Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bästa antivirusprogram som är HELT gratis?

Permalänk

Bästa antivirusprogram som är HELT gratis?

Yo!

Vilket virusprogram är bäst egentligen (som är gratis)? Har provat Ad-Aware men den frågar hela tiden om någon nyckel för att jag ska få fortsätta använda programmet.

Tacksam för all hjälp!
/Krig

Permalänk
Rekordmedlem

Avira blev bäst i test nyligen, det varierar lite vilket som är bäst just nu men Avira kan ju vara lämpligt att kolla på just nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bitdefender Free

Permalänk
Medlem

Gratis virus finns det gott om, kan inte minnas att jag någonsin behövt betala för virus
::
Själv brukar jag installera MSE ifall någon vill ha hjälp, tycker det verkar fungera bra i alla fall

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Windows har inbyggt antivirus program redan. Windows Defender?

Personligen så tycker jag inte att det behövs. Använder adblock och känner att det räcker.

Min lillebror däremot som kan klicka på lite vad som helst har jag installerat avira åt. Det fungerar bra för honom.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Keeper of Traditions

In b4 folk börjar säga att MSE är bäst och länkar till random personer på Twitter som källa

Bitdefender brukar ligga etta i testerna, pröva det!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag på Defender och Malwarebytes. Fungerar klockrent!

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Avstängd

Det inbyggda i Windows 10, sen lite uppsyn på vilka sidor man besöker under surfandet.

Windows defender.
Chrome med uBlock origin.
CCleaner (Inget antivirus men rengör registret)
Tixati som torrentklient.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Har mest erfarenhet av avg och avast.
Båda funkar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Säkerhetsforskarna Joxean Koret och Tavis Ormandy rekommenderar MSE/Windows Defender.

Permalänk
Medlem

Zonealarm+

Permalänk
Avstängd

varför ladda grattis gå in på G2a och köp ett för 80kr så gorde jag
och windows defender, malwarebyte är riktigt bra
har köpt 90% av spelen och programen från G2A

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Medlem

Bytte från Avast till Avira då Avira faktiskt hittade saker som Avast ej hittade på min dator. Avira känns allmänt bättre av tiden jag har använt det också sett till hur intrusive det är mot användaren, Avast stör oftare med pop ups men Avira är inte fritt från det heller.

Avira + adaware är en bra combo.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

MSE är kompetent på win 10. Om du tror att du har fått något skulle jag köra adw och hitman pro på det.

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Sophos Home verkar lovande

Permalänk
Medlem

Jag har noterat att personer som verkar veta vad de talar om ofta rekommenderar MalwareBytes AntiMalware.

Annars tror jag Windows inbyggda räcker långt.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Avira ett bra tag nu och det är ett riktigt bra gratis alternativ, kan absolut rekommendera det.
Genom att blockera ipmgui.exe (lokaliserad i installationsmappen för Avira) i windows brandväggen så kommer du aldrig märka av att Avira är installerat då popups/ads försvinner
Komplettera med Malwarebytes Free så har du bra skydd.

Permalänk
Medlem

Comodo Internet Security Free.

Permalänk
Medlem

Avira, Avast, AVG, Bitdefender etc etc... Du kommer få lika många svar på vilket som är bäst som det finns program.
Välj ett av de större som är gratis och lär dig de inbyggda funktionerna.

Komplettera med MBAM (MalwareBytes Anti Malware) för on-demand scanning nån gång ibland.

Vill du sedan ha ännu bättre skydd så komplettera med MBAE (MalwareBytes Anti Exploit) som skyddar din webläsare mot exploits.

Surfar du mycket på "suspekta" sidor så använd en "sandboxed" webläsare för detta t.ex Sandboxie.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd

Alla virusprogram har en svagare punkt finns inget som gör datorn 100% säker. Så det är bara att välja något som AVG, f secure, panda, avast
Rekomenderar då också att ladda ner malwarebyte har använt det i 4år och har inte set någon skillnad på betalda versionen och den som man laddar gratis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Avstängd

Bästa och gratis, det är två ord som man sällan ser i samma mening

Bästa gratis AV är nog att tänka sig för när det gäller vilka siter som man besöker.
Undvik ryska porrsiter, skumma warez och aftonbladet så klarar du dig rätt långt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Människan är det överlägset bästa antivirusprogrammet😈

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett antivirus som heter "vett och förstånd". Med andra ord, sluta surfa på skumma sidor, klicka inte på banners eller popups och skaffa en flickvän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag kör med ett antivirus som heter "vett och förstånd". Med andra ord, sluta surfa på skumma sidor, klicka inte på banners eller popups och skaffa en flickvän.

Lol, hur hjälper flickvännen?

On-topic: Jag använder Microsoft Defender, men om jag skaffar unge blir det eset eller kaspersky.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Lol, hur hjälper flickvännen?

Hans tjej kanske jobbar på Avast?

Jag har MSE aktiverat och kör F-secures gratis onlinescan en gång om året. Har inte fått några virus sedan 90-talet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hulle:

Hans tjej kanske jobbar på Avast?

Jag har MSE aktiverat och kör F-secures gratis onlinescan en gång om året. Har inte fått några virus sedan 90-talet.

/hulle.

Ja, det är väl lätt att tro när man använder MSE iom att den inte hittar något.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kan vi bara lägga ner rekommendationerna om Windows egna ... snälla.

ontopic:Avast

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, det är väl lätt att tro när man använder MSE iom att den inte hittar något.

Och så kan man också ignorera halva inlägg för att göra lustiga poänger. Det är bra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hulle:

Och så kan man också ignorera halva inlägg för att göra lustiga poänger. Det är bra.

/hulle.

Nej, jag har inte ignorerat någonting. Jag tror bara inte på att det fungerar att skanna sin dator då och då, och tro att man ska hitta allting, särskilt inte med en online-skanner.

Sen är det inte en lustig poäng, det är ett objektivt mätt resultat från mängder av tester.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.