Permalänk
Medlem

Skära/borra i plexi eller liknande

Då jag misstänker att ni moddare kan ha viss erfarenhet av sådana material som jag kan komma att arbeta i så hoppas jag det är ok att jag ställer min fråga här, trots att den inte handlar om datorer.

Jag har fått i uppdrag att byta ut glaset på en klocka. Pga konstruktionen så spricker glaset tydligen lätt, varför ägaren ville ha plexi eller ngt liknande istället. Klockglaset består av en ca 30 cm (i diameter) stor cirkel, med ett 15-16 cm stort hål i mitten (dvs det är en 7-7,5 cm bred ring); glastjockleken är 3 mm. Några få millimeter från den inre kanten finns det, på flera ställen, skruvhål där glasskivan fästes i klockan.

Vilket/vilka material rekommenderar ni?
Hur skär man lättast ut perfekta cirklar i plexi/akryl (eller vad ni nu rekommenderar för material)?
Hur borrar man bäst skruvhålen? Misstänker att värmen kan bli ett problem om man bara kör på med borren. Även det korta avståndet mellan skruvhål och kant kan nog göra det lite vanskligt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Då jag misstänker att ni moddare kan ha viss erfarenhet av sådana material som jag kan komma att arbeta i så hoppas jag det är ok att jag ställer min fråga här, trots att den inte handlar om datorer.

Jag har fått i uppdrag att byta ut glaset på en klocka. Pga konstruktionen så spricker glaset tydligen lätt, varför ägaren ville ha plexi eller ngt liknande istället. Klockglaset består av en ca 30 cm (i diameter) stor cirkel, med ett 15-16 cm stort hål i mitten (dvs det är en 7-7,5 cm bred ring); glastjockleken är 3 mm. Några få millimeter från den inre kanten finns det, på flera ställen, skruvhål där glasskivan fästes i klockan.

Vilket/vilka material rekommenderar ni?
Hur skär man lättast ut perfekta cirklar i plexi/akryl (eller vad ni nu rekommenderar för material)?
Hur borrar man bäst skruvhålen? Misstänker att värmen kan bli ett problem om man bara kör på med borren. Även det korta avståndet mellan skruvhål och kant kan nog göra det lite vanskligt.

Har tyvärr inga bra tips för helt runt förutom att rita upp, såga ut och sen fila till. Dock pilligt, finns säkert enklare alternativ som någon här känner till.

Det viktigaste att tänka på är dock att skynda långsamt. Borra på låga varvtal och korta sessioner, låt inte borr blir varm (gäller sågen också) för då smälter plexit och blir fult och svårhanterligt. Så ta det lugnt, köp gärna lite extra så du kan få göra fel alternativt testa på lite av plexit som du inte ska använda sen.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Svarva ?

Permalänk
Rekordmedlem

Polykarbonat är kanske det mest lämpade materialet och vill du göra snygga hål i det är vattenskärning eller laser bra metoder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag börjar med att fråga: Vad är det som gör att glaset spricker när det sitter på sin plats? Glas är utan tvekan det vackraste alternativet nämligen om än det mest svårarbetade för den utan erfarenhet.

Om du dock går på plastvägen så är polykarbonat lättast att jobba med enligt mig men om jag inte minns fel så är den lite känsligare mot repor än vad akrylplasten är.

Permalänk
Medlem

@Superolle: Om jag förstod rätt så är det från skruvhålen och till innerkanten det spruckit flera gånger, så jag gissar att små spänningar i glaset i kombination med att skruvhålen sitter väldigt nära kanten orsakar problemet. Får se exakt hur konstruktionen ser ut, kanske finns någon möjlighet att motverka spänningar, t.ex. med ett tunnare glas och ngt större mjuka brickor vid skruvarna.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

@Superolle: Om jag förstod rätt så är det från skruvhålen och till innerkanten det spruckit flera gånger, så jag gissar att små spänningar i glaset i kombination med att skruvhålen sitter väldigt nära kanten orsakar problemet. Får se exakt hur konstruktionen ser ut, kanske finns någon möjlighet att motverka spänningar, t.ex. med ett tunnare glas och ngt större mjuka brickor vid skruvarna.

om det nu beror på spänningar vid skruvhålen så kan att försöka sätta i mindre skruv istället med något mjukt gummi imellan skallen och glaset så att det finns spelrum runt skruven så det kan röra sig.

t.ex är skruvhålen 3mm hitta en skruv som är kanske 2mm då så du får 1 mm glapp runt skruven och sen dra inte åt för kung och fosterlandet vid monteringen utan bara lite lätt med en gummibit under skallen som ska kunna ge vika för ev spänningar.

men beror ju iofs på hur det ser ut en bild på hela faderullan skulle inte vara fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ska du köra i plast så ta det riktigt långsamt och kyl med vatten hela tiden. Risken är annars att det blir för hög värme och materialet smälter.

Ska du göra det seriöst är det vattenskärning som gäller. Om du gör en ritning samt en skärfil(*.dxf/*.dwg) så har jag svårt att se att du får betala mycket hos en mindre verkstad. Allt jobb är liksom gjort då. Handlar ju inte om en 3timmars körning direkt...
Om du vill kan jag hjälpa dig ta fram allt underlag då det är några minuters jobb bara. Jag behöver ju självklart en liten skiss av dig isådanafall.

Att sätta i en mindre skruv lär vara ganska svårt då det förmodligen är en gänga i klockan som man drar i. Är svårt att skruva i en M2-skruv i en M3-gänga exempelvis....
Ett vettigt alternativ dock är att köra med större bricka för att fördela ut trycket mer. Dock kanske det inte får plats på höjden etc..
Mer info vore nog bra

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

@Superolle: Om jag förstod rätt så är det från skruvhålen och till innerkanten det spruckit flera gånger, så jag gissar att små spänningar i glaset i kombination med att skruvhålen sitter väldigt nära kanten orsakar problemet. Får se exakt hur konstruktionen ser ut, kanske finns någon möjlighet att motverka spänningar, t.ex. med ett tunnare glas och ngt större mjuka brickor vid skruvarna.

Det beror nog på att man skruvat för hårt och att underlaget är ojämnt, alltså att glasskivan inte ligger helt plant. Välj inte tunnare glas det blir bara skörare utan kör på "mjuka" brickor/distanser istället

Edit: En bild vore som sagt bra

Permalänk
Medlem

För att borra i 3-4mm polykarbonat behövs ingen kylning eller skit.
Se bara till att borren är vass.

Angående att glaset spricker beror förmodligen på att skruvarna dras för hårt
så att spänningar uppstår. Lägg o-ringar eller liknande emellan.

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Ska du köra i plast så ta det riktigt långsamt och kyl med vatten hela tiden. Risken är annars att det blir för hög värme och materialet smälter.

Ska du göra det seriöst är det vattenskärning som gäller. Om du gör en ritning samt en skärfil(*.dxf/*.dwg) så har jag svårt att se att du får betala mycket hos en mindre verkstad. Allt jobb är liksom gjort då. Handlar ju inte om en 3timmars körning direkt...
Om du vill kan jag hjälpa dig ta fram allt underlag då det är några minuters jobb bara. Jag behöver ju självklart en liten skiss av dig isådanafall.

Att sätta i en mindre skruv lär vara ganska svårt då det förmodligen är en gänga i klockan som man drar i. Är svårt att skruva i en M2-skruv i en M3-gänga exempelvis....
Ett vettigt alternativ dock är att köra med större bricka för att fördela ut trycket mer. Dock kanske det inte får plats på höjden etc..
Mer info vore nog bra

jo det är klart är det gängat hål vi pratar om så går det ju inte utan att först svetsa/hårdlöda igen hålet och borra/gänga om med mindre dimension.

har kanske missat det men inte sett någon materialbeskrivning på övriga klockan.

tänkte om klockan för övrigt var i trä eller något som expanderar och rör sig med luftfuktigheten för då kan man ju bara sätta igen gamla hålet med lite trälim och sågspåns blandning och skruva i när det torkat.

var därför jag sa att gå ner en dimension i skruvstorlek för mer spelrum.

och tror att en bild på klockan vore på sin plats så man ser helheten och vad för material vi pratar om f.u. själva glasskivan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo det är klart är det gängat hål vi pratar om så går det ju inte utan att först svetsa/hårdlöda igen hålet och borra/gänga om med mindre dimension.

har kanske missat det men inte sett någon materialbeskrivning på övriga klockan.

tänkte om klockan för övrigt var i trä eller något som expanderar och rör sig med luftfuktigheten för då kan man ju bara sätta igen gamla hålet med lite trälim och sågspåns blandning och skruva i när det torkat.

var därför jag sa att gå ner en dimension i skruvstorlek för mer spelrum.

och tror att en bild på klockan vore på sin plats så man ser helheten och vad för material vi pratar om f.u. själva glasskivan.

Hehe är jag som läst dåligt, har fått för mig att det är ett armbandsur vi pratar om
Är det en väggklocka typ ja då blir det ju enklare att "fylla" igen och fixa mindre skruvar

Antar att det du ska ha ser ut ungefär såhär:

Dold text
Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Jag kan skära ut den i en vattenskärmaskin i 3mm polykarbonat.

//Jonas

Permalänk
Medlem

Den ser ungefär som på bilden, men skruvhålen sitter vid den inre kanten, inte den yttre.

Är inte helt hundra på exakt hur det ser ut vid skruvarna, jag har bara det gamla glaset hos mig, inte själva klockan...och dumt nog tog jag inga foton på den, skulle ju "bara" fixa en likadan skiva i tåligare material, inte hitta ngn alternativ lösning.

Poängen med ett ngt tunnare glas var att få plats med en mjuk bricka på insidan av glaset och inte bara på utsidan, ifall det är små ojämnheter i underlaget som orsakar spänningarna.

Hursomhelst, ägaren har bestämt sig för att han vill ha ett tåligare material, så det får bli så. Hittade en ramverkstad som fixar det billigt (knappt 25% av vad glasmästaren ville ha), så jag slipper detta projekt.

Tack för er input.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Sist jag arbeta med plexiglas så var borrning med två skärs pinnfräs med dom kan man borra snyggt med låga varv .
Sen går det fint att svarva med ssh stål om det nu går att köpa dom

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har faktiskt tillverkat just ett urglas i plexi. Gjorde så att jag sågade ut det grovt med några millimeter marginal med sticksåg, limmade upp det på en rörfläns, chuckade upp flänsen i svarven, och tog ner glaset till önskad dimension. Lämnade skyddsfilmen på glaset vid limningen, behövde bara bocka glaset aningens för att kunna lossa det från skyddsfilm/fläns när jag svarvat det till dess slutgiltiga dimension.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!