dom rörde sig ingenstans. Nu köpte jag Sinch men dom har gått ner. Vad jag testar med aktier är att behålla dom under en kort period och sen sälja. Men det är som sagt väldigt liten summa, så det är mest på skoj och funkar bra så länge man inte behöver betala courtage.

Du verkar ha missat några saker med att investera i aktier. Det handlar ju om att kunna värdera bolag på rätt sätt och om du kan hitta något som du tror är undervärderat baserat på verkligheten (plus vad som ligger framåt, som tillslut blir verklighet eller inte) och så köper du det, sedan tar det normalt sätt lång tid innan du faktiskt gör vinst. Det känns givetvis bra om det går upp fort å dåligt om det går ner fort, men vad som är relevant på lång sikt är ju hur bolaget faktiskt går och om du köpt till ett pris som är vettigt relativt till hur bra det går för bolaget.

Tänk på att varje gång du köper eller säljer så finns det någon annan på andra sidan försäljningen...

Permalänk
Inaktiv

Fast han skrev ju att han har det mesta i fonder och bara leker runt med aktier, sluta tjura.

Det är ett asbra sätt att lära sig, köp/sälj lite random, undra varför kursen gick som den gick, sen lär man sig lite om TA, kollar på grafer, klickar in på nyhets-fliken på aktien & kopplar samband där, hur aktierekar påverkar.

Kör hårt, ta dock inte size fören du har ett bra trackrecord på trading. Du får samma "kick" av bra trades även med små belopp. Trading-sajterna har ju varningstext med typ "70% av våra kunder förlorar pengar" så du gör helt rätt med att vara i fonder primärt & sen lika runt med aktier på skoj/learning new stuff/whatever.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon344829:

Fast han skrev ju att han har det mesta i fonder och bara leker runt med aktier, sluta tjura.

Det är ett asbra sätt att lära sig, köp/sälj lite random, undra varför kursen gick som den gick, sen lär man sig lite om TA, kollar på grafer, klickar in på nyhets-fliken på aktien & kopplar samband där, hur aktierekar påverkar.

Kör hårt, ta dock inte size fören du har ett bra trackrecord på trading. Du får samma "kick" av bra trades även med små belopp. Trading-sajterna har ju varningstext med typ "70% av våra kunder förlorar pengar" så du gör helt rätt med att vara i fonder primärt & sen lika runt med aktier på skoj/learning new stuff/whatever.

Sluta tjura? Sluta säga nonsense. Det är inte ett "asbra sätt" att lära sig på".

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inga pengar, det är bara 16 aktier i Sinch, alltså ca 650 kr. Det gör jag än så länge bara på skoj. Mest för att se lite hur dom rör sig, om man skulle lägga in mer pengar, då måste man göra lite bättre koll. Och det blir säkert aktuellt längre fram, just nu är det bara för att se lite vad som händer och ha någon aktie att följa med.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon344829:

Fast han skrev ju att han har det mesta i fonder och bara leker runt med aktier, sluta tjura.

Det är ett asbra sätt att lära sig, köp/sälj lite random, undra varför kursen gick som den gick, sen lär man sig lite om TA, kollar på grafer, klickar in på nyhets-fliken på aktien & kopplar samband där, hur aktierekar påverkar.

Kör hårt, ta dock inte size fören du har ett bra trackrecord på trading. Du får samma "kick" av bra trades även med små belopp. Trading-sajterna har ju varningstext med typ "70% av våra kunder förlorar pengar" så du gör helt rätt med att vara i fonder primärt & sen lika runt med aktier på skoj/learning new stuff/whatever.

Han bör börja med hur man värderar aktier fundamentalt först, balansräkning, p/e, p/s, eget kapital/aktie osv. Sedan gå mot penningpolitik, makro även om dessa är mindre viktiga i längre tidsperioder.

Sen kan man börja med TA, spå i grafer osv.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Nu är det ju inga pengar, det är bara 16 aktier i Sinch, alltså ca 650 kr. Det gör jag än så länge bara på skoj. Mest för att se lite hur dom rör sig, om man skulle lägga in mer pengar, då måste man göra lite bättre koll. Och det blir säkert aktuellt längre fram, just nu är det bara för att se lite vad som händer och ha någon aktie att följa med.

Vill du bara leka så finns det konton med riktiga kurser, men fiktiva pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Vill du bara leka så finns det konton med riktiga kurser, men fiktiva pengar.

Det är som att spela poker utan pengar, det fungerar inte eftersom du ändrar förutsättningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är som att spela poker utan pengar, det fungerar inte eftersom du ändrar förutsättningarna.

Visst så tappar man den psykologiska effekten när man inte är där med riktiga pengar. Men alla vet att det är börspsykologin som får småspararna sälja på botten och köpa på toppen. Så att sitta där med småpengar ger inte heller något. Jag menar , säg att du har 1 miljon och du satsar 200K på en aktie som går ned 30%, orkar du stå emot lika bra om du bara hade satsat 2K på samma aktie?