Fel grafikkort levererat - Zotac AMP! vs Zotac AMP! Extreme

Permalänk
Medlem

Fel grafikkort levererat - Zotac AMP! vs Zotac AMP! Extreme

Hej,

Jag beställde i förra veckan ett nytt grafikkort. Efter input härifrån och ett väldigt googlande föll valet tillslut på ett "ZOTAC GeForce GTX 1070 - AMP! Edition". Haft fullt upp med jobb så hämtade inte upp paket förrän idag och har fått ett "ZOTAC GeForce GTX 1070 - AMP! Extreme Edition". Spontana tanken är att le och se glad ut, låtsas som att det regnar och tacka sin lycklig stjärna att det för en gångs skull är åt det hållet det slår.

Men sen kommer funderingen över vad som händer om något strular. Om kortet är defekt ur kartong, slutar fungera om 12 eller 18 månader? Då har jag ett kvitto, orderbekräftelse och följesedel på ett "ZOTAC GeForce GTX 1070 - AMP! Edition"" och inte "Extreme" versionen. Så, kära vänner. Vad gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wurf:

Hej,

Jag beställde i förra veckan ett nytt grafikkort. Efter input härifrån och ett väldigt googlande föll valet tillslut på ett "ZOTAC GeForce GTX 1070 - AMP! Edition". Haft fullt upp med jobb så hämtade inte upp paket förrän idag och har fått ett "ZOTAC GeForce GTX 1070 - AMP! Extreme Edition". Spontana tanken är att le och se glad ut, låtsas som att det regnar och tacka sin lycklig stjärna att det för en gångs skull är åt det hållet det slår.

Men sen kommer funderingen över vad som händer om något strular. Om kortet är defekt ur kartong, slutar fungera om 12 eller 18 månader? Då har jag ett kvitto, orderbekräftelse och följesedel på ett "ZOTAC GeForce GTX 1070 - AMP! Edition"" och inte "Extreme" versionen. Så, kära vänner. Vad gör man?

Du verkar bekymrad, tror inte det kommer gå över med tiden. Maila butiken du handlade från och fråga dom ist vad du ska göra.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror du vet vad du borde göra och det är kontakta återförsäljaren. Prisskillnaden verkar ganska stor från vad jag ser och jag har ingen aning om vad som skulle hända i något av dina hypotetiska scenarion. Det tror jag inte någon annan kan svara på heller faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller de andra , skicka ett mail o fråga där du köpt det.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag tror du vet vad du borde göra och det är kontakta återförsäljaren. Prisskillnaden verkar ganska stor från vad jag ser och jag har ingen aning om vad som skulle hända i något av dina hypotetiska scenarion. Det tror jag inte någon annan kan svara på heller faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kontakta återförsäljaren är nog bäst men prisskillnaden verkar inte så stor om man bortser från eucomtech, vad det nu är för butik. Helt okänd för mig. Nån hundring annars. Datorfixarnas Extreme är billigare än den valiga AMP! tex.

Tror TS får behålla kortet. Kontakta ÅF

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se på komplett så skiljer det runt 300kr mellan versionerna.
Jag hade hört av mig till butiken för att lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Hör av dig, du kommer till 99,9% få behålla kortet eftersom omkostnaderna att hantera returen samt sälja det som "demo" kommer kosta mer än vad mellanskillnaden ligger på.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jupp du lär få behålla kortet utan att betala till något extra. De som gjorde fel, eller så hade de inte det andra på lager å skickade denna på goodwill.

Hänt mig många gånger på amd athlon 64tiden. skulle ha en 3000+ å så damp det ner en 3500+ för det va bristvara på just 3000+.

Men vem vet, kan även vara så att de vill ha kortet tebax eller tom att du betalar till lite, vem vet som sagt så ta kontakt om du e orolig.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@Wurf: Hör av dig till ÅF. Min spontana gissning är att du får behålla det ändå. Troligtvis kostar det mer i returfrakt frakt för en ny, (samt intern hantering) än att låta dig behålla det 300kr dyrare kortet.

Vidare gissar jag på att du handlade av Komplett, och dom är riktigt schyssta på supporten!

Permalänk
Medlem

En stor eloge till dig TS för att du är ärlig!!!
Jag håller med dom flesta som har skrivit , ring butiken och fråga.
Endast dom kan svara på hur du ska gå tillväga , men för din skull hoppas jag att du får behålla kortet och att du får ett nytt korrekt kvitto.
Lycka till / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Tack för all input! Som så ofta, man vet vad man borde göra men behöver ibland få höra det av någon annan. Blir ett samtal till ÅF på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wurf:

Tack för all input! Som så ofta, man vet vad man borde göra men behöver ibland få höra det av någon annan. Blir ett samtal till ÅF på måndag.

Skriv gärna hur det löste sig.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Skriv gärna hur det löste sig.
Mvh / Mange

De skickar mig ett Amp! Edition omgående och jag får returnera Amp! Extreme kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wurf:

De skickar mig ett Amp! Edition omgående och jag får returnera Amp! Extreme kortet.

Vad osmidigt. Var du tydlig med att du kunde tänka dig behålla kortet du fick först?

Har varit med om att ÅF trott att jag ville ha ny vara efter att ha fått fel. När ÅF fick veta att jag ville behålla den felaktiga varan var det inga problem eftersom frakten kostade mer än prisskillnaden. Vilket det säkert gör i ditt fall också.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Du vet mycket väl vad du ska göra.
Och det finns bara en sak att göra.
Bra att du gjorde det rätta.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Vad osmidigt. Var du tydlig med att du kunde tänka dig behålla kortet du fick först?

Har varit med om att ÅF trott att jag ville ha ny vara efter att ha fått fel. När ÅF fick veta att jag ville behålla den felaktiga varan var det inga problem eftersom frakten kostade mer än prisskillnaden. Vilket det säkert gör i ditt fall också.

Jodå, det var jag klar med. Prisskillnaden hos ÅF låg på runt 800:-, och det var mer än vad de vilje svälja. Den "stora" förlusten är de extra dagarna innan jag har mitt nya grafikkort, men den som väntar...

Permalänk
Avstängd

Du skulle varit oärlig... Du kunde ju missat att det var extreme edition den dagen det gick sönder:) vilken va skitbutiken?

Permalänk
Medlem

Själv hade man spelat noob om de gick sönder

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

@Wurf: Får man fråga om vilken butik det var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

Du skulle varit oärlig... Du kunde ju missat att det var extreme edition den dagen det gick sönder:) vilken va skitbutiken?

Skrivet av MonkeN:

Själv hade man spelat noob om de gick sönder

Nu får personen vad den betalat för så allt är ju bra. Klart butiken inte vill förlora 800kr i onödan. Hört att det är riktigt dåliga marginaler på datorer och liknande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb