Permalänk
Medlem

Repeater och Gästnätverk

Hej!

Behöver förlänga räckvidden på Asus WIFI nätverket.
Jag kör Internet/intranet 5GHz på en SSID
samt 3 Gästnätverket på 5Ghz SSID som endast kommer åt Internet.

Kan någon som använder repeater svara på om jag kan förlänga räckvidden på samtliga SSID med en repeater? Eller förlängs endast EN SSID? Eller behöver jag en Repeater för varje SSID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Hej!

Behöver förlänga räckvidden på Asus WIFI nätverket.
Jag kör Internet/intranet 5GHz på en SSID
samt 3 Gästnätverket på 5Ghz SSID som endast kommer åt Internet.

Kan någon som använder repeater svara på om jag kan förlänga räckvidden på samtliga SSID med en repeater? Eller förlängs endast EN SSID? Eller behöver jag en Repeater för varje SSID?

Har inte testar på mina nätverk då jag har lagt det på 2,4 respektive 5GHz dock skulle jag tro att du behöver en repeater per SSID men som sagt har inte testar själv så om någon har mer info rätta mig gärna.

Visa signatur

Utan misslyckande har man inte lärt sig något!

Använd andras misslyckande i så lär du dig mer utan att det kostar dig något.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att repeater ansluter till ett SSID och skickar vidare den signalen, d.v.s du behöver en repeater för varje SSID du vill skicka vidare.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Avstängd

Låter som du har något sorts företag, Köp accesspunkt istället för "äck***" repeaters.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaren. Det var dock inte vad jag hade hoppats på. 2 repeatrar per SSID skulle jag då klarar mig på. Många repeatrar blir det...lol

Permalänk
Medlem

@bz2: Köp riktiga grejjer isåfall. Köp en kasse accesspunkter av ett bättre märke och efter plånbok (vilket brukar betyda ubiquitis Unifi-serie), och kasta upp de i taket istället för att jävlas med repeaters - det är bara ett mög och de längst ut kommer bara ha strul. Det kanske är tråkigt att dra kabeln, men du kommer få mycket mindre strul.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@bz2 Har du 3st gästnätverk utöver ditt vanliga nätverk eller är det ett skrivfel?

Permalänk
Medlem

Jag kan ha 3 gästnätverk men använder endast 1 just nu men kanske måste ha 2 snart.

Med AP kommer gästnätverken att hamna på mitt interna nätverk vilket jag vill undvika.

Permalänk
Medlem

@bz2: Menar du mina APs? De kan köra 4 SSID / radio, du kan tydligen även numera skjuta ut olika VLAN från en RADIUS-server (även om jag inte hunnit labba med det än). Du kan även låta AP:n begränsa trafiken på vissa SSID:n, även om jag skulle satt en riktig brandvägg och router i andra änden.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@bz2 Varför behöver du 3 gästnätverk?
Det rimligaste är väl att bunta ihop alla enheter du "inte litar på" till ett och samma nät(gäst nätet), sedan bygger du ett annat nät för enheter du faktiskt litar på (det "interna" nätet).

Permalänk
Medlem

1) Repeaters är jävulens påfund. Undvik som pesten.
2) Tre (3) Guest SSIDs? Som sagt, varför? Behöver du olika funktioner/accesser beroende på typ av Guest? Löser man normalt med mer avancerad Captive Portal o/e Radius-funktionalitet.
3)

Citat:

Med AP kommer gästnätverken att hamna på mitt interna nätverk

Nej, finns ingen korrelation mellan AP resp repeater-funktionalitet vs hur de kan användas Internt, Externt, Dmz, Guest.

Permalänk
Medlem

Ok här kommer mera info . Jag använder detta hemma.

Mitt lan är min borg
Mitt 1:a guestnätverk är för min son
Mitt 2:a guestnätverk är för en guest.

Att ansluta AP direct till en LAN port = ansluta till mitt LAN. Ej acceptabelt
Jag kan bara använda guestnätverk på WIFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Ok här kommer mera info . Jag använder detta hemma.

Mitt lan är min borg
Mitt 1:a guestnätverk är för min son
Mitt 2:a guestnätverk är för en guest.

Att ansluta AP direct till en LAN port = ansluta till mitt LAN. Ej acceptabelt
Jag kan bara använda guestnätverk på WIFI.

Kasta ut din Asus-router, eller installera någon vettig mjukvara i den så du får VLAN-stöd i den. Köp ett lämpligt gäng Unifi, sätt upp tre olika SSIDn om du nu prompt ska ha olika nätverk, knyt till olika VLAN och separera dem i din router. Eller skaffa en burk som kör pfSense, som klarar såna utan större bekymmer.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Ja det verkar som om jag har nått vägens ende med nuvarande hårdvara.

Om jag nu måste byta hårdvara så blir det nog ÄNNU mera komplicerat.
Det vore bra om jag slapp fiberkonvertern på inkommande fiber. En SFP 10/100/1000 behövs. Dock inte så vanligt att få tag på . Oftast är dem 1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Ja det verkar som om jag har nått vägens ende med nuvarande hårdvara.

Om jag nu måste byta hårdvara så blir det nog ÄNNU mera komplicerat.
Det vore bra om jag slapp fiberkonvertern på inkommande fiber. En SFP 10/100/1000 behövs. Dock inte så vanligt att få tag på . Oftast är dem 1000.

Vad menar du att du vinner på att byta ut mediakonvertern? Jag tvivlar starkt på att fibernätets ägare uppskattar att du byter ut deras utrustning.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag vinner på att jag slipper ha en burk om jag kan koppla in Fiber direkt till Gateway. Men då måste Gateway porten stöda 10/100/1000 SFP
Fiberägaren behöver inte få reda på något. De administrera accessen från deras switch. Inte från fiberkonverten.
Det brukar även bli lite meck med att hitta SFP som passar. Alternative att special bygg en....
Det börja bli dyrt nu.
Sen måste det vara en fläkt lös model.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Jag vinner på att jag slipper ha en burk om jag kan koppla in Fiber direkt till Gateway. Men då måste Gateway porten stöda 10/100/1000 SFP
Fiberägaren behöver inte få reda på något. De administrera accessen från deras switch. Inte från fiberkonverten.
Det brukar även bli lite meck med att hitta SFP som passar. Alternative att special bygg en....
Det börja bli dyrt nu.
Sen måste det vara en fläkt lös model.

Citera alltid inlägg du svarar på.

Gör som alla andra och använd nätägarens mediakonverter. Den enda fördelen med att byta ut den skulle vara att du får en burk mindre, men samtidigt bryter du troligtvis mot nätägarens avtal, försvårar felsökning genom att byta ut utrustning som väntas finnas hos varje klient, tvingas konfigurera ytterligare en enhet (du har redan klagat på att det är komplicerat som det är) och samtidigt betala mer pengar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.