Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia drivaren Windows 10 Anniversary Update 64-bit varning!!!

Permalänk
Medlem

Nvidia drivaren Windows 10 Anniversary Update 64-bit varning!!!

Moderkortsnamn Asus Rampage IV Extrem
4 st. G Skill TridentX F3-2666C12-8GTXD
CPU-type HexaCore Intel Core i7-4930K, 4375 MHz (35 x 125)
Grafikkort NVIDIA GeForce GTX 980 Ti (6 GB)

Ett barnbarn var här och spelar, Fallout New Vegas, DOOM, Call of Duty Black Ops III.
Efter uppdatering av drivrutiner från Nvidias senaste Windows 10 Anniversary Update 64 så gick inte Fallout New Vegas att spela, de andra kraschade ofta. Försökte hitta felet, jag trodde inte det var drivrutinsuppdateringen som gjorde det. Hämtade 368.81 drivaren och allt fungerade som det skulle. Vill tillägga att jag uppdaterat Windows 10 till Windows 10 Anniversary Update 64-bit.
Är det någon annan som har haft liknande problem? man tror att den senaste drivaren från Nvidia skall vara den bästa särskilt som det står att den är till Windows 10 Anniversary Update.
Tacksam för svar.

Visa signatur

WinSlow

Permalänk

@WinSlow: Jag har samma problem efter både windows update och den nya nvidia drivern. Testade att avinstallera båda och installera om, men tror inte windows update har något med det att göra, lät windows installera en äldre version av nvidia driver. Hade problem med Gsync som inte längre fungerade när jag spelade och det fungerade igen efter att ha installerat en äldre version av nvidia driver.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft problem (med instegskortet 750 Ti).

När Windows (Redstone) installerades var drivaren:

Leverantör: NVIDIA Datum: 2016-06-02 Version: 10.18.13.6839 Digitalt signerad av: Microsoft Windows Hardware Compatibility Publisher

vilken Windows Update sedan dess har uppdaterat till:

Leverantör: NVIDIA Datum: 2016-08-01 Version: 21.21.13.6909 Digitalt signerad av: Microsoft Windows Hardware Compatibility Publisher

Anledningen till att jag vet vilken drivare som var installerad från start är för att en användare i tråden "Microsoft Windows 10 Anniversary Update tillgänglig för nedladdning" hade haft problem med drivare från NVIDIAs webbsida vilket gjorde att jag kollade upp vad jag hade.

Vare sig första eller andra (kända) drivaren installerad i detta system har inneburit problem. GTA V Online, CS:GO, och så vidare, liras utan konstigheter.

Anser för övrigt att det är en fördel att dessa stabila drivare levereras via Windows Update så att man inte behöver ha igång femtioelva NVIDIA paneler, updates, services osv. Alla större speltitlar tycks även ha någon variant av "sätt rek. inställningar i enlighet med mitt system", vilket gör att eventuell felsökning inte behöver reda ut om någon überfunktion blivit ikryssad i någon slags extern panel någonstans etc.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Nvidia

@lindberg91:
Hej! Har Windows update fullständigt uppdaterat så jag har kommit fram till att det är Nvidias senaste drivare som är felet. Alla spel fungerar som de ska efter jag installerade 368.81, 372.54 som är Windows 10 Anniversary drivaren fungerar inte. Får se om de lyckas åtgärda det när nästa drivare kommer.

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem

Har installerat Windows 10 Anniversary update, kör med Nvidia drivrutiner 372.54 med 980 Ti utan några som helst problem och Gsync fungerar också. Har väl tur kanske. Det jag spelar mest är ESO, Diablo 3 och ROTTR.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Installerade senaste ifrån geforce.com 372.54.
Fungerar perfekt i alla spel, fick bättre fps boost med denna drivern också i vissa spel.

Första drivern jag varit nöjd med på länge ifrån nvidia.

Permalänk
Medlem

Ställer en följdfråga med tanke på detta och Win 10 AU.

I tidigare Win 10 kunde man stänga av så att Windows inte uppdaterar drivarna automatiskt, kan man fortfarande göra det med Win 10 AU?

(Frågar för en hel del funktioner har ju tagits bort, iaf på pro ver, för just dessa typer av problem (topic) är svåra att undvika annars.)

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Paddanx:

Ställer en följdfråga med tanke på detta och Win 10 AU.

I tidigare Win 10 kunde man stänga av så att Windows inte uppdaterar drivarna automatiskt, kan man fortfarande göra det med Win 10 AU?

(Frågar för en hel del funktioner har ju tagits bort, iaf på pro ver, för just dessa typer av problem (topic) är svåra att undvika annars.)

Bör funka med detta annars.
https://www.oo-software.com/en/shutup10

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Tror inte det.

Detta program använder GPedit liknande funktioner för att ändra registervärden.
Och just detta har tydligen MS spärrat... eller rättare sagt, den skiter i registervärdena.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Paddanx:

Tror inte det.

Detta program använder GPedit liknande funktioner för att ändra registervärden.
Och just detta har tydligen MS spärrat... eller rättare sagt, den skiter i registervärdena.

Har du testat? Annars testa det och säg om det funkar.
Själv kör jag INTE Win 10 på min stationära, (bara arbetsdatorn och den bärbara).

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror inte det.

Detta program använder GPedit liknande funktioner för att ändra registervärden.
Och just detta har tydligen MS spärrat... eller rättare sagt, den skiter i registervärdena.

Det funkade en gång för mig, men sen funkade det inte ;O
Det enklaste sättet att få drivern man vill ha är nog avinstallera -> ut me nätverket -> starta om och installera nya drivern (som man redan laddat ner i förväg).

Bökigt värre, Microsoft suck.

Samma anledning jag installerar W10 utan nätverk i, annars installeras allt möjligt skräp.
Anniversay updaten har varit skit imo, så mycket som "spärrats" och tagits bort.
Många av mina tweaks fungerar inte längre, avskyr updaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Det funkade en gång för mig, men sen funkade det inte ;O
Det enklaste är nog att installera drivern man vill byta till, sen avinstallera -> ut me nätverket -> starta om och installera nya drivern.

Bökigt värre, Microsoft suck.

Samma anledning jag installerar W10 utan nätverk i, annars installeras allt möjligt skräp.
Anniversay updaten har varit skit imo, så mycket som "spärrats" och tagits bort.
Många av mina tweaks fungerar inte längre, avskyr updaten.

Känner exakt samma sak.

Men okej, det är ut mer nätverk som gäller, och in med egna drivare.

Permalänk
Medlem

Stämmer.
När jag kollade fungerade ingenting av Nvidia. Det gick inte att uppdatera drivern till version 372.54. Kontrollpanelen var borta och grafikkortet också. Inget fungerade trots att Nvidia-programmen fanns kvar som installerade. Så jag gick till Nvidia och laddade ner den nya drivern version 372.54.
Och nu fungerar allt igen som vanligt. Ok, men irriterande då det tidigare har varit automatiskt.