Flytta Windows till SSD

Permalänk

Flytta Windows till SSD

Tjena, funderar på att köpa en SSD, jag vill gärna installera mitt Windows på SSDn.
Jag har läst på en del sidor att man måste ha "License Key" när man ominstallerar, jag har tyvärr tappat bort min och undrar om man behöver den för att göra det eller om det finns något sätt att hitta den på datorn.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av berglund.david:

Tjena, funderar på att köpa en SSD, jag vill gärna installera mitt Windows på SSDn.
Jag har läst på en del sidor att man måste ha "License Key" när man ominstallerar, jag har tyvärr tappat bort min och undrar om man behöver den för att göra det eller om det finns något sätt att hitta den på datorn.

Tack på förhand!

Om du bara ska byta disken mot en SSD behöver du inte installera om. Klona din befintliga installation bara.
Ett tips är att använda Veeam Endpoint Backup. Alternativt kör du något så enkelt som Clonezilla.

Permalänk

@HerrNilsson: Jag har tänkt ha kvar min vanliga disk men installera Windows på SSDn

Permalänk
Medlem
Skrivet av berglund.david:

@HerrNilsson: Jag har tänkt ha kvar min vanliga disk men installera Windows på SSDn

Gör då precis som jag sa, men efter att du har klonat den så formaterar du bara din mekaniska disk.

Permalänk

@HerrNilsson: Kan inte så jättemycket om datorer, men får läsa lite så jag förstår hur man gör!
Men man behöver inte "License Key"?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av berglund.david:

@HerrNilsson: Kan inte så jättemycket om datorer, men får läsa lite så jag förstår hur man gör!
Men man behöver inte "License Key"?

Tack för hjälpen!

Klonar du din disk till en annan så "kopierar" den ALL information som finns på disken till den andra. Beroende på dator och operativsystem så används BIOS för att hålla koll på dina licensnycklar till Windows. Men klonar du diskar så har du kvar precis allt. Inkl licensnycklar.

Permalänk

@HerrNilsson: Har för mig att jag läste att det inte alls gav samma effekt om man gjorde så, stämmer det eller minns jag bara fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berglund.david:

@HerrNilsson: Har för mig att jag läste att det inte alls gav samma effekt om man gjorde så, stämmer det eller minns jag bara fel?

Vad skulle inte fungera menar du? Jag har gjort det här hur många gånger som helst. Det fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem

Du skriver inte ens vilken version av Windows det är du har vilket gör en väldig skillnad. Har du 10 behöver du inte någon nyckel. In med skiva eller USB och installera bara. Bäst är det om du kopplar ur den mekaniska disken under tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du köper en samsung ssd får du med deras programvara Magician som fixar allt med ett par klick. Den har jag använt utan problem med t.ex. win7.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Hur du hittar din licens nyckel.
Googla "Belarc Advisor"
Ladda ned...
Starta och acceptera dialogrutan som kommer.¨
När programmet startats kommer din webbläsare upp med information om ditt system.
CTRL + F "Software Licenses"
BAM. Där har du din produkt nyckel

Jag tycker att det är tryggare och smidigare att göra en clean install på sin SDD än att klona. OM man tänker ha en lagrings HDD. Men det är bara jag.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk

@Andreaz1: Sorry, glömde nämna det!
Jag hade Windows 8 innan men uppdaterade till Windows 10 när det kom ut.

Permalänk

@Legit Lax: Jag har testat det, men stämmer det?
Googlade lite och såg att många hade fått samma licensenyckel som mig, spelar det någon roll eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm licensnyckeln. Du behöver inte den över huvud taget om du har Windows 10.

Permalänk

@Andreaz1: Perfekt!
Är inte alls duktig på datorer så eran hjälp uppskattas enormt.
Visst kommer allt sparas på min HDD om jag kopplar ut den?

Permalänk
Hedersmedlem

Inget kommer hända med sakerna du har på hårddisken när du kopplar ur den.

Permalänk

@Andreaz1: Så då är det bara att ladda ner härifrån: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
och sedan bara installera på min SSD?

Eftersom allt sparas på min HDD, sparas inte Windows där också?

Sorry om det är dumma frågor haha!

Permalänk
Medlem

Det är mer optimalt om du installerar om Windows på din SSD. Istället för att klona den. Men att det kommer fungera som de övriga skriver här ovan. Windows sparas ju givetvis på din hdd. Men det är ju den Installerade versionen. Du behöver själva installationsmediet. Sen ett tips, dubbelkolla så du har eller att Windows har drivers för ditt nätverkskort om du ska ominstallera. Annars kommer du stå utan internet, vilket kan vara lite problematiskt om man bara har en dator.

Har du Windows 8 och nyare så sparas din aktivering på datorn så du borde inte behöva nyckeln. Eftersom du har Windows 10 så borde du inte behöva ha någon för att ominstallera. Sen ett tips som nämnts, dra ur strömsladden till din gamla disk när du kopplat in din SSD och ska ominstallera. Ibland verkar det sparas data på båda diskarna under installationen. Plus du tar bort risken att du väljer fel disk och formatera den. Inte så bra

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: Hur menar du då?
Vart kollar jag om jag har rätt drivers haha?
Och vad skulle hända om jag inte hade det och inte har internet?

Permalänk
Medlem

@berglund.david:
Vad har du för moderkort? Det händer inget, förutom att det är väldigt vanligt bland folk som inte riktigt vet hur man gör Att de sen har panik för de har inget internet. Dvs du kan inte ladda hem drivers till graffekort, nätverket osv. Och har du ingen mera dator hemma så måste du till en polare för att ladda hem det. Du kanske har skiva till ev moderkort?

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: Jag har ASUS LGA1150 B85M-G, jag har bärbara datorer hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berglund.david:

@fragwolf: Hur menar du då?
Vart kollar jag om jag har rätt drivers haha?
Och vad skulle hända om jag inte hade det och inte har internet?

Oroa dig inte över installationen och drivrutiner.

Det du behöver göra är att göra ditt USB minne (som måste vara över 4gb) till en installations sticka.
För att göra detta laddar du ner MediaCreation Tool från microsoft, slår in licens nyckeln och väljer att ladda ner ISO filen till ditt USB.
Nästa steg är att stänga av datorn och koppla ur sata kabeln som går från ditt moderkort till din gamla hårddisk. Strömsladden från ditt nätagg går också utmärkt. Du gör detta för att förhindra att windows raderar något från din gamla hårddisk.
När du är klar med detta ska du sätta i usb stickan. Starta datorn, om datorn inte startar med windows installationen, skall du gå in i bios.
Detta gjörs oftast med knappen "DEL" eller delete. Men kolla up med google villken knapp för just ditt moderkort. Eller bara testa olika knappar. Sedan ska du ändra bootorder så att datorn först prövar att starta med usb stickan. Eller bara välja att boota från USB stickan tillfälligt. Efter det är det bara att följa stegen.

Om du vill ha bättre hjälp, inga problem! Jag hjälper dig grundligt via skype. Hör av dig via PM om det önskas.
Lycka till!

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av berglund.david:

@fragwolf: Jag har ASUS LGA1150 B85M-G, jag har bärbara datorer hemma.

Läste nyss att du har ett relativt nytt moderkort. Bara att Hålla in DELete, trycka på en stor boot knapp i EZ bios och och välja att boota från usb stickan!

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk

@Legit Lax: Tackar, jag tror jag förstår, men grejen är ju att jag inte har licensenyckeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berglund.david:

@Legit Lax: Jag har testat det, men stämmer det?
Googlade lite och såg att många hade fått samma licensenyckel som mig, spelar det någon roll eller?

Jag har clean installat windows. Och licensnyckeln jag fått via belarc stämmer.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av berglund.david:

@Legit Lax: Tackar, jag tror jag förstår, men grejen är ju att jag inte har licensenyckeln?

Som jag sa tidigare, bara att starta belarc. Licens nyckeln som du får där bör stämma. Jag har själv installerat om windows och den nyckeln fungerar.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av berglund.david:

jajamänsan! Det är microsoft media creation tool. Det den gör är att den laddar ner installationen till din USB så att du kan starta från din USB och installera windows.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk

@Legit Lax: Perfekt, men jag behövde inte skriva in licensenyckeln, spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berglund.david:

@Legit Lax: Perfekt, men jag behövde inte skriva in licensenyckeln, spelar det någon roll?

Efter nedladdningen så ber den dig att skriva in licens nyckeln. Du behöver inte göra det just då, men då slipper du göra det sen. Windows fungerar utan licensnyckel men vissa funktioner blir låsta och backgrunden blir helt svart.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~